University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Badania rynkowe i marketingowe

General data

Course ID: 4.B.21.1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Badania rynkowe i marketingowe
Organizational unit: Institute of Economics and Finance
Course groups: (in Polish) Harmonogram II roku Ekonomii - studia stacjonarne I' semestr zimowy
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Study level:

(in Polish) Poziom 1

Field of study:

(in Polish) Ekonomia

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Requirements:

(in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu matematyki i statystyki opisowej

Supplementary literature:

(in Polish) Sagan A., Badania marketingowe. Podstawowe kierunki, Kraków 2004,

Berbeka J., Niemczyk A., Makówka M., Badania rynkowych zachowań konsumentów, Kraków 2004, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie

Wilson A., Marketing Research, Red Globe Press, 2019 (dostęp online)

Wrenn B, Stivens R., Loudon D., Marketing Research, Best Business Book, New York, London 2002 (dostęp online)


Student workload:

(in Polish) A. Godziny kontaktowe: 66h/2,64 ECTS

Udział w zajęciach: 60h

Udział w zaliczeniu/egzaminie, kontakt bezpośredni: 6h

B. Praca własna studenta: 84h /3,36 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 30 h

Przygotowanie do zaliczenia: 15 h

Przygotowanie projektu: 39h


Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodyką prowadzenia badań rynkowych i marketingowych, a w szczególności z podstawowymi metodami gromadzenia i analizowania danych marketingowych. Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z metodami badawczymi wykorzystywanymi w badaniach skuteczności i efektywności zastosowanego instrumentarium marketingowego a także metodami analiz makroekonomicznych, niezbędnych w opracowywaniu marketingowych strategii działania. Nie bez znaczenia jest także zapoznanie studentów z istniejącymi narzędziami badawczymi, pozwalającymi na rozpoznanie zachowań nabywców

Full description: (in Polish)

Marketing – funkcje, cechy, zastosowanie

Pojęcie i istota badań, klasyfikacja badań

Badania marketingowe a proces decyzyjny. Formułowanie problemu i hipotez badawczych

Proces i procedura badawcza

Metody doboru próby do badań

Pomiar jako podstawa gromadzenia danych

Skalowanie jedno- i wielowymiarowe

Metody gromadzenia danych ze źródeł wtórnych oraz pomiaru ankietowego

Metody gromadzenia danych ze źródeł pierwotnych (metody ankietowy, wywiady, obserwacje, eksperymenty)

Badania lojalności wobec marki

Badanie satysfakcji klienta

Metody ustalania cen

Modele preferencji nabywców

Proces i procedura segmentacji rynku

Metody badania efektywności reklamy

Metody doboru i ocena efektywności kanałów dystrybucji

Bibliography: (in Polish)

Badania marketingowe wobec nowych trendów w otoczeniu, red. Nauk. Mazurek-Łopacińska K., Sobocińska M., UE Wrocław 2020

Kauf S., Tłuczak A., Metody i techniki badań ankietowych na przykładzie zachowań komunikacyjnych opolan, Opole 2013

Kauf S., Tluczak A., Badania rynkowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw, Warszawa, Difin 2015

Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. Redakcja D. Maison, A. Noga - Bogomilski, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007

Kauf S., Badania rynkowe w sferze marketingu i logistyki, UO Opole 2004

Więcek-Janka, Badania marketingowe. Pojęcia, metody, narzędzia, Wyd. Politechniki Poznańskiej 2020

Glinka B., Czakon W., Podstawy badań jakościowych, PWE, Warszawa 2021.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: student zna i rozumie

1. znaczenie badań marketingowych dla funkcjonowania przedsiębiorstw (K_W14).

2. metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisywać zjawiska, procesy, podmioty, struktury i instytucje ekonomiczne (K_W06)

3. metody i narzędzia stosowane w badaniach rynkowych i marketingowych (K_W09)

Umiejętności: student potrafi

4. pozyskiwać dane pierwotne i wtórne do analizowania zjawisk i procesów rynkowych (k_U01).

5. prezentować wyniki badań rynkowych oraz argumentować pomysły rozwiązania problemów rynkowych (k_U03).

6. dobrać i zastosować odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązania problemu w sferze zarządzania (k_U13)

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

7. przygotowania wytycznych do badań, tak by w przypadku braku możliwości samodzielnego przeprowadzenia badania zlecić je podmiotom zewnętrznym, a także do rozwijania umiejętności pracy w grupie (np. przy opracowywaniu kwestionariusza (k_K03).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Ćwiczenia:

kolokwium składające się z zadań problemowych (efekty 1)

Zadania cząstkowe – rozwiązywanie zadań problemowych w grupach 2-3 osobowych z wykorzystaniem oprogramowania excel i/lub statistica

Projekt grupowy – przeprowadzenie badań ankietowych wraz z przygotowaniem raportu z badania (efekty 2,3,4,5,6)

Aktywność i postawa podczas zajęć (7).

Egzamin:

Pisemny, składający się z pytań problemowych

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie: testu zaliczeniowego (40%), projektu grupowego (50%) i aktywności i postawy podczas zajęć (10%),

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 30 hours more information
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Sabina Kauf, Dorota Potwora
Group instructors: Sabina Kauf, Dorota Potwora
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Class - Grading
Lecture - Examination

Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 30 hours more information
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Class - Grading
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www6-1 (2024-04-02)