Projektowanie graficzne 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0202.8-KPRG2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.1
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie graficzne 2 |
Jednostka: | Wydział Sztuki |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Strona przedmiotu: | http://sztuka.uni.opole.pl/pracownia-projektowania-graficznego/ |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | Studia drugiego stopnia |
Kierunek studiów: | Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuk Plastycznych |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Nakład pracy studenta: | Liczba punktów ECTS: 3 Godziny kontaktowe (K): - udział w zajęciach: 30 h (K) Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego:(K) - udział w przeglądzie śródsemestralnym: 5 h - udział w przeglądzie końcowym: 5 h Razem: 40 h = 1,5 p. ECTS Praca własna studenta (S): - przygotowanie do zajęć: 25 h (S) - przygotowanie do zaliczenia: 15 h (S) Razem 40 h = 1,5 p. ECTS SUMA: 40 h (K) + 40 h (S) = 80 h = 3 p. ECTS |
Skrócony opis: |
Identyfikacja wizualna znaczącego wydarzenia kulturalnego. Celem przedmiotu jest pogłębianie wiedzy i doświadczenia z zakresu projektowania graficznego w oparciu o zadania o podwyższonym stopniu trudności z realną perspektywą upublicznienia. Zadaniem studenta jest przygotowanie kompleksowych rozwiązań projektowych, typograficznych i edytorskich w oparciu o skrupulatną analizę tematu, ze szczególnym uwzględnieniem jasno określonych oczekiwań klienta. Założeniem programu dydaktycznego jest stworzenie identyfikacji wizualnej (katalog, plakat, zaproszenie) do kulturalnego wydarzenia o randze ogólnopolskiej. Od kilkunastu lat, Wydział Sztuki Uniwersytetu Opolskiego wspiera coroczną inicjatywę Fundacji 2.8: Opolski Festiwal Fotografii. Cykliczność, prestiż oraz rozmach tej imprezy pozwala nam na trwałe wpisać się w jej kontekst. Efektem naszego zaangażowania jest coroczne upublicznienie wybranego projektu w formie pełnonakładowych druków i tym samym promocja festiwalu. |
Pełny opis: |
Treści programowe: - Omówienie tematu obowiązującego w semestrze - Prezentacja i omówienie wybranych realizacji projektowych - Cechy spójnej i konsekwentnej identyfikacji wizualnej - Projektowanie materiałów promocyjnych - Tworzenie systemu identyfikacji wizualnej - Problem syntezy a czytelność przekazu - Dobór środków formalnych adekwatnych do charakteru projektu - Cechy dobrze zaprojektowanych publikacji wielostronicowych - Przekaz zdominowany obrazem vs przekaz zdominowany tekstem - Połączenie ilustracji z typografią (proporcje, relacje, powiązania, podstawowe błędy) |
Literatura: |
R. Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Kraków 2007 R. Fawcett-Tang, New typographic design, Yale 2007 K. Elam, Typographic Systems, Princeton 2007 F. Friedl, When, who, how typo. Könemann, 1998 Köln J. Hochuli, Detal w typografii, d2d, Kraków 2009 G. Ambrose, Twórcze projektowanie, PWN, Warszawa 2008 J. Mrowczyk, M.Warda, PGR (Projektowanie graficzne w Polsce), Karakter, Kraków 2010 Zdeno Kolesar, Jacek Mrowczyk. Historia projektowania graficznego. Karakter, Kraków 2018 Ambrose / Harris, Per-press. Poradnik dla grafików, Warszawa 2010 Chwałowski Robert, Typografia typowej książki, Gliwice 2002 David Bann, Poligrafia. Praktyczny przewodnik, Warszawa 2007 Andrzej Gołąb, Praktyczny poradnik poligraficzny. Procesy. Helion, Gliwice, 2021 Czasopisma specjalistyczne i branżowe, strony internetowe poświęcone zagadnieniom projektowania graficznego LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: K. Dydo, Polski plakat teatralny i filmowy. DYDO 1996 Felici J., Kompletny przewodnik po typografii, Gdańsk, 2006 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu tworzenia identyfikacji wizualnej, ma świadomość związków między wyrażanymi treściami a użytymi środkami formalnymi. Rozumie znaczenie poszukiwań oryginalnych rozwiązań formalnych, wykraczających poza przyjęty kanon. Umiejętności: Student potrafi korzystać z przyswojonej wiedzy i doświadczenia. Potrafi w sposób autorski i przekonywujący stworzyć kompleksową identyfikację wizualną o klarownym przesłaniu. Umiejętnie posługuje się właściwą hierarchią informacji, doborem adekwatnego do projektu kroju pisma oraz potrafi umiejętnie wykorzystać łączenie różnych dyscyplin artystycznych (malarskich, rysunkowych, graficznych, fotograficznych) w formułowaniu treści. Kreatywnie i eksperymentalnie podchodzi do kwestii typografii w realizowanych projektach. Posiada umiejętność poprawnego przygotowania do druku, zarówno poszczególnych składowych publikacji, jak i całości. Kompetencje społeczne (postawy): Student rozumie potrzebę dostosowania formy i stylistyki projektu w zależności od jego przedmiotu i odbiorcy; jest wyczulony na społeczne aspekty projektowania graficznego. Student zdaje sobie sprawę ze specyfiki pracy i współpracy ze zleceniodawcą oraz uwzględnia w swoich projektach również perspektywę odbiorcy (w celu uzyskania poprawnej recepcji treści zawartych w realizowanym projekcie). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: – wykład z prezentacją multimedialną – ćwiczenia w Pracowni projektowania graficznego – projekty indywidualne i grupowe – konsultacje Podstawowe kryteria 25% - aktywność w trakcie zajęć 25% - dyskusje 50% - przegląd końcowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PA
PA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia artystyczna, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Gajos | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Gajos, Katarzyna Mular | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia artystyczna - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.