Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie graficzne 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0202.8-KPRG2
Kod Erasmus / ISCED: 03.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Projektowanie graficzne 2
Jednostka: Wydział Sztuki
Grupy: Studia stacjonarne
Strona przedmiotu: http://sztuka.uni.opole.pl/pracownia-projektowania-graficznego/
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

Studia drugiego stopnia

Kierunek studiów:

Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuk Plastycznych

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS: 3


Godziny kontaktowe (K):

- udział w zajęciach: 30 h (K)

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego:(K)

- udział w przeglądzie śródsemestralnym: 5 h

- udział w przeglądzie końcowym: 5 h


Razem: 40 h = 1,5 p. ECTS



Praca własna studenta (S):

- przygotowanie do zajęć: 25 h (S)

- przygotowanie do zaliczenia: 15 h (S)

Razem 40 h = 1,5 p. ECTS


SUMA: 40 h (K) + 40 h (S) = 80 h = 3 p. ECTS

Skrócony opis:

Identyfikacja wizualna znaczącego wydarzenia kulturalnego. Celem przedmiotu jest pogłębianie wiedzy i doświadczenia z zakresu projektowania graficznego w oparciu o zadania 
o podwyższonym stopniu trudności z realną perspektywą upublicznienia. Zadaniem studenta jest przygotowanie kompleksowych rozwiązań projektowych, typograficznych i edytorskich w oparciu o skrupulatną analizę tematu, ze szczególnym uwzględnieniem jasno określonych oczekiwań klienta. Założeniem programu dydaktycznego jest stworzenie identyfikacji wizualnej (katalog, plakat, zaproszenie) do kulturalnego wydarzenia o randze ogólnopolskiej. Od kilkunastu lat, Wydział Sztuki Uniwersytetu Opolskiego wspiera coroczną inicjatywę Fundacji 2.8: Opolski Festiwal Fotografii. Cykliczność, prestiż oraz rozmach tej imprezy pozwala nam na trwałe wpisać się w jej kontekst. Efektem naszego zaangażowania jest coroczne upublicznienie wybranego projektu w formie pełnonakładowych druków i tym samym promocja festiwalu.

Pełny opis:

Treści programowe:

- Omówienie tematu obowiązującego w semestrze

- Prezentacja i omówienie wybranych realizacji projektowych

- Cechy spójnej i konsekwentnej identyfikacji wizualnej

- Projektowanie materiałów promocyjnych

- Tworzenie systemu identyfikacji wizualnej

- Problem syntezy a czytelność przekazu

- Dobór środków formalnych adekwatnych do charakteru projektu

- Cechy dobrze zaprojektowanych publikacji wielostronicowych

- Przekaz zdominowany obrazem vs przekaz zdominowany tekstem

- Połączenie ilustracji z typografią (proporcje, relacje, powiązania, podstawowe błędy)

Literatura:

R. Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Kraków 2007

R. Fawcett-Tang, New typographic design, Yale 2007

K. Elam, Typographic Systems, Princeton 2007

F. Friedl, When, who, how typo. Könemann, 1998 Köln

J. Hochuli, Detal w typografii, d2d, Kraków 2009

G. Ambrose, Twórcze projektowanie, PWN, Warszawa 2008

J. Mrowczyk, M.Warda, PGR (Projektowanie graficzne w Polsce), Karakter, Kraków 2010

Zdeno Kolesar, Jacek Mrowczyk. Historia projektowania graficznego. Karakter, Kraków 2018

Ambrose / Harris, Per-press. Poradnik dla grafików, Warszawa 2010

Chwałowski Robert, Typografia typowej książki, Gliwice 2002

David Bann, Poligrafia. Praktyczny przewodnik, Warszawa 2007

Andrzej Gołąb, Praktyczny poradnik poligraficzny. Procesy. Helion, Gliwice, 2021

Czasopisma specjalistyczne i branżowe, strony internetowe poświęcone zagadnieniom projektowania graficznego

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

K. Dydo, Polski plakat teatralny i filmowy. DYDO 1996

Felici J., Kompletny przewodnik po typografii, Gdańsk, 2006

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu tworzenia identyfikacji wizualnej, ma świadomość związków między wyrażanymi treściami a użytymi środkami formalnymi. Rozumie znaczenie poszukiwań oryginalnych rozwiązań formalnych, wykraczających poza przyjęty kanon.

Umiejętności:

Student potrafi korzystać z przyswojonej wiedzy i doświadczenia. Potrafi w sposób autorski i przekonywujący stworzyć kompleksową identyfikację wizualną o klarownym przesłaniu. Umiejętnie posługuje się właściwą hierarchią informacji, doborem adekwatnego do projektu kroju pisma oraz potrafi umiejętnie wykorzystać łączenie różnych dyscyplin artystycznych (malarskich, rysunkowych, graficznych, fotograficznych) w formułowaniu treści. Kreatywnie i eksperymentalnie podchodzi do kwestii typografii w realizowanych projektach. Posiada umiejętność poprawnego przygotowania do druku, zarówno poszczególnych składowych publikacji, jak i całości.

Kompetencje społeczne (postawy):

Student rozumie potrzebę dostosowania formy i stylistyki projektu w zależności od jego przedmiotu i odbiorcy; jest wyczulony na społeczne aspekty projektowania graficznego. Student zdaje sobie sprawę ze specyfiki pracy i współpracy ze zleceniodawcą oraz uwzględnia w swoich projektach również perspektywę odbiorcy (w celu uzyskania poprawnej recepcji treści zawartych w realizowanym projekcie).

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne:

– wykład z prezentacją multimedialną

– ćwiczenia w Pracowni projektowania graficznego

– projekty indywidualne i grupowe

– konsultacje

Podstawowe kryteria

25% - aktywność w trakcie zajęć

25% - dyskusje

50% - przegląd końcowy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia artystyczna, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Gajos
Prowadzący grup: Grzegorz Gajos, Katarzyna Mular
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia artystyczna - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)