Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Introduction to literary studies

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.2.5-D1-WL
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Introduction to literary studies
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Pełny opis:

Moduł 3

Literaturoznawstwo 1

Kod ECTS

1.2.5-D1-M3

Liczba godzin

60 Liczba ECTS

6 Forma zaliczenia

zaliczenie z oceną Rok

pierwszy Semestr

zimowy Typ zajęć

obowiązkowe Język

angielski Wymagania wstępne

brak

Nazwa jednostki prowadzącej przedmiot

Uniwersytet Opolski / Wydział Filologiczny / Instytut Filologii Angielskiej

Studia

kierunek* poziom kształcenia forma studiów profil kształcenia specjalność*

Filologia Angielska pierwszy stacjonarne ogólno-akademicki 1. Język angielski z wiedzą kulturze

2. Język angielski z językiem hiszpańskim

3. Translatoryka

*nazwa zgodna z zatwierdzonym katalogiem kierunków i specjalności

Przedmioty wchodzące w skład modułu

Nazwa przedmiotu Kod ECTS Forma zajęć Liczba godzin Liczba ECTS Prowadzący

Historia literatury brytyjskiej i irlandzkiej 1 1.2.5-D1-HL1 ćw. 30 3 mgr S. Kuźnicki

Wstęp do literaturoznawstwa 1.2.5-D1-WL ćw. 30 3 dr S. Nicieja

Sposób sprawdzenia osiągnięcia efektów zamierzonych

pisemny test sprawdzający (1, 2, 3, 4, 5)

przygotowanie referatu na temat wybranej kategorii/strategii literaturoznawczej (1, 4, 6, 7, 8, 10)

przygotowanie grupowej dyskusji na wybrany temat związany z kursem (8, 11)

przygotowanie indywidualnej wypowiedzi na temat aktualności wybranego tematu i jego związków ze współczesną kulturą (9, 12)

Sposób realizacji zajęć i metody dydaktyczne

zajęcia w sali dydaktycznej

ćwiczenia, praca w grupach, dyskusja Liczba punktów ECTS – nakład pracy studenta

Historia literatury brytyjskiej i irlandzkiej 1:

1 pkt ECTS 30 godzin kontaktowych

1 pkt ECTS 10 godzin przygotowania do zajęć, 15 godz. konsultacji

1 pkt ECTS 25 godzin przygotowania do testu i wypowiedzi

Wstęp do literaturoznawstwa:

1 pkt ECTS 30 godzin kontaktowych

1 pkt ECTS 10 godzin przygotowania do zajęć, 15 godz. konsultacji

1 pkt ECTS 25 godzin przygotowania do testu i wypowiedzi

Ogólny opis modułu

Moduł zawiera podstawowe informacje dotyczące literaturoznawstwa, jego najistotniejszych kategorii i strategii oraz informacje dotyczące historii literatury angielskiej od jej początków do końca XVIII wieku.

Cele przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z najważniejszymi kategoriami i pojęciami literaturoznawczymi. Podczas zajęć student nauczy się opisywać podstawowe kategorie i stosować najważniejsze strategie związane z interpretacją tekstu literackiego. Celem kursu jest wprowadzenie tematyki związanej z historią literatury angielskiej od jej początków do końca XVIII wieku.

Treści programowe

Historia literatury brytyjskiej i irlandzkiej 1:

1. Poezja staroangielska i średniowieczna (The Wanderer, The Dream of the Rood, Caedmon’s Hymn, Geoffrey Chaucer’s The Canterbury Tales)

2. Renesans (sonet od Thomasa Wyatta do Williama Shakespeare, Christopher Marlowe – Dr. Faustus, William Shakespeare – The Tempest)

3. John Milton i poezja metafizyczna (John Donne, George Herbert)

4. Neoklasycyzm (John Wilmot, Aphra Behn, Jonathan Swift, Daniel Defoe)

5. Preromantyzm (Graveyard School of Poetry, William Blake)

Wstęp do literaturoznawstwa:

1. Grecki triada “dramat – epika – liryka”

2. Rozwój i gatunki liryki

3. Strofa, wers, rytm, rym

4. Rozwój i gatunki epiki/powieści

5. Rozwój i gatunki dramatu

6. Środki stylistyczne

Wykaz literatury

A1. Literatura wykorzystywana podczas zajęć:

The Norton Anthology of English Literature.

The Oxford Anthology of English Literature.

Baldick, Ch., Literary Terms.

Cuddon, J.A., Dictionary of Literary Terms.

A2Literatura wykorzystywana przez studentów w ramach pracy własnej:

Culler, J., Literary Theory: A Very Short Introduction.

Daiches, D., A Critical History of English Literature.

Głowiński, M., Słownik terminów literackich.

Montgomery, M., The Ways of Reading.

Sanders, A., The Short Oxford History of English Literature.

Zbierski, H., Historia literatury angielskiej.

Efekty kształcenia

Wiedza

Student:

1. opanował podstawową terminologię literaturoznawczą i ma wiedzę o miejscu i znaczeniu literaturoznawstwa wśród innych nauk akademickich (K_W05, K_ W08, K_W11)

2. rozumie genealogię i historyczny rozwoju poszczególnych kategorii literaturoznawczych (K_W13, K_W16)

3. posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii literatury anglosaskiej i angielskiej do końca XVIII wieku (K_W09)

4. posiada wiedzę o podstawowych metodach interpretacji zjawisk literackich właściwych dla omawianych epok literackich (K_W14)

Umiejętności

Student posiada:

5. umiejętność rozpoznania i opisania konkretnych konwencji i kodów literaturoznawczych (K_U06)

6. umiejętność posługiwania się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami charakterystycznymi dla literaturoznawstwa (K_U04)

7. umiejętność samodzielnego wyszukiwania, analizowania, selekcjonowania i użytkowania informacji z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01)

8. umiejętność merytorycznego argumentowania oraz formułowania wniosków (K_U07)

Kompetencje społeczne

Student:

9. rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)

10. potrafi określić priorytety związane z pracą badawczą literaturoznawcy (K_K08)

11. potrafi współdziałać i pracować w grupie (K_K04)

12. uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (K_K14)

Kontakt

mgr S. Kuźnicki: slavekkk@wp.pl

dr S. Nicieja: stann@uni.opole.pl

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)