Analiza dzieła z elementami krytyki artystycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0202.8-PADK |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.1
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza dzieła z elementami krytyki artystycznej |
Jednostka: | Wydział Sztuki |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | studia drugiego stopnia |
Kierunek studiów: | Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Nakład pracy studenta: | Liczba punktów ECTS: 3 A. Godziny kontaktowe: 50h/ 2 ECTS Udział w zajęciach: 30h Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego: udział w realizacji publicznej prezentacji: 10h udział w zaliczeniu: 10h B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS Przygotowanie do zajęć: 15h Przygotowanie do zaliczenia: 10h |
Skrócony opis: |
Przedstawienie studentom różnorodności elementów składających się na analizę dzieła sztuki, sposobów patrzenia na wytwór artystyczny, efektów w postaci różnorodnych opisów, esejów lub tekstów krytycznych. Zapoznanie kursantów z kształtem, punktami mocnymi i słabymi krytyki artystycznej. Dokonanie analizy wybranych dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej w formie wspólnej pracy na zajęciach. |
Pełny opis: |
Po serii zajęć wprowadzających związanych z omówieniem wybranych dzieł nowożytnej i współczesnej sztuki, powiązanych z tekstami (Panofsky, Walicki, Białostocki i inni) ćwiczenia polegają na samodzielnych prezentacjach tematów dostępnych od stycznia danego roku, w którym realizowany jest kurs pod adresem http://histeriasztuki.blox.pl oraz dyskusjach i wspólnie realizowanych zadaniach na bazie tych prezentacji. |
Literatura: |
1. Erwin Panofsky, Ikonografia i ikonologia, [w:] tegoż, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971. 2. Jean Clair, Kryzys muzeów, Gdańsk 2009. 3. Georges Didi-Huberman, Przed obrazem, Gdańsk 2011. 4. Victor Stoichita, Ustanowienie obrazu, Gdańsk 2011. 5. Zbigniew Herbert, Barbarzyńca w ogrodzie, Warszawa 2014. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna teorie dotyczące kształtu i znaczenia dzieła sztuki, jak również zna sposoby analizy i postrzegania dzieła plastycznego. Student poznał różnorodność przejawów sztuki, jak również specyfikę współczesnej krytyki artystycznej. Umiejętności: Student umie samodzielnie dokonać oceny konkretnego dzieła pod względem jego wartości i znaczenia kulturowego oraz umiejscowić je w stosownym kręgu oddziaływań, przyczyn i skutków. Potrafi napisać tekst o cechach krytycznej analizy dzieła. Potrafi stosować adekwatne metody analizy i pisania o dziele sztuki bądź twórczości. Kompetencje społeczne (postawy): Student rozumie znaczenie otwartości na różnorodność kreacji artystycznej, rozumienie również, że postawy przyjmowane wobec kreacji artystycznej mogą być różnorodne. Student zdaje sobie sprawę z trudności a zarazem konieczności wartościowania zjawisk w sztuce. Potrafi świadomie wybrać adekwatną postawę podczas zadań związanych z podejmowanym i opisywanym tematem, zjawiskiem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Ocena na podstawie finalnej rozmowy + dwóch kolokwiów, prezentacji i przygotowanego mini-eseju. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Natalia Krawczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.