(in Polish) Badania rynkowe i marketingowe
General data
Course ID: | 4.B.21.1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Badania rynkowe i marketingowe |
Organizational unit: | Institute of Economics and Finance |
Course groups: |
(in Polish) Harmonogram II roku Ekonomii - studia stacjonarne I' semestr zimowy |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) Poziom 1 |
Field of study: | (in Polish) Ekonomia |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Requirements: | (in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu matematyki i statystyki opisowej |
Supplementary literature: | (in Polish) Sagan A., Badania marketingowe. Podstawowe kierunki, Kraków 2004, Berbeka J., Niemczyk A., Makówka M., Badania rynkowych zachowań konsumentów, Kraków 2004, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie Wilson A., Marketing Research, Red Globe Press, 2019 (dostęp online) Wrenn B, Stivens R., Loudon D., Marketing Research, Best Business Book, New York, London 2002 (dostęp online) |
Student workload: | (in Polish) A. Godziny kontaktowe: 66h/2,64 ECTS Udział w zajęciach: 60h Udział w zaliczeniu/egzaminie, kontakt bezpośredni: 6h B. Praca własna studenta: 84h /3,36 ECTS Przygotowanie do zajęć: 30 h Przygotowanie do zaliczenia: 15 h Przygotowanie projektu: 39h |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodyką prowadzenia badań rynkowych i marketingowych, a w szczególności z podstawowymi metodami gromadzenia i analizowania danych marketingowych. Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z metodami badawczymi wykorzystywanymi w badaniach skuteczności i efektywności zastosowanego instrumentarium marketingowego a także metodami analiz makroekonomicznych, niezbędnych w opracowywaniu marketingowych strategii działania. Nie bez znaczenia jest także zapoznanie studentów z istniejącymi narzędziami badawczymi, pozwalającymi na rozpoznanie zachowań nabywców |
Full description: |
(in Polish) Marketing – funkcje, cechy, zastosowanie Pojęcie i istota badań, klasyfikacja badań Badania marketingowe a proces decyzyjny. Formułowanie problemu i hipotez badawczych Proces i procedura badawcza Metody doboru próby do badań Pomiar jako podstawa gromadzenia danych Skalowanie jedno- i wielowymiarowe Metody gromadzenia danych ze źródeł wtórnych oraz pomiaru ankietowego Metody gromadzenia danych ze źródeł pierwotnych (metody ankietowy, wywiady, obserwacje, eksperymenty) Badania lojalności wobec marki Badanie satysfakcji klienta Metody ustalania cen Modele preferencji nabywców Proces i procedura segmentacji rynku Metody badania efektywności reklamy Metody doboru i ocena efektywności kanałów dystrybucji |
Bibliography: |
(in Polish) Badania marketingowe wobec nowych trendów w otoczeniu, red. Nauk. Mazurek-Łopacińska K., Sobocińska M., UE Wrocław 2020 Kauf S., Tłuczak A., Metody i techniki badań ankietowych na przykładzie zachowań komunikacyjnych opolan, Opole 2013 Kauf S., Tluczak A., Badania rynkowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw, Warszawa, Difin 2015 Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. Redakcja D. Maison, A. Noga - Bogomilski, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007 Kauf S., Badania rynkowe w sferze marketingu i logistyki, UO Opole 2004 Więcek-Janka, Badania marketingowe. Pojęcia, metody, narzędzia, Wyd. Politechniki Poznańskiej 2020 Glinka B., Czakon W., Podstawy badań jakościowych, PWE, Warszawa 2021. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: student zna i rozumie 1. znaczenie badań marketingowych dla funkcjonowania przedsiębiorstw (K_W14). 2. metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisywać zjawiska, procesy, podmioty, struktury i instytucje ekonomiczne (K_W06) 3. metody i narzędzia stosowane w badaniach rynkowych i marketingowych (K_W09) Umiejętności: student potrafi 4. pozyskiwać dane pierwotne i wtórne do analizowania zjawisk i procesów rynkowych (k_U01). 5. prezentować wyniki badań rynkowych oraz argumentować pomysły rozwiązania problemów rynkowych (k_U03). 6. dobrać i zastosować odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązania problemu w sferze zarządzania (k_U13) Kompetencje społeczne: student jest gotów do 7. przygotowania wytycznych do badań, tak by w przypadku braku możliwości samodzielnego przeprowadzenia badania zlecić je podmiotom zewnętrznym, a także do rozwijania umiejętności pracy w grupie (np. przy opracowywaniu kwestionariusza (k_K03). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Ćwiczenia: kolokwium składające się z zadań problemowych (efekty 1) Zadania cząstkowe – rozwiązywanie zadań problemowych w grupach 2-3 osobowych z wykorzystaniem oprogramowania excel i/lub statistica Projekt grupowy – przeprowadzenie badań ankietowych wraz z przygotowaniem raportu z badania (efekty 2,3,4,5,6) Aktywność i postawa podczas zajęć (7). Egzamin: Pisemny, składający się z pytań problemowych B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie: testu zaliczeniowego (40%), projektu grupowego (50%) i aktywności i postawy podczas zajęć (10%), |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH CW
FR |
Type of class: |
Class, 30 hours
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Sabina Kauf, Dorota Potwora | |
Group instructors: | Sabina Kauf, Dorota Potwora | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Class - Grading Lecture - Examination |
Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 30 hours
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Class - Grading Lecture - Examination |
Copyright by University of Opole.