Introduction to literary studies
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.2.5-D1-WL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Introduction to literary studies |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Pełny opis: |
Moduł 3 Literaturoznawstwo 1 Kod ECTS 1.2.5-D1-M3 Liczba godzin 60 Liczba ECTS 6 Forma zaliczenia zaliczenie z oceną Rok pierwszy Semestr zimowy Typ zajęć obowiązkowe Język angielski Wymagania wstępne brak Nazwa jednostki prowadzącej przedmiot Uniwersytet Opolski / Wydział Filologiczny / Instytut Filologii Angielskiej Studia kierunek* poziom kształcenia forma studiów profil kształcenia specjalność* Filologia Angielska pierwszy stacjonarne ogólno-akademicki 1. Język angielski z wiedzą kulturze 2. Język angielski z językiem hiszpańskim 3. Translatoryka *nazwa zgodna z zatwierdzonym katalogiem kierunków i specjalności Przedmioty wchodzące w skład modułu Nazwa przedmiotu Kod ECTS Forma zajęć Liczba godzin Liczba ECTS Prowadzący Historia literatury brytyjskiej i irlandzkiej 1 1.2.5-D1-HL1 ćw. 30 3 mgr S. Kuźnicki Wstęp do literaturoznawstwa 1.2.5-D1-WL ćw. 30 3 dr S. Nicieja Sposób sprawdzenia osiągnięcia efektów zamierzonych pisemny test sprawdzający (1, 2, 3, 4, 5) przygotowanie referatu na temat wybranej kategorii/strategii literaturoznawczej (1, 4, 6, 7, 8, 10) przygotowanie grupowej dyskusji na wybrany temat związany z kursem (8, 11) przygotowanie indywidualnej wypowiedzi na temat aktualności wybranego tematu i jego związków ze współczesną kulturą (9, 12) Sposób realizacji zajęć i metody dydaktyczne zajęcia w sali dydaktycznej ćwiczenia, praca w grupach, dyskusja Liczba punktów ECTS – nakład pracy studenta Historia literatury brytyjskiej i irlandzkiej 1: 1 pkt ECTS 30 godzin kontaktowych 1 pkt ECTS 10 godzin przygotowania do zajęć, 15 godz. konsultacji 1 pkt ECTS 25 godzin przygotowania do testu i wypowiedzi Wstęp do literaturoznawstwa: 1 pkt ECTS 30 godzin kontaktowych 1 pkt ECTS 10 godzin przygotowania do zajęć, 15 godz. konsultacji 1 pkt ECTS 25 godzin przygotowania do testu i wypowiedzi Ogólny opis modułu Moduł zawiera podstawowe informacje dotyczące literaturoznawstwa, jego najistotniejszych kategorii i strategii oraz informacje dotyczące historii literatury angielskiej od jej początków do końca XVIII wieku. Cele przedmiotu Celem zajęć jest zapoznanie studenta z najważniejszymi kategoriami i pojęciami literaturoznawczymi. Podczas zajęć student nauczy się opisywać podstawowe kategorie i stosować najważniejsze strategie związane z interpretacją tekstu literackiego. Celem kursu jest wprowadzenie tematyki związanej z historią literatury angielskiej od jej początków do końca XVIII wieku. Treści programowe Historia literatury brytyjskiej i irlandzkiej 1: 1. Poezja staroangielska i średniowieczna (The Wanderer, The Dream of the Rood, Caedmon’s Hymn, Geoffrey Chaucer’s The Canterbury Tales) 2. Renesans (sonet od Thomasa Wyatta do Williama Shakespeare, Christopher Marlowe – Dr. Faustus, William Shakespeare – The Tempest) 3. John Milton i poezja metafizyczna (John Donne, George Herbert) 4. Neoklasycyzm (John Wilmot, Aphra Behn, Jonathan Swift, Daniel Defoe) 5. Preromantyzm (Graveyard School of Poetry, William Blake) Wstęp do literaturoznawstwa: 1. Grecki triada “dramat – epika – liryka” 2. Rozwój i gatunki liryki 3. Strofa, wers, rytm, rym 4. Rozwój i gatunki epiki/powieści 5. Rozwój i gatunki dramatu 6. Środki stylistyczne Wykaz literatury A1. Literatura wykorzystywana podczas zajęć: The Norton Anthology of English Literature. The Oxford Anthology of English Literature. Baldick, Ch., Literary Terms. Cuddon, J.A., Dictionary of Literary Terms. A2Literatura wykorzystywana przez studentów w ramach pracy własnej: Culler, J., Literary Theory: A Very Short Introduction. Daiches, D., A Critical History of English Literature. Głowiński, M., Słownik terminów literackich. Montgomery, M., The Ways of Reading. Sanders, A., The Short Oxford History of English Literature. Zbierski, H., Historia literatury angielskiej. Efekty kształcenia Wiedza Student: 1. opanował podstawową terminologię literaturoznawczą i ma wiedzę o miejscu i znaczeniu literaturoznawstwa wśród innych nauk akademickich (K_W05, K_ W08, K_W11) 2. rozumie genealogię i historyczny rozwoju poszczególnych kategorii literaturoznawczych (K_W13, K_W16) 3. posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii literatury anglosaskiej i angielskiej do końca XVIII wieku (K_W09) 4. posiada wiedzę o podstawowych metodach interpretacji zjawisk literackich właściwych dla omawianych epok literackich (K_W14) Umiejętności Student posiada: 5. umiejętność rozpoznania i opisania konkretnych konwencji i kodów literaturoznawczych (K_U06) 6. umiejętność posługiwania się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami charakterystycznymi dla literaturoznawstwa (K_U04) 7. umiejętność samodzielnego wyszukiwania, analizowania, selekcjonowania i użytkowania informacji z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01) 8. umiejętność merytorycznego argumentowania oraz formułowania wniosków (K_U07) Kompetencje społeczne Student: 9. rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) 10. potrafi określić priorytety związane z pracą badawczą literaturoznawcy (K_K08) 11. potrafi współdziałać i pracować w grupie (K_K04) 12. uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (K_K14) Kontakt mgr S. Kuźnicki: slavekkk@wp.pl dr S. Nicieja: stann@uni.opole.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.