University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of Art Education 1

General data

Course ID: 0202.8-SPM1
Erasmus code / ISCED: 03.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0213) Fine arts The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Methodology of Art Education 1
Name in Polish: Metodyka edukacji plastycznej 1
Organizational unit: Faculty of Art
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Study level:

(in Polish) studia pierwszego stopnia stopnia

Field of study:

(in Polish) Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) 3

Education profile:

(in Polish) ogólnoakademicki

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Requirements:

(in Polish) Brak

Supplementary literature:

(in Polish) B. Literatura uzupełniająca

Mączyńska-Prydaszek A., Jaskólska-Klaus M., 1979, Psychofizjologia widzenia. Barwa, Zeszyty Naukowe nr 4, s.5;

Oramus R., 2003, Oko i mózg, w: Konspekt, AP, Kraków, nr 16/17, s. 144-147;

Kościelecki St., Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, PWN 1975, Warszawa, część 1sza

Student workload:

(in Polish) w cyklu od 2019/20 - 2 ECTS

Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta:

A. Godziny kontaktowe:

Udział w ćwiczeniach: 30 godz. (K)

B. Praca własna studenta:

Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz., (S)


Razem 30 h (K) + 30 h (S) = 60 h = 2 p. ECTS


Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu

Przygotowanie do pracy w ośrodkach i instytucjach kultury, sztuki i edukacji pozaszkolnej; mass-mediach; szkolnictwie – po ukończeniu specjalności nauczycielskiej (zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela). Przygotowanie do realizacji i upowszechniania różnorodnych postaci przekazów wizualnych i medialnych dla celów artystycznych i edukacyjnych. Znajomość polityki państwa i Unii Europejskiej w zakresie upowszechniania kultury plastycznej – instytucje oraz struktury krajowe i unijne, rozwiązania systemowe.

Full description: (in Polish)

Treści programowe

B. Problematyka ćwiczeń

1. Podstawy dydaktyki szczegółowej w kontekście edukacji plastycznej.

2. Systemy oświatowe w zarysie historycznym.

3. Zasady i reguły dydaktyczne.

4. Metody nauczania, ich praktyczne wykorzystywanie w edukacji plastycznej.

5. Warsztat pracy nauczyciela/instruktora i ucznia w edukacji plastycznej.

6. Programy nauczania i ich powiązanie z aktami nadrzędnymi oraz dokumentacją podrzędną.

7. Udział w hospitacjach zajęć w szkołach i instytucjach upowszechniających kulturę plastyczną w zakresie możliwości organizacyjnych.

Bibliography: (in Polish)

Wykaz literatury.

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Popek St. (pod red.), 1984, Metodyka zajęć plastycznych, WSiP, Warszawa; Tom 1

Kujawiński J. (pod red.), 1990, Rozwijanie aktywności twórczej uczniów. Zarys metodyki, WSiP, Warszawa;

Cz. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN 2007, Warszawa.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

B. Literatura uzupełniająca

Mączyńska-Prydaszek A., Jaskólska-Klaus M., 1979, Psychofizjologia widzenia. Barwa, Zeszyty Naukowe nr 4, s.5;

Oramus R., 2003, Oko i mózg, w: Konspekt, AP, Kraków, nr 16/17, s. 144-147;

Kościelecki St., Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, PWN 1975, Warszawa, część 1sza

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Student zna w podstawowym zakresie najważniejsze koncepcje pedagogiki; zna podstawowe metody pracy dydaktycznej w zakresie dydaktyki sztuki.

Wykazuje znajomość, w zarysie, głównych, przeszłych i współczesnych koncepcji edukacji artystycznej; badań nad twórczością plastyczną dziecka i uwarunkowaniami rozwoju ekspresji plastycznej dzieci i młodzieży.

Wykazuje znajomość procesów i mechanizmów percepcji rozwoju dzieci i młodzieży, odbioru dzieła sztuki plastycznej, możliwości kształtowania u nich czynnej postawy artystycznej.

Umiejętności

Student umie zbierać, analizować i interpretować informacje w zakresie dydaktyki sztuki, przedstawiać je w sposób przystępny; organizować tok zajęć dydaktycznych.Uczestnik zajęć potrafi sklasyfikować metody nauczania i przełożyć je na metody upowszechniania kultury plastycznej. Posługiwać się specjalistycznym nazewnictwem związanym z literaturą przedmiotu i treścią poruszanych zagadnień. Umie podejmować dyskusję nt. mechanizmów percepcji, odbioru dzieła sztuki plastycznej, możliwości kształtowania czynnej postawy artystycznej w odniesieniu do grupy wiekowej poddanej zabiegom dydaktycznym. Potrafi wyszczególnić podstawowe systemy dydaktyczne i zdefiniować stan aktualnych badań dotyczących edukacji plastycznej.

Kompetencje społeczne (postawy)

Student potrafi: współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych; prowadzić zajęcia dydaktyczne w instytucjach pozaszkolnych.

Potrafi krytycznie interpretować zjawiska w zakresie systemowego oddziaływania mechanizmów współczesnej dydaktyki sztuki. Uczestnik formułuje opinie i sądy dotyczące problematyki współczesnych instytucji upowszechniających kulturę plastyczną. Aktywnie wypowiada się nt. roli edukacji plastycznej we współczesnym świecie. Angażuje się w prace zespołową w instytucjach kształtujących kulturę plastyczną. Inicjuje i organizuje działania na płaszczyźnie instytucji związanych z upowszechnianiem sztuk plastycznych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne

• mini wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną

• ćwiczenia audytoryjne, analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach,

Sposób zaliczenia

• zaliczenie z oceną

Formy zaliczenia

• Zaliczenie ustne lub kolokwium

• Przy ustaleniu oceny zaliczeniowej bierze się pod uwagę oceny cząstkowe otrzymywane w trakcie trwania semestru, aktywność przedmiotową.

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 30 hours more information
Coordinators: Krzysztof Kowalski
Group instructors: Krzysztof Kowalski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Class - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)