Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza dzieła z elementami krytyki artystycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0202.8-PADK
Kod Erasmus / ISCED: 03.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza dzieła z elementami krytyki artystycznej
Jednostka: Wydział Sztuki
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

studia drugiego stopnia

Kierunek studiów:

Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS: 3


A. Godziny kontaktowe: 50h/ 2 ECTS

Udział w zajęciach: 30h

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego:

udział w realizacji publicznej prezentacji: 10h

udział w zaliczeniu: 10h


B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 15h

Przygotowanie do zaliczenia: 10h

Skrócony opis:

Przedstawienie studentom różnorodności elementów składających się na analizę dzieła sztuki, sposobów patrzenia na wytwór artystyczny, efektów w postaci różnorodnych opisów, esejów lub tekstów krytycznych. Zapoznanie kursantów z kształtem, punktami mocnymi i słabymi krytyki artystycznej. Dokonanie analizy wybranych dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej w formie wspólnej pracy na zajęciach.

Pełny opis:

Po serii zajęć wprowadzających związanych z omówieniem wybranych dzieł nowożytnej i współczesnej sztuki, powiązanych z tekstami (Panofsky, Walicki, Białostocki i inni) ćwiczenia polegają na samodzielnych prezentacjach tematów dostępnych od stycznia danego roku, w którym realizowany jest kurs pod adresem http://histeriasztuki.blox.pl oraz dyskusjach i wspólnie realizowanych zadaniach na bazie tych prezentacji.

Literatura:

1. Erwin Panofsky, Ikonografia i ikonologia, [w:] tegoż, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971.

2. Jean Clair, Kryzys muzeów, Gdańsk 2009.

3. Georges Didi-Huberman, Przed obrazem, Gdańsk 2011.

4. Victor Stoichita, Ustanowienie obrazu, Gdańsk 2011.

5. Zbigniew Herbert, Barbarzyńca w ogrodzie, Warszawa 2014.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna teorie dotyczące kształtu i znaczenia dzieła sztuki, jak również zna sposoby analizy i postrzegania dzieła plastycznego. Student poznał różnorodność przejawów sztuki, jak również specyfikę współczesnej krytyki artystycznej.

Umiejętności:

Student umie samodzielnie dokonać oceny konkretnego dzieła pod względem jego wartości i znaczenia kulturowego oraz umiejscowić je w stosownym kręgu oddziaływań, przyczyn i skutków. Potrafi napisać tekst o cechach krytycznej analizy dzieła. Potrafi stosować adekwatne metody analizy i pisania o dziele sztuki bądź twórczości.

Kompetencje społeczne (postawy):

Student rozumie znaczenie otwartości na różnorodność kreacji artystycznej, rozumienie również, że postawy przyjmowane wobec kreacji artystycznej mogą być różnorodne. Student zdaje sobie sprawę z trudności a zarazem konieczności wartościowania zjawisk w sztuce. Potrafi świadomie wybrać adekwatną postawę podczas zadań związanych z podejmowanym i opisywanym tematem, zjawiskiem.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę.

Ocena na podstawie finalnej rozmowy + dwóch kolokwiów, prezentacji i przygotowanego mini-eseju.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Natalia Krawczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www6-1 (2024-04-02)