Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 3 1.S3.JPJN1.3
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 90
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca: Lipińska E. (2003), Z polskim na ty, Universitas, Kraków.
Lipińska E. (2009), Nie ma róży bez kolców. Ćwiczenia ortograficzne dla cudzoziemców, Universitas, Kraków.
Madelska L., Warchoł-Schlottman M. (2013), Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego, Prolog, Kraków.
Pelc T. (1997), Teraz polski, Wing, Łódź.

Rodzaj zajęć przedmiotu: obowiązkowe
Tryb prowadzenia: Realizowany w sali
Założenia: Kurs językowy języka polskiego jako obcego na poziomie A2/B1, kształtujący wszystkie sprawności językowe, tj. rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu czytanego, pisanie oraz mówienie.
Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

Burkat A., Jasińska A. (2022), Hurra!!! Po polsku 2. Podręcznik studenta. Nowa edycja, Prolog, Kraków.

Burkat A., Jasińska A., Małolepsza M., Szymkiewicz A., (2022), Hurra!!! Po polsku 3. Podręcznik studenta. Nowa edycja, Prolog, Kraków.

Stempek I., Stelmach A. (2013), Polski krok po kroku. Tablice gramatyczne, Glossa, Kraków.

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

Burkat A., Jasińska A. (2022), Hurra!!! Po polsku 2. Zeszyt ćwiczeń. Nowa edycja, Prolog, Kraków.

Burkat A., Jasińska A., Małolepsza M., Szymkiewicz A., (2022), Hurra!!! Po polsku 3. Zeszyt ćwiczeń. Nowa edycja, Prolog, Kraków.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. słownictwo, gramatykę, struktury językowe, stylistykę, strategie wypowiedzi, role komunikacyjne, zagadnienia socjolingwistyczne, socjokulturowe i realioznawcze w języku polskim na poziomie A2 (k_W02).

Umiejętności: student potrafi

2. odbierać i tworzyć teksty mówione i pisane w języku polskim, przygotowywać prezentacje na tematy językowe, literackie, kulturowe, społeczne; posługiwać się narzędziami cyfrowo-technologicznymi (k_U04);

3. posługiwać się językiem polskim na poziomie A2, efektywnie i etycznie komunikować się z otoczeniem (k_U05),

4. brać udział w debatach, dyskusjach, negocjacjach i rozmowach oraz prezentować i oceniać różne komunikaty, opinie, stanowiska na dany temat (k_U06)

5. podejmować działania indywidualne oraz grupowe mające na celu rozwijanie kompetencji komunikacyjno-kulturowych w językach polskim i niemieckim (k_U07).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

6. ustalania priorytetów, wyznaczania sobie celów i ich sposobów realizacji podczas wykonywania zadań związanych ze studiowaniem i pracą zawodową (k_K01).

Metody i kryteria oceniania:

Zdane wszystkie kolokwia na ocenę pozytywną.

Obecność na co najmniej 90% zajęciach.

Nieobecności należy odrobić na konsultacjach.

Zakres tematów:

Zakres tematów:

1. Sprzęty domowe – określanie przeznaczenia rzeczy z najbliższego otoczenia, zachęcanie do zakupów, reklamowanie produktów, porównywanie przeszłości z teraźniejszością, powtórzenie: wyrażanie proś-by, pytanie o informacje, opisywanie mieszkania.

2. Technika i wynalazki – opisywanie wynalazków i odkryć, ich wykorzystywanie w życiu codziennym, wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia, składanie reklamacji i skargi, powtórzenie: wyrażanie przypuszczenia, formułowanie hipotez, określanie celu i przeznaczenia.

3. Samopoczucie – pytanie o samopoczucie, wyrażanie: nadziei, obawy, strachu, zmartwienia (cd.), po-wtórzenie: opis stanu zdrowia, prośba o radę, doradzanie i odradzanie.

4. Turystyka – opowiadanie o podróżach, zachęcanie i zniechęcanie do różnych form spędzania wolnego czasu, powtórzenie: lokalizowanie w przestrzeni.

5. Polska od kuchni – wyrażanie upodobania, zachęcanie, przekonywanie.

6. Święta, uroczystości, zwyczaje – opowiadanie o świętach i tradycji, składanie życzeń i gratulacji, wyrażanie żalu, smutku, współczucia i radości.

7. Internet – mówienie o internecie, jego podstawowych funkcjach i roli w naszym życiu, wyrażanie zdziwienia, zaskoczenia, powtórzenie: określanie celu i przeznaczenia, zachęcanie do kupna sprzętu komputerowego.

8. Kino czy telewizja – wyrażanie opinii o filmie, cytowanie wypowiedzi innych, opowiadanie o telewizji i kinie – ich roli we współczesnym świecie, powtórzenie: proponowanie spędzenia wolnego czasu, argumentowanie, recenzowanie.

9. Przed egzaminem z polskiego – rozmowa: zadawanie pytań, odpowiadanie, uzasadnianie.

10. Mam to na końcu języka – wyrażanie sposobu, udzielanie rady, przebieg rozmowy.

11. Wyglądać jak milion dolarów – opisywanie wyglądu osób, wyrażanie uznania i komplementu.

12. Jak żyjemy? – wyrażanie zadowolenia, niezadowolenia i rozczarowania.

13. Żyć za granicą – porównywanie, opowiadanie, opis.

Metody dydaktyczne:

wykład, pogadanka, drama, ćwiczeń,

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 15:30 - 17:00, Collegium Iuridicum - KATOWICKA 87A, sala 5.5
każda środa, 12:00 - 13:30, Collegium Iuridicum - KATOWICKA 87A, sala 4.31
każdy czwartek, 15:30 - 17:00, Collegium Maius - PLAC KOPERNIKA 11, sala 303
Sebastian Taboł 28/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-8 (2025-07-09)