University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of Art Education 2

General data

Course ID: 0202.8-SPM2
Erasmus code / ISCED: 03.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0213) Fine arts The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Methodology of Art Education 2
Name in Polish: Metodyka edukacji plastycznej 2
Organizational unit: Faculty of Art
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Study level:

(in Polish) studia pierwszego stopnia

Field of study:

(in Polish) Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) 4

Education profile:

(in Polish) ogólnoakademicki

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Requirements:

(in Polish) Brak

Supplementary literature:

(in Polish) Popek St., 1978, Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa;

Kościelecki St., Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, PWN 1975, Warszawa, część 2ga

Student workload:

(in Polish) w cyklu od 2019/20 - 2 ECTS

Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta:

A. Godziny kontaktowe:

Udział w ćwiczeniach: 30 godz. (K)

B. Praca własna studenta:

Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz., (S)


Razem 30 h (K) + 30 h (S) = 60 h = 2 p. ECTS

Short description: (in Polish)

Przygotowanie do pracy w ośrodkach i instytucjach kultury, sztuki i edukacji pozaszkolnej; mass-mediach; szkolnictwie – po ukończeniu specjalności nauczycielskiej (zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela). Przygotowanie do realizacji i upowszechniania różnorodnych postaci przekazów wizualnych i medialnych dla celów artystycznych i edukacyjnych. Znajomość polityki państwa i Unii Europejskiej w zakresie upowszechniania kultury plastycznej – instytucje oraz struktury krajowe i unijne, rozwiązania systemowe.

Full description: (in Polish)

Treści programowe

B. Problematyka ćwiczeń

1. Budowa jednostki lekcyjnej. Narzędzia pracy organizujące proces dydaktyczny.

2. Twórczość plastyczna dzieci i młodzieży a uwarunkowaniami rozwojowe.

3. Kształtowanie umiejętności planowania i organizacji procesu dydaktycznego.

4. Kryzys twórczy w okresie adolescencji.

5. Zarys współczesnych koncepcji systemowych edukacji artystycznej.

6. Pozaszkolne formy oddziaływań dydaktycznych, w edukacji plastycznej.

7. Praca metodą projektów i metody aktywizujące.

8. Analiza hospitowanych (w miarę możliwości organizacyjnych) zajęć w instytucjach związanych z edukacja plastyczną.

Bibliography: (in Polish)

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Popek St., 2010, Psychologia twórczości plastycznej, wyd. Impuls, Kraków

Popek St. (pod red.), 1989, Metodyka zajęć plastycznych, WSiP, Warszawa; Tom 2

V Lovenfeld, W. L. Brittain, Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, PWN 1977 Warszawa;

Kruszewski K., Sztuka nauczania – czynności nauczyciela, PWN 2007, Warszawa;

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

B. Literatura uzupełniająca

Popek St., 1978, Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa;

Kościelecki St., Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, PWN 1975, Warszawa, część 2ga

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Student zna w podstawowym zakresie najważniejsze koncepcje pedagogiki; zna podstawowe metody pracy dydaktycznej w zakresie dydaktyki sztuki.

Wykazuje znajomość, w zarysie, głównych, przeszłych i współczesnych koncepcji edukacji artystycznej; badań nad twórczością plastyczną dziecka i uwarunkowaniami rozwoju ekspresji plastycznej dzieci i młodzieży.

Wykazuje znajomość procesów i mechanizmów percepcji rozwoju dzieci i młodzieży, odbioru dzieła sztuki plastycznej, możliwości kształtowania u nich czynnej postawy artystycznej.

Umiejętności

Student umie: zbierać, analizować i interpretować informacje w zakresie dydaktyki sztuki, przedstawiać je w sposób przystępny; organizować tok zajęć dydaktycznych.

Uczestnik zajęć potrafi sklasyfikować metody nauczania i przełożyć je na metody upowszechniania kultury plastycznej. Posługiwać się specjalistycznym nazewnictwem związanym z literaturą przedmiotu i treścią poruszanych zagadnień. Umie podejmować dyskusję nt. mechanizmów percepcji, odbioru dzieła sztuki plastycznej, możliwości kształtowania czynnej postawy artystycznej w odniesieniu do grupy wiekowej poddanej zabiegom dydaktycznym. Potrafi wyszczególnić podstawowe systemy dydaktyczne i zdefiniować stan aktualnych badań dotyczących edukacji plastycznej.

Kompetencje społeczne (postawy),

student potrafi: współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych; prowadzić zajęcia dydaktyczne w instytucjach pozaszkolnych.

Potrafi krytycznie interpretować zjawiska w zakresie systemowego oddziaływania mechanizmów współczesnej dydaktyki sztuki. Uczestnik formułuje opinie i sądy dotyczące problematyki współczesnych instytucji upowszechniających kulturę plastyczną. Aktywnie wypowiada się nt. roli edukacji plastycznej we współczesnym świecie. Angażuje się w prace zespołową w instytucjach kształtujących kulturę plastyczną. Inicjuje i organizuje działania na płaszczyźnie instytucji związanych z upowszechnianiem sztuk plastycznych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody (m. innymi)

• mini wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną

• ćwiczenia audytoryjne, analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach,

Sposób zaliczenia

• zaliczenie z oceną

Formy zaliczenia:

• Zaliczenie ustne lub kolokwium

• Przy ustaleniu oceny zaliczeniowej bierze się pod uwagę oceny cząstkowe otrzymywane w trakcie trwania semestru

Practical placement: (in Polish)

brak

Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-03-01 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Krzysztof Kowalski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Class - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)