University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 3

General data

Course ID: 1.S3.JPJN1.3
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 3
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 9.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Study level:

(in Polish) licencjackie

Field of study:

(in Polish) Język polski od podstaw z językiem niemieckim

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) 3

Education profile:

(in Polish) ogólnoakademicki

Type of course:

foreign languages
obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Requirements:

(in Polish) Zaliczenie przedmiotu Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 2

Supplementary literature:

(in Polish) Lipińska E. (2003), Z polskim na ty, Universitas, Kraków.

Lipińska E. (2009), Nie ma róży bez kolców. Ćwiczenia ortograficzne dla cudzoziemców, Universitas, Kraków.

Madelska L., Warchoł-Schlottman M. (2013), Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego, Prolog, Kraków.

Pelc T. (1997), Teraz polski, Wing, Łódź.


Student workload:

(in Polish) A. Godziny kontaktowe: 140h/ 5 ECTS

Udział w zajęciach: 90h

Udział w konsultacjach: 50h


B. Praca własna studenta: 120h/ 4 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 60h

Przygotowanie do zaliczenia: 60h


Prerequisites:

(in Polish) Kurs językowy języka polskiego jako obcego na poziomie A2/B1, kształtujący wszystkie sprawności językowe, tj. rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu czytanego, pisanie oraz mówienie.

Short description: (in Polish)

Celem kursu jest doskonalenie umiejętności językowych i komunikacyjnych, w tym poszerzanie umiejętności pisemnego wypowiadania się w j. polskim o elementy precyzujące intencję tekstu. Proponowane formy wypowiedzi koncentrują się wokół konkretnych aktów mowy, takich jak np. propozycja, akceptacja, odmowa, polecenie, prośba oraz pisanie tekstów o charakterze użytkowo-zawodowym.

Materiałem wyjściowym są teksty pisane lub nagrania o charakterze informacyjnym, rozrywkowym (quiz), dokumentalnym (wywiad, wypowiedź świadka zdarzenia), a także teksty charakterystyczne dla współczesnej cywilizacji (strona internetowa, forum dyskusyjne, blog). Oprócz zrozumienia warstwy informacyjnej sekwencji student powinien rozumieć jej intencję.

Celem przedmiotu jest dalsze rozwijanie i utrwalanie u studenta umiejętności reagowania w prostych sytuacjach życia codziennego.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1. Sprzęty domowe – określanie przeznaczenia rzeczy z najbliższego otoczenia, zachęcanie do zakupów, reklamowanie produktów, porównywanie przeszłości z teraźniejszością, powtórzenie: wyrażanie proś-by, pytanie o informacje, opisywanie mieszkania.

2. Technika i wynalazki – opisywanie wynalazków i odkryć, ich wykorzystywanie w życiu codziennym, wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia, składanie reklamacji i skargi, powtórzenie: wyrażanie przypuszczenia, formułowanie hipotez, określanie celu i przeznaczenia.

3. Samopoczucie – pytanie o samopoczucie, wyrażanie: nadziei, obawy, strachu, zmartwienia (cd.), po-wtórzenie: opis stanu zdrowia, prośba o radę, doradzanie i odradzanie.

4. Turystyka – opowiadanie o podróżach, zachęcanie i zniechęcanie do różnych form spędzania wolnego czasu, powtórzenie: lokalizowanie w przestrzeni.

5. Polska od kuchni – wyrażanie upodobania, zachęcanie, przekonywanie.

6. Święta, uroczystości, zwyczaje – opowiadanie o świętach i tradycji, składanie życzeń i gratulacji, wyrażanie żalu, smutku, współczucia i radości.

7. Internet – mówienie o internecie, jego podstawowych funkcjach i roli w naszym życiu, wyrażanie zdziwienia, zaskoczenia, powtórzenie: określanie celu i przeznaczenia, zachęcanie do kupna sprzętu komputerowego.

8. Kino czy telewizja – wyrażanie opinii o filmie, cytowanie wypowiedzi innych, opowiadanie o telewizji i kinie – ich roli we współczesnym świecie, powtórzenie: proponowanie spędzenia wolnego czasu, argumentowanie, recenzowanie.

9. Przed egzaminem z polskiego – rozmowa: zadawanie pytań, odpowiadanie, uzasadnianie.

10. Mam to na końcu języka – wyrażanie sposobu, udzielanie rady, przebieg rozmowy.

11. Wyglądać jak milion dolarów – opisywanie wyglądu osób, wyrażanie uznania i komplementu.

12. Jak żyjemy? – wyrażanie zadowolenia, niezadowolenia i rozczarowania.

13. Żyć za granicą – porównywanie, opowiadanie, opis.

Bibliography: (in Polish)

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

Burkat A., Jasińska A. (2022), Hurra!!! Po polsku 2. Podręcznik studenta. Nowa edycja, Prolog, Kraków.

Burkat A., Jasińska A., Małolepsza M., Szymkiewicz A., (2022), Hurra!!! Po polsku 3. Podręcznik studenta. Nowa edycja, Prolog, Kraków.

Stempek I., Stelmach A. (2013), Polski krok po kroku. Tablice gramatyczne, Glossa, Kraków.

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

Burkat A., Jasińska A. (2022), Hurra!!! Po polsku 2. Zeszyt ćwiczeń. Nowa edycja, Prolog, Kraków.

Burkat A., Jasińska A., Małolepsza M., Szymkiewicz A., (2022), Hurra!!! Po polsku 3. Zeszyt ćwiczeń. Nowa edycja, Prolog, Kraków.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: student zna i rozumie

1. słownictwo, gramatykę, struktury językowe, stylistykę, strategie wypowiedzi, role komunikacyjne, zagadnienia socjolingwistyczne, socjokulturowe i realioznawcze w języku polskim na poziomie A2 (k_W02).

Umiejętności: student potrafi

2. odbierać i tworzyć teksty mówione i pisane w języku polskim, przygotowywać prezentacje na tematy językowe, literackie, kulturowe, społeczne; posługiwać się narzędziami cyfrowo-technologicznymi (k_U04);

3. posługiwać się językiem polskim na poziomie A2, efektywnie i etycznie komunikować się z otoczeniem (k_U05),

4. brać udział w debatach, dyskusjach, negocjacjach i rozmowach oraz prezentować i oceniać różne komunikaty, opinie, stanowiska na dany temat (k_U06)

5. podejmować działania indywidualne oraz grupowe mające na celu rozwijanie kompetencji komunikacyjno-kulturowych w językach polskim i niemieckim (k_U07).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

6. ustalania priorytetów, wyznaczania sobie celów i ich sposobów realizacji podczas wykonywania zadań związanych ze studiowaniem i pracą zawodową (k_K01).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Prace zaliczeniowe (efekty 1,2,6);

Zadania cząstkowe (efekty 3,4,5).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie cząstkowych prac zaliczeniowych i zadań cząstkowych (minimum zaliczenia 60%).

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 90 hours more information
Coordinators: Aleksandra Bogocz, Aleksandra Pająk-Głogiewicz
Group instructors: Aleksandra Pająk-Głogiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 90 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)