University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Rewitalizacja obszarów zurbanizowanych

General data

Course ID: 4.B.296.4
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Rewitalizacja obszarów zurbanizowanych
Organizational unit: Institute of Socio-Economic Geography and Spatial Management
Course groups: (in Polish) Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr letni
(in Polish) Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr letni
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Study level:

(in Polish) I stopień, studia inżynierskie

Field of study:

(in Polish) gospodarka przestrzenna

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) 6 sem.

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Supplementary literature:

(in Polish) Sztando A., (2008), Pomiar rezultatów programu rewitalizacji miasta, "Samorząd terytorialny", nr 9(2008).

Małachowicz E. (1982), Ochrona środowiska kulturowego, Wrocław.

Noworól A. (red.), (2010), Wybrane aspekty obszarowego ujęcia rewitalizacji w Polsce. Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowi, Kraków.

Skalski K. (red.) (2010). O budowie metod rewitalizacji w Polsce – aspekty wybrane. Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Kraków.

Gałązka A., Jadach-Sepioło A., (2008). Przegląd definicji i uporządkowanie pojęć stosowanych w literaturze i praktyce dla określenia różnych elementów i aspektów procesów rewitalizacji, materiały Projektu Badawczego „Rewitalizacja miast polskich jako sposób zachowania dziedzictwa materialnego i duchowego oraz czynnik zrównoważonego rozwoju”, maszynopis, Kraków.

Lorens P. Martyniuk-Pęczek J. (red.) (2014). Wprowadzenie do projektowania urbanistycznego. Miasto Metropolia Region, Gdańsk.

Materiały (artykuły, studia przypadków itp.) dostarczone przez prowadzącego.


Student workload:

(in Polish) 75

Short description: (in Polish)

Zapoznanie studentów z procesami rewitalizacji, w kontekście kształtowania przestrzeni i wiązania go z kwestiami społecznymi, środowiskowym i ekonomicznymi. Omówienie typów analiz i sposobów oceny stopnia degradacji oraz narzędzi, procedur i celów procesów rewitalizacji. Zapoznanie studentów z udanymi oraz nieudanymi przykładami rewitalizacji w Polsce i na świecie. Omówienie planów, zadań i struktury organizacyjnej procesów rewitalizacyjnych. Rozwinięcie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce, w szczególności w zakresie wsparcia planistycznego procesów rewitalizacji.

Full description: (in Polish)

WYKŁADY

Transformacje przestrzeni miast a procesy rewitalizacji

Wprowadzenie do rewitalizacji. Pojęcia i zakres tematu

Narzędzia badawcze - inwentaryzacja, analiza danych, delimitacja obszarów wymagających interwencji

Uwarunkowania prawne procesów rewitalizacji

Aspekt środowiskowy w rewitalizacji terenów zamieszkałych

Kwestie społeczne w procesach rewitalizacji.

Studium przypadku – modelowe rewitalizacje

ĆWICZENIA

Wprowadzenie do problematyki zajęć. Podział na grupy. Omówienie wymaganego zakresu projektu planu rewitalizacji

Wybór terenu opracowania, pozyskanie materiałów.

Ocena poziomu degradacji zespołów urbanistycznych, analiza interesariuszy.

Analizy przestrzenne obszaru opracowania i waloryzacja

Oddanie części analitycznej i diagnostycznej

Opracowanie koncepcji przestrzennej formy rewitalizacji fragmentu miasta.

Konsultacje społeczne w procesie rewitalizacji

Prezentacja wykonanych prac projektowych – zaliczenie

przedmiotu

Bibliography: (in Polish)

Lorens P. (2018). Wnioski do przebudowy polityki rewitalizacji w Polsce. W: Lorens P. (red.), Urbanistyczne aspekty transformacji miast. Studia KPZK PAN, tom CXCII, Warszawa.

Jadach-Sepioło A. red. (2021) Ewaluacja systemu zarządzania i wdrażania procesów rewitalizacji w Polsce. Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa- Kraków

Jarczewski W. (red.) (2009). Tom 4. Przestrzenne aspekty rewitalizacji - śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe i powojskowe. Praca zbiorowa opublikowana w ramach projektu Rewitalizacja miast polskich jako sposób zachowania dziedzictwa materialnego i duchowego oraz czynnik zrównoważonego rozwoju, realizowany przez konsorcjum w składzie: Instytut Rozwoju Miast – Partner Wiodący, Szkoła Główna Handlowa, Uniwersytet Jagielloński, Stowarzyszenie Forum Rewitalizacji, Kraków.

Jarczewski W., Kułaczkowska A. red. (2019). Raport o stanie polskich miast: Rewitalizacja. Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa-Kraków.

Ustawa o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r. (Dz.U. 2015 poz. 1777).

Learning outcomes: (in Polish)

STUDENT ZNA I ROZUMIE

K_W01

w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska społeczne, ekonomiczne, przyrodnicze i techniczne oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu rewitalizacji, tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru rewitalizacji

K_W04

fundamentalne dylematy dotyczące rewitalizacji w zakresie jej badania i zastosowania do rozwiązywania problemów ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych i technicznych

K_W05

podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania oraz pojęcia związane z rewitalizacją

STUDENT POTRAFI

K_U02

identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne, ekonomiczne i przyrodnicze z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej rewitalizacji

K_U09

komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej rewitalizacji

K_U10

brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym rewitalizacji oraz dyskutować o nich

STUDENT JEST GOTÓW DO

K_K01

krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu rewitalizacji i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu gospodarki przestrzennej, krytycznej oceny podjętych decyzji i analizy ich skutków w zakresie rewitalizacji

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

WYKŁAD

Zaliczenie pisemne

>60% dobrych odpowiedzi na dostateczny, proporcjonalny podział >60% na każdy z kolejnych stopni.

Dla każdego z efektów uczenia: 2 – nie opanował efektu, 3 – opanował w stopniu minimalnym, 3,5 – opanował efekty w solidnym stopniu bazowym, 4 – dobrze opanował efekt, 4,5 – wyróżnia się opanowaniem efektu ponad stopień dobry, ale nie opanował biegle, 5 – biegle opanował efekt.

ĆWICZENIA

Na ocenę podsumowującą składa się:

- ocena ze sporządzonego projektu rewitalizacji (70%)

- aktywność studentów podczas ćwiczeń

(30%)

Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-03-01 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 30 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Dżoana Latała-Matysiak
Group instructors: Dżoana Latała-Matysiak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Class - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)