Projektowanie graficzne 3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0202.8-KPRG3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.1
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie graficzne 3 |
Jednostka: | Wydział Sztuki |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Strona przedmiotu: | http://sztuka.uni.opole.pl/pracownia-projektowania-graficznego/ |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | Studia drugiego stopnia |
Kierunek studiów: | Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuk Plastycznych: Komunikacja Wizualna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 3 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe (K): udział w zajęciach: 30 h (K) Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego: - udział w przeglądach śródsemestralnych: 15 h (K) - udział w przeglądzie końcowym: 5 h (K) Razem: 50 h = 2 p. ECTS Praca własna studenta (S): - przygotowanie do zajęć: 25 h (S) - przygotowanie do zaliczenia: 25 h (S) Razem 50 h = 2 p. ECTS SUMA: 50 h (K) + 50 h (S) = 100 h = 4 p. ECTS |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest pogłębianie wiedzy i doświadczenia z zakresu projektowania graficznego w oparciu o zadania o podwyższonym stopniu trudności z realną perspektywą upublicznienia. Kluczem do realizacji zadania semestralnego jest autorskość decyzji, podejmowanych na wielu etapach pracy nad projektem: temat, format, wybór komponentów graficznych, przygotowanie tekstów, układ graficzny w mikro i makro skali. Zadaniem studenta jest przygotowanie kompleksowych rozwiązań projektowych, typograficznych i edytorskich w oparciu o własną koncepcję publikacji książkowej, wykorzystującą fotografie oraz teksty własnego autorstwa. |
Pełny opis: |
Treści programowe - Omówienie tematu obowiązującego w semestrze - Prezentacja i omówienie wybranych realizacji projektowych - Cechy wydawnictw autorskich - Formalne i znaczeniowe powiązania dwóch obszarów: obrazu i tekstu - Dobór środków formalnych adekwatnych do charakteru projektu - Problem syntezy a czytelność przekazu - Przekaz zdominowany obrazem vs przekaz zdominowany tekstem - Połączenie ilustracji z typografią (proporcje, relacje, powiązania, unikanie błędów) |
Literatura: |
R. Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Kraków 2007 R. Fawcett-Tang, New typographic design, Yale 2007 K. Elam, Typographic Systems, Princeton 2007 F. Friedl, When, who, how typo. Könemann, 1998 Köln J. Hochuli, Detal w typografii, d2d, Kraków 2009 Andrzej Gołąb, Praktyczny poradnik poligraficzny. Procesy. Helion, Gliwice, 2021 Zdeno Kolesar, Jacek Mrowczyk. Historia projektowania graficznego. Karakter, Kraków 2018 G. Ambrose, Twórcze projektowanie, PWN, Warszawa 2008 J. Mrowczyk, M.Warda, PGR (Projektowanie graficzne w Polsce), Karakter, Kraków 2010 Ambrose / Harris, Per-press. Poradnik dla grafików, Warszawa 2010 Chwałowski Robert, Typografia typowej książki, Gliwice 2002 David Bann, Poligrafia. Praktyczny przewodnik, Warszawa 2007 Czasopisma specjalistyczne i branżowe, strony internetowe poświęcone zagadnieniom projektowania graficznego LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: K. Dydo, Polski plakat teatralny i filmowy. DYDO 1996 Felici J., Kompletny przewodnik po typografii, Gdańsk, 2006 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu tworzenia publikacji autorskiej, ma świadomość związków między wyrażanymi treściami, a użytymi środkami formalnymi. Rozumie znaczenie poszukiwań oryginalnych rozwiązań formalnych, wykraczających poza przyjęty kanon. Umiejętności: Student potrafi korzystać z przyswojonej wiedzy i doświadczenia. Potrafi w sposób refleksyjny skomentować wybrany problem społeczny, kulturalny, polityczny, socjologiczny itp. przekładając go na język syntetycznego komunikatu o poruszającej treści. Umiejętnie posługuje się właściwą hierarchią informacji, doborem adekwatnego do projektu kroju pisma oraz potrafi umiejętnie wykorzystać łączenie różnych dyscyplin artystycznych (malarskich, rysunkowych, graficznych, fotograficznych) w formułowaniu treści. Posiada umiejętność poprawnego przygotowania do druku, zarówno poszczególnych składowych publikacji, jak i całości. Kompetencje społeczne (postawy): Student rozumie potrzebę dostosowania formy i stylistyki projektu w zależności od jego przedmiotu i odbiorcy; jest wyczulony na społeczne aspekty projektowania graficznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: – wykład z prezentacją multimedialną – ćwiczenia w pracowni projektowania graficznego – projekty indywidualne i grupowe – konsultacje – otwarta krytyka forma: egzamin Podstawowe kryteria 25% - aktywność w trakcie zajęć 25% - dyskusje 50% - przegląd końcowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT PA
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia artystyczna, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Gajos | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Gajos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Pracownia artystyczna - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.