(in Polish) Rewitalizacja obszarów zurbanizowanych
General data
Course ID: | 4.B.296.4 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Rewitalizacja obszarów zurbanizowanych |
Organizational unit: | Institute of Socio-Economic Geography and Spatial Management |
Course groups: |
(in Polish) Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr letni (in Polish) Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr letni |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) I stopień, studia inżynierskie |
Field of study: | (in Polish) gospodarka przestrzenna |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) 6 sem. |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Supplementary literature: | (in Polish) Sztando A., (2008), Pomiar rezultatów programu rewitalizacji miasta, "Samorząd terytorialny", nr 9(2008). Małachowicz E. (1982), Ochrona środowiska kulturowego, Wrocław. Noworól A. (red.), (2010), Wybrane aspekty obszarowego ujęcia rewitalizacji w Polsce. Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowi, Kraków. Skalski K. (red.) (2010). O budowie metod rewitalizacji w Polsce – aspekty wybrane. Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Kraków. Gałązka A., Jadach-Sepioło A., (2008). Przegląd definicji i uporządkowanie pojęć stosowanych w literaturze i praktyce dla określenia różnych elementów i aspektów procesów rewitalizacji, materiały Projektu Badawczego „Rewitalizacja miast polskich jako sposób zachowania dziedzictwa materialnego i duchowego oraz czynnik zrównoważonego rozwoju”, maszynopis, Kraków. Lorens P. Martyniuk-Pęczek J. (red.) (2014). Wprowadzenie do projektowania urbanistycznego. Miasto Metropolia Region, Gdańsk. Materiały (artykuły, studia przypadków itp.) dostarczone przez prowadzącego. |
Student workload: | (in Polish) 75 |
Short description: |
(in Polish) Zapoznanie studentów z procesami rewitalizacji, w kontekście kształtowania przestrzeni i wiązania go z kwestiami społecznymi, środowiskowym i ekonomicznymi. Omówienie typów analiz i sposobów oceny stopnia degradacji oraz narzędzi, procedur i celów procesów rewitalizacji. Zapoznanie studentów z udanymi oraz nieudanymi przykładami rewitalizacji w Polsce i na świecie. Omówienie planów, zadań i struktury organizacyjnej procesów rewitalizacyjnych. Rozwinięcie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce, w szczególności w zakresie wsparcia planistycznego procesów rewitalizacji. |
Full description: |
(in Polish) WYKŁADY Transformacje przestrzeni miast a procesy rewitalizacji Wprowadzenie do rewitalizacji. Pojęcia i zakres tematu Narzędzia badawcze - inwentaryzacja, analiza danych, delimitacja obszarów wymagających interwencji Uwarunkowania prawne procesów rewitalizacji Aspekt środowiskowy w rewitalizacji terenów zamieszkałych Kwestie społeczne w procesach rewitalizacji. Studium przypadku – modelowe rewitalizacje ĆWICZENIA Wprowadzenie do problematyki zajęć. Podział na grupy. Omówienie wymaganego zakresu projektu planu rewitalizacji Wybór terenu opracowania, pozyskanie materiałów. Ocena poziomu degradacji zespołów urbanistycznych, analiza interesariuszy. Analizy przestrzenne obszaru opracowania i waloryzacja Oddanie części analitycznej i diagnostycznej Opracowanie koncepcji przestrzennej formy rewitalizacji fragmentu miasta. Konsultacje społeczne w procesie rewitalizacji Prezentacja wykonanych prac projektowych – zaliczenie przedmiotu |
Bibliography: |
(in Polish) Lorens P. (2018). Wnioski do przebudowy polityki rewitalizacji w Polsce. W: Lorens P. (red.), Urbanistyczne aspekty transformacji miast. Studia KPZK PAN, tom CXCII, Warszawa. Jadach-Sepioło A. red. (2021) Ewaluacja systemu zarządzania i wdrażania procesów rewitalizacji w Polsce. Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa- Kraków Jarczewski W. (red.) (2009). Tom 4. Przestrzenne aspekty rewitalizacji - śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe i powojskowe. Praca zbiorowa opublikowana w ramach projektu Rewitalizacja miast polskich jako sposób zachowania dziedzictwa materialnego i duchowego oraz czynnik zrównoważonego rozwoju, realizowany przez konsorcjum w składzie: Instytut Rozwoju Miast – Partner Wiodący, Szkoła Główna Handlowa, Uniwersytet Jagielloński, Stowarzyszenie Forum Rewitalizacji, Kraków. Jarczewski W., Kułaczkowska A. red. (2019). Raport o stanie polskich miast: Rewitalizacja. Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa-Kraków. Ustawa o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r. (Dz.U. 2015 poz. 1777). |
Learning outcomes: |
(in Polish) STUDENT ZNA I ROZUMIE K_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska społeczne, ekonomiczne, przyrodnicze i techniczne oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu rewitalizacji, tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru rewitalizacji K_W04 fundamentalne dylematy dotyczące rewitalizacji w zakresie jej badania i zastosowania do rozwiązywania problemów ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych i technicznych K_W05 podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania oraz pojęcia związane z rewitalizacją STUDENT POTRAFI K_U02 identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne, ekonomiczne i przyrodnicze z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej rewitalizacji K_U09 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej rewitalizacji K_U10 brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym rewitalizacji oraz dyskutować o nich STUDENT JEST GOTÓW DO K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu rewitalizacji i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu gospodarki przestrzennej, krytycznej oceny podjętych decyzji i analizy ich skutków w zakresie rewitalizacji |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) WYKŁAD Zaliczenie pisemne >60% dobrych odpowiedzi na dostateczny, proporcjonalny podział >60% na każdy z kolejnych stopni. Dla każdego z efektów uczenia: 2 – nie opanował efektu, 3 – opanował w stopniu minimalnym, 3,5 – opanował efekty w solidnym stopniu bazowym, 4 – dobrze opanował efekt, 4,5 – wyróżnia się opanowaniem efektu ponad stopień dobry, ale nie opanował biegle, 5 – biegle opanował efekt. ĆWICZENIA Na ocenę podsumowującą składa się: - ocena ze sporządzonego projektu rewitalizacji (70%) - aktywność studentów podczas ćwiczeń (30%) |
Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)
Time span: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
CW
FR |
Type of class: |
Class, 30 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Dżoana Latała-Matysiak | |
Group instructors: | Dżoana Latała-Matysiak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Class - Grading Lecture - Grading |
Copyright by University of Opole.