(in Polish) Planowanie przestrzenne
General data
Course ID: | 4.B.193.2 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Planowanie przestrzenne |
Organizational unit: | Institute of Socio-Economic Geography and Spatial Management |
Course groups: |
(in Polish) Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr letni (in Polish) Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr letni |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Study level: | (in Polish) 1 |
Field of study: | (in Polish) Gospodarka przestrzenna |
Education profile: | (in Polish) ogólnoakademicki |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Supplementary literature: | (in Polish) Jędraszko A. – Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce – drogi i bezdroża regulacji ustawowych. Wyd. PLATAN 2005; Bagiński E. (red.) Planowanie przestrzenne. Zarys metod i technik badawczych. Politechnika Wrocławska, Wrocław 1994; Chmielewski J. – Urbanistyka i planowanie przestrzenne. UW, Warszawa 2005; Ziobrowski Z., Pijanowski J. M. – Nowe zadania planowania miejscowego w kształtowaniu i zagospodarowaniu obszarów wiejskich. Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2008. |
Student workload: | (in Polish) Nakład pracy studenta: 100 h A. Godziny kontaktowe: 2,5 ECTS/ 63 h Udział w zajęciach: 50 h Udział w zaliczeniu/egzaminie, kontakt bezpośredni: 13 h B. Praca własna studenta: 1,5 ECTS /38 h Przygotowanie do egzaminu: 6 h Przygotowanie analiz przestrzennych: 10 h Przygotowanie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego: 20 h Przygotowanie prezentacji: 2 h |
Short description: |
(in Polish) Zapoznanie studentów z pojęciem oraz celami planowania przestrzennego, systemem planowania przestrzennego i zasadach jego funkcjonowania, merytorycznymi i formalnymi zasadami sporządzania dokumentów planistycznych oraz techniką sporządzania planu miejscowego. Rozwinięcie umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej przy tworzeniu dokumentów planistycznych. |
Full description: |
(in Polish) Wykłady: Pojęcie i cele planowania przestrzennego Planowanie przestrzenne dawniej i współcześnie. System planowania przestrzennego w Polsce. Planowanie przestrzenne na szczeblu krajowym. Planowanie przestrzenne na szczeblu regionalnym. Planowanie przestrzenne w gminie: Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy – zakres prac merytorycznych i aspekty szczegółowej problematyki studium. Planowanie przestrzenne w gminie: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – zakres prac merytorycznych i aspekty szczegółowej problematyki planu. Planowanie przestrzenne w gminie: Technika zapisu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Planowanie przestrzenne w gminie - skutki środowiskowe. Planowanie przestrzenne w gminie -skutki finansowe uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Planowanie przestrzenne w gminie - procedury planistyczne, partycypacja społeczna. Możliwości ustalania lokalizacji inwestycji poza systemem planowania przestrzennego. Planowanie przestrzenne w wybranych krajach Europy. Ćwiczenia: Opracowywanie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru o dużym stopniu złożoności funkcjonalno-przestrzennej z kompletnym zakresem analiz uwarunkowań. |
Bibliography: |
(in Polish) Jaroszyński K., Niewiadomski Z. (red.) – Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Komentarz. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2006; Ziobrowski. Z., Kozłowski S., Jeżak J. (red.) – Vademecum gospodarki przestrzennej. Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2005; Podolak S., Rębowska A. (red.) – Poradnik. Gospodarka przestrzenna. Tom I – XII. Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Oddział w Krakowie, Llewelyn – Davies London, Kraków 1996. Jaśkiewicz M., Rębowska A., Ziobrowski Z. (red.) – Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Poradnik metodyczny. Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Oddział w Krakowie, Kraków 1996; Ziobrowski Z., Zastawniak B., Reizer S. – Zasady zapisu ustaleń planów miejscowych. Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Oddział Kraków, Kraków 1995; Jaroszyński K., Sawicki M. 2004. Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu: w świetle ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Urbanista, Warszawa 2004; Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z rozporządzeniami wykonawczymi. |
Learning outcomes: |
(in Polish) 1. Student zna i rozumie pojęcie i cele planowania przestrzennego oraz podstawowe pojęcia związane z planowaniem przestrzennym. Ma podstawową wiedzę o kompetencjach i relacjach między organami właściwymi do sporządzanie dokumentów planistycznych w skali lokalnej, regionalnej i krajowej (K_W01) 2. Student zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania informacji, niezbędne dla sporządzania dokumentów planistycznych; ma wiedzę o relacjach przestrzennych między poszczególnymi funkcjami terenów oraz uwarunkowaniach lokalizacyjnych poszczególnych funkcji (K_W02, K_W05) 3. Posiada umiejętności określania stanu zagospodarowania przestrzennego obszaru oraz prognozowania procesów rozwoju przestrzennego (K_U01) 4. Potrafi opracowywać lokalne (gminne) dokumenty planistyczne, w tym plany miejscowe dla obszaru o dużym stopniu złożoności funkcjonalno-przestrzennej (K_U04, K_U10) 5. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania z zakresu planowania przestrzennego i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w dziedzinie planowania przestrzennego (K_K02) 6. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących celu i znaczenia planowania przestrzennego; przekazuje te informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały (K_K03) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykłady Egzamin pisemny - test. Zaliczenie (ocena dostateczna) uzyskuje się odpowiadając na minimum 50% pytań. Ćwiczenia: ocena projektu (65%), ocena prezentacji projektu (15%) systematyczność prac nad projektem (10%) zaangażowanie w pracach zespołu przejawiająca się aktywnością i wiedzą wykazaną w czasie konsultacji i podczas prezentacji projektu (10%) |
Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)
Time span: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
CW
W TH FR |
Type of class: |
Class, 30 hours
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Krzysztof Badora | |
Group instructors: | Krzysztof Badora | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Class - Grading Lecture - Examination |
Copyright by University of Opole.