(in Polish) Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 3
General data
Course ID: | 1.S3.JPJN1.3 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0231) Language acquisition
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 3 |
Organizational unit: | Faculty of Philology |
Course groups: |
(in Polish) Studia stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
9.00
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) licencjackie |
Field of study: | (in Polish) Język polski od podstaw z językiem niemieckim |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) 3 |
Education profile: | (in Polish) ogólnoakademicki |
Type of course: | foreign languages |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Requirements: | (in Polish) Zaliczenie przedmiotu Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 2 |
Supplementary literature: | (in Polish) Lipińska E. (2003), Z polskim na ty, Universitas, Kraków. Lipińska E. (2009), Nie ma róży bez kolców. Ćwiczenia ortograficzne dla cudzoziemców, Universitas, Kraków. Madelska L., Warchoł-Schlottman M. (2013), Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego, Prolog, Kraków. Pelc T. (1997), Teraz polski, Wing, Łódź. |
Student workload: | (in Polish) A. Godziny kontaktowe: 140h/ 5 ECTS Udział w zajęciach: 90h Udział w konsultacjach: 50h B. Praca własna studenta: 120h/ 4 ECTS Przygotowanie do zajęć: 60h Przygotowanie do zaliczenia: 60h |
Prerequisites: | (in Polish) Kurs językowy języka polskiego jako obcego na poziomie A2/B1, kształtujący wszystkie sprawności językowe, tj. rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu czytanego, pisanie oraz mówienie. |
Short description: |
(in Polish) Celem kursu jest doskonalenie umiejętności językowych i komunikacyjnych, w tym poszerzanie umiejętności pisemnego wypowiadania się w j. polskim o elementy precyzujące intencję tekstu. Proponowane formy wypowiedzi koncentrują się wokół konkretnych aktów mowy, takich jak np. propozycja, akceptacja, odmowa, polecenie, prośba oraz pisanie tekstów o charakterze użytkowo-zawodowym. Materiałem wyjściowym są teksty pisane lub nagrania o charakterze informacyjnym, rozrywkowym (quiz), dokumentalnym (wywiad, wypowiedź świadka zdarzenia), a także teksty charakterystyczne dla współczesnej cywilizacji (strona internetowa, forum dyskusyjne, blog). Oprócz zrozumienia warstwy informacyjnej sekwencji student powinien rozumieć jej intencję. Celem przedmiotu jest dalsze rozwijanie i utrwalanie u studenta umiejętności reagowania w prostych sytuacjach życia codziennego. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Sprzęty domowe – określanie przeznaczenia rzeczy z najbliższego otoczenia, zachęcanie do zakupów, reklamowanie produktów, porównywanie przeszłości z teraźniejszością, powtórzenie: wyrażanie proś-by, pytanie o informacje, opisywanie mieszkania. 2. Technika i wynalazki – opisywanie wynalazków i odkryć, ich wykorzystywanie w życiu codziennym, wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia, składanie reklamacji i skargi, powtórzenie: wyrażanie przypuszczenia, formułowanie hipotez, określanie celu i przeznaczenia. 3. Samopoczucie – pytanie o samopoczucie, wyrażanie: nadziei, obawy, strachu, zmartwienia (cd.), po-wtórzenie: opis stanu zdrowia, prośba o radę, doradzanie i odradzanie. 4. Turystyka – opowiadanie o podróżach, zachęcanie i zniechęcanie do różnych form spędzania wolnego czasu, powtórzenie: lokalizowanie w przestrzeni. 5. Polska od kuchni – wyrażanie upodobania, zachęcanie, przekonywanie. 6. Święta, uroczystości, zwyczaje – opowiadanie o świętach i tradycji, składanie życzeń i gratulacji, wyrażanie żalu, smutku, współczucia i radości. 7. Internet – mówienie o internecie, jego podstawowych funkcjach i roli w naszym życiu, wyrażanie zdziwienia, zaskoczenia, powtórzenie: określanie celu i przeznaczenia, zachęcanie do kupna sprzętu komputerowego. 8. Kino czy telewizja – wyrażanie opinii o filmie, cytowanie wypowiedzi innych, opowiadanie o telewizji i kinie – ich roli we współczesnym świecie, powtórzenie: proponowanie spędzenia wolnego czasu, argumentowanie, recenzowanie. 9. Przed egzaminem z polskiego – rozmowa: zadawanie pytań, odpowiadanie, uzasadnianie. 10. Mam to na końcu języka – wyrażanie sposobu, udzielanie rady, przebieg rozmowy. 11. Wyglądać jak milion dolarów – opisywanie wyglądu osób, wyrażanie uznania i komplementu. 12. Jak żyjemy? – wyrażanie zadowolenia, niezadowolenia i rozczarowania. 13. Żyć za granicą – porównywanie, opowiadanie, opis. |
Bibliography: |
(in Polish) A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A1. wykorzystywana podczas zajęć Burkat A., Jasińska A. (2022), Hurra!!! Po polsku 2. Podręcznik studenta. Nowa edycja, Prolog, Kraków. Burkat A., Jasińska A., Małolepsza M., Szymkiewicz A., (2022), Hurra!!! Po polsku 3. Podręcznik studenta. Nowa edycja, Prolog, Kraków. Stempek I., Stelmach A. (2013), Polski krok po kroku. Tablice gramatyczne, Glossa, Kraków. A2. studiowana samodzielnie przez studenta Burkat A., Jasińska A. (2022), Hurra!!! Po polsku 2. Zeszyt ćwiczeń. Nowa edycja, Prolog, Kraków. Burkat A., Jasińska A., Małolepsza M., Szymkiewicz A., (2022), Hurra!!! Po polsku 3. Zeszyt ćwiczeń. Nowa edycja, Prolog, Kraków. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: student zna i rozumie 1. słownictwo, gramatykę, struktury językowe, stylistykę, strategie wypowiedzi, role komunikacyjne, zagadnienia socjolingwistyczne, socjokulturowe i realioznawcze w języku polskim na poziomie A2 (k_W02). Umiejętności: student potrafi 2. odbierać i tworzyć teksty mówione i pisane w języku polskim, przygotowywać prezentacje na tematy językowe, literackie, kulturowe, społeczne; posługiwać się narzędziami cyfrowo-technologicznymi (k_U04); 3. posługiwać się językiem polskim na poziomie A2, efektywnie i etycznie komunikować się z otoczeniem (k_U05), 4. brać udział w debatach, dyskusjach, negocjacjach i rozmowach oraz prezentować i oceniać różne komunikaty, opinie, stanowiska na dany temat (k_U06) 5. podejmować działania indywidualne oraz grupowe mające na celu rozwijanie kompetencji komunikacyjno-kulturowych w językach polskim i niemieckim (k_U07). Kompetencje społeczne: student jest gotów do 6. ustalania priorytetów, wyznaczania sobie celów i ich sposobów realizacji podczas wykonywania zadań związanych ze studiowaniem i pracą zawodową (k_K01). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Prace zaliczeniowe (efekty 1,2,6); Zadania cząstkowe (efekty 3,4,5). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie cząstkowych prac zaliczeniowych i zadań cząstkowych (minimum zaliczenia 60%). |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO TU KON
KON
W KON
KON
TH KON
KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 90 hours
|
|
Coordinators: | Aleksandra Bogocz, Aleksandra Pająk-Głogiewicz | |
Group instructors: | Aleksandra Pająk-Głogiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 90 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Opole.