Methodology of Art Education 2
General data
Course ID: | 0202.8-SPM2 |
Erasmus code / ISCED: |
03.1
|
Course title: | Methodology of Art Education 2 |
Name in Polish: | Metodyka edukacji plastycznej 2 |
Organizational unit: | Faculty of Art |
Course groups: |
(in Polish) Studia stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Study level: | (in Polish) studia pierwszego stopnia |
Field of study: | (in Polish) Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) 4 |
Education profile: | (in Polish) ogólnoakademicki |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Requirements: | (in Polish) Brak |
Supplementary literature: | (in Polish) Popek St., 1978, Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa; Kościelecki St., Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, PWN 1975, Warszawa, część 2ga |
Student workload: | (in Polish) w cyklu od 2019/20 - 2 ECTS Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta: A. Godziny kontaktowe: Udział w ćwiczeniach: 30 godz. (K) B. Praca własna studenta: Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz., (S) Razem 30 h (K) + 30 h (S) = 60 h = 2 p. ECTS |
Short description: |
(in Polish) Przygotowanie do pracy w ośrodkach i instytucjach kultury, sztuki i edukacji pozaszkolnej; mass-mediach; szkolnictwie – po ukończeniu specjalności nauczycielskiej (zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela). Przygotowanie do realizacji i upowszechniania różnorodnych postaci przekazów wizualnych i medialnych dla celów artystycznych i edukacyjnych. Znajomość polityki państwa i Unii Europejskiej w zakresie upowszechniania kultury plastycznej – instytucje oraz struktury krajowe i unijne, rozwiązania systemowe. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe B. Problematyka ćwiczeń 1. Budowa jednostki lekcyjnej. Narzędzia pracy organizujące proces dydaktyczny. 2. Twórczość plastyczna dzieci i młodzieży a uwarunkowaniami rozwojowe. 3. Kształtowanie umiejętności planowania i organizacji procesu dydaktycznego. 4. Kryzys twórczy w okresie adolescencji. 5. Zarys współczesnych koncepcji systemowych edukacji artystycznej. 6. Pozaszkolne formy oddziaływań dydaktycznych, w edukacji plastycznej. 7. Praca metodą projektów i metody aktywizujące. 8. Analiza hospitowanych (w miarę możliwości organizacyjnych) zajęć w instytucjach związanych z edukacja plastyczną. |
Bibliography: |
(in Polish) A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: A.1. wykorzystywana podczas zajęć Popek St., 2010, Psychologia twórczości plastycznej, wyd. Impuls, Kraków Popek St. (pod red.), 1989, Metodyka zajęć plastycznych, WSiP, Warszawa; Tom 2 V Lovenfeld, W. L. Brittain, Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, PWN 1977 Warszawa; Kruszewski K., Sztuka nauczania – czynności nauczyciela, PWN 2007, Warszawa; A.2. studiowana samodzielnie przez studenta B. Literatura uzupełniająca Popek St., 1978, Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa; Kościelecki St., Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, PWN 1975, Warszawa, część 2ga |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza Student zna w podstawowym zakresie najważniejsze koncepcje pedagogiki; zna podstawowe metody pracy dydaktycznej w zakresie dydaktyki sztuki. Wykazuje znajomość, w zarysie, głównych, przeszłych i współczesnych koncepcji edukacji artystycznej; badań nad twórczością plastyczną dziecka i uwarunkowaniami rozwoju ekspresji plastycznej dzieci i młodzieży. Wykazuje znajomość procesów i mechanizmów percepcji rozwoju dzieci i młodzieży, odbioru dzieła sztuki plastycznej, możliwości kształtowania u nich czynnej postawy artystycznej. Umiejętności Student umie: zbierać, analizować i interpretować informacje w zakresie dydaktyki sztuki, przedstawiać je w sposób przystępny; organizować tok zajęć dydaktycznych. Uczestnik zajęć potrafi sklasyfikować metody nauczania i przełożyć je na metody upowszechniania kultury plastycznej. Posługiwać się specjalistycznym nazewnictwem związanym z literaturą przedmiotu i treścią poruszanych zagadnień. Umie podejmować dyskusję nt. mechanizmów percepcji, odbioru dzieła sztuki plastycznej, możliwości kształtowania czynnej postawy artystycznej w odniesieniu do grupy wiekowej poddanej zabiegom dydaktycznym. Potrafi wyszczególnić podstawowe systemy dydaktyczne i zdefiniować stan aktualnych badań dotyczących edukacji plastycznej. Kompetencje społeczne (postawy), student potrafi: współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych; prowadzić zajęcia dydaktyczne w instytucjach pozaszkolnych. Potrafi krytycznie interpretować zjawiska w zakresie systemowego oddziaływania mechanizmów współczesnej dydaktyki sztuki. Uczestnik formułuje opinie i sądy dotyczące problematyki współczesnych instytucji upowszechniających kulturę plastyczną. Aktywnie wypowiada się nt. roli edukacji plastycznej we współczesnym świecie. Angażuje się w prace zespołową w instytucjach kształtujących kulturę plastyczną. Inicjuje i organizuje działania na płaszczyźnie instytucji związanych z upowszechnianiem sztuk plastycznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody (m. innymi) • mini wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną • ćwiczenia audytoryjne, analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, Sposób zaliczenia • zaliczenie z oceną Formy zaliczenia: • Zaliczenie ustne lub kolokwium • Przy ustaleniu oceny zaliczeniowej bierze się pod uwagę oceny cząstkowe otrzymywane w trakcie trwania semestru |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)
Time span: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW-MET
CW-MET
CW-MET
W TH FR |
Type of class: |
Class, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Krzysztof Kowalski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Class - Grading |
Copyright by University of Opole.