Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii starożytnej i średniowiecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.1.01.c
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia filozofii starożytnej i średniowiecznej
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 01
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 01
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

Jednolite studia magisterskie

Kierunek studiów:

Teologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Rok akademicki 2023/2024

Semestr I (zimowy)

Profil kształcenia:

Profil ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

1. Udział w zajęciach;

2. Znajomość wykładanego materiału oraz zlecanych zadań.

3. Kolokwia ze znajomości tekstów filozoficznych.

Literatura uzupełniająca:

Filozofia. Materiały do ćwiczeń dla studentów teologii, red. M. Jędraszewski, Poznań 2001

Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, red. B. Markiewicz, Warszawa 1987 (i inne wydania).

Poznanie. Antologia tekstów filozoficznych, red. Z. Cackowski, M. Hetmański, Wrocław - Warszawa - Kraków 1992

Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XII wieku, red. M. Frankowska-Terlecka, Warszawa 2006.

Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIII wieku, red. K. Krauze-Błachowicz, Warszawa 2002.

Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIV wieku, red. E. Jung, Warszawa 2000.

Nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta:

- udział w zajęciach - 15 godzin,

- przygotowanie do zajęć - 10 godzin,

- lektura zadawanych lektur - 15 godzin,

- przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin


Założenia:

Konwersatorium historii filozofii starożytnej i średniowiecznej jest powiązane z tematyką wykładów. Zgodnie z zaleceniami Konstytucji apostolskiej "Veritatis gaudium" (2017) wykładowi historii filozofii powinna towarzyszyć lektura tekstów. Lektura wybranych tekstów oraz kształcenie umiejętności czytania tekstów filozoficznych jest głównym celem zajęć.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest prezentacja poglądów najważniejszych filozofów epoki starożytnej i średniowiecznej oraz występujących w nich nurtów duchowych. Uwzględnia się kluczowe kontrowersje filozoficzne charakteryzujące te opoki, a także wpływ filozofii starożytnej i średniowiecznej na kulturę europejską i ukształtowanie się doktryn teologicznych (głównie chrześcijańskich, lecz częściowo także judaistycznych i muzułmańskich). Konwersatorium jest skorelowane z wykładami, lecz akcent położony jest na lekturę wybranych tekstów z wprowadzeniem, komentarzem i ewentualnie dyskusją.

Pełny opis:

Przewiduje się lekturę następujących tekstów (przewidziane są kolokwia ze znajomości treści):

1. "Timaios "Platona: lektura i analiza wybranych problemów: atrybuty Stwórcy, rozumienie aktu stworzenia, cechy świata stworzonego.

2. "Metafizyka" Arystotelesa, księga XII: natura Pierwszego Poruszyciela;

3. "Wyznania" św. Augustyna (różne fragmenty): znaczenie doświadczenia wewnętrznego, rozważania o czasie;

4. "Proslogion" św. Anzelma: dowód ontologiczny i jego współczesne interpretacje logiczne;

5. "De ente et essentia" Tomasza z Akwinu: podstawowe pojęcia metafizyki;

6. Mistyka nadreńska: specyficzne cechy języka Mistrza Eckharta i Jana Taulera.

Literatura:

Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, tł. T. Włodarczyk, Warszawa 1992.

Arystoteles, Metafizyka, tł. K. Leśniak, Warszawa 1984.

Mistrz Eckhart, Dzieła wszystkie, t. I, tł. W. Szymona, Poznań 2020.

Platon, Dialogi t. I-II, tł. W. Witwicki, Kęty 1999.

Tauler J., Kazania, tł. W. Szymona, Poznań 2016.

Tomasz z Akwinu, De ente et essentia. O bycie i istocie, tł. M. A. Krąpiec, Lublin 1981.

Możliwe jest korzystanie również z innych tekstów z antologii wymienionych w spisie literatury uzupełniającej.

Efekty uczenia się:

I. WIEDZA ("Student wie i rozumie"):

- Student zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie: TMA_W03; P7S_WG;

- Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii (i prawa kanonicznego): TMA_W09; P7S_WG;

- Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych: TMA_W12; P7S_WG.

II. UMIEJĘTNOŚCI ("Student potrafi"):

- Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej: TMA_U01; P7S_UW;

- Posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opanowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów: TMA_U02; P7S_UW;

- Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym: TMA_U08; P7S_UW.

III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE ("Student jest gotów do..."):

- Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym: TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO;

- Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego: TMA_K07; P7S_KO;

- Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii: TMA_K08; P7S_KR.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą udzielenia zaliczenia jest:

- udział w zajęciach,

- realizacja zadań,

- test ze znajomości tekstów oraz umiejętności posługiwania się zdobytą wiedzą.

Skala ocen w kolokwiach (testy zawierają 16 pytań):

16 p. = 5

15 p. = 4,5

13-14 p. = 4,0

10-12 p. = 3,5

9 p. = 3,0

Poniżej 9. = 2.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Wolsza
Prowadzący grup: Kazimierz Wolsza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Dyscyplina:

filozofia

Literatura uzupełniająca:

Filozofia. Materiały do ćwiczeń dla studentów teologii, red. M. Jędraszewski, Poznań 2001

Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, red. B. Markiewicz, Warszawa 1987 (i inne wydania).

Poznanie. Antologia tekstów filozoficznych, red. Z. Cackowski, M. Hetmański, Wrocław - Warszawa - Kraków 1992

Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XII wieku, red. M. Frankowska-Terlecka, Warszawa 2006.

Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIII wieku, red. K. Krauze-Błachowicz, Warszawa 2002.

Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIV wieku, red. E. Jung, Warszawa 2000.

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Założenia:

Konwersatorium historii filozofii starożytnej i średniowiecznej jest powiązane z tematyką wykładów. Zgodnie z zaleceniami Konstytucji apostolskiej "Veritatis gaudium" (2017) wykładowi historii filozofii powinna towarzyszyć lektura tekstów. Lektura wybranych tekstów oraz kształcenie umiejętności czytania tekstów filozoficznych jest głównym celem zajęć.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest prezentacja poglądów najważniejszych filozofów epoki starożytnej i średniowiecznej oraz występujących w nich nurtów duchowych. Uwzględnia się kluczowe kontrowersje filozoficzne charakteryzujące te opoki, a także wpływ filozofii starożytnej i średniowiecznej na kulturę europejską i ukształtowanie się doktryn teologicznych (głównie chrześcijańskich, lecz częściowo także judaistycznych i muzułmańskich). Konwersatorium jest skorelowane z wykładami, lecz akcent położony jest na lekturę wybranych tekstów z wprowadzeniem, komentarzem i ewentualnie dyskusją.

Pełny opis:

Przewiduje się lekturę następujących tekstów (przewidziane są kolokwia ze znajomości treści):

1. "Timaios "Platona: lektura i analiza wybranych problemów: atrybuty Stwórcy, rozumienie aktu stworzenia, cechy świata stworzonego.

2. "Metafizyka" Arystotelesa, księga XII: natura Pierwszego Poruszyciela;

3. "Wyznania" św. Augustyna (różne fragmenty): znaczenie doświadczenia wewnętrznego, rozważania o czasie;

4. "Proslogion" św. Anzelma: dowód ontologiczny i jego współczesne interpretacje logiczne;

5. "De ente et essentia" Tomasza z Akwinu: podstawowe pojęcia metafizyki;

6. Mistyka nadreńska: specyficzne cechy języka Mistrza Eckharta i Jana Taulera.

Literatura:

Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, tł. T. Włodarczyk, Warszawa 1992.

Arystoteles, Metafizyka, tł. K. Leśniak, Warszawa 1984.

Mistrz Eckhart, Dzieła wszystkie, t. I, tł. W. Szymona, Poznań 2020.

Platon, Dialogi t. I-II, tł. W. Witwicki, Kęty 1999.

Tauler J., Kazania, tł. W. Szymona, Poznań 2016.

Tomasz z Akwinu, De ente et essentia. O bycie i istocie, tł. M. A. Krąpiec, Lublin 1981.

Możliwe jest korzystanie również z innych tekstów z antologii wymienionych w spisie literatury uzupełniającej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)