University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Logika i metodologia nauk

General data

Course ID: 5.1.0.1.02.c
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Logika i metodologia nauk
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 01
(in Polish) Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 01
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali
Online
Self-reading

Supplementary literature:

- Ajdukiewicz K., Język i poznanie, t. I-II, Warszawa 2006 (lub inne wydanie).

- Guzik-Tracz M., Siegień-Matyjewicz A., Leksykon terminów metodologicznych, Warszawa 2012.

- Herbut J., Elementy metodologii filozofii, wyd. II, Lublin 2007.

- Jonkisz A., Poznański J., Logika i metodologia nauk, w: Przewodnik po polskiej filozofii chrześcijańskiej XX i XXI wieku, red. P. Mazur, P. Duchliński, P. Skrzydlewski, Kraków 2020, s. 17-44.

- Mała encyklopedia logiki, red. W. Marciszewski, wyd. II, Wrocław i in. 1988.

- Marciszewski W., Logika z retorycznego punktu widzenia, Warszawa 1991.

- Metodologia: tradycja i nowoczesność, red. M. Walczak, Lublin 2010.

- Stanosz b., Logika języka naturalnego, Warszawa 1999.


Short description: (in Polish)

Podstawowy kurs logiki zapewnia wprowadzenie do klasycznego rachunku zdań, sylogizmów i rachunku predykatów. Studenci zdobywają umiejętności analizy i oceny argumentów, korzystając z formalnych narzędzi logicznych. Kurs ten koncentruje się na wykorzystaniu reguł wnioskowania do weryfikacji poprawności argumentacji oraz budowaniu umiejętności w formułowaniu logicznie poprawnych wniosków.

Full description: (in Polish)

Podstawowy kurs logiki stanowi fundament w budowaniu umiejętności analitycznego myślenia i precyzyjnego formułowania myśli. Studenci poznają klasyczny rachunek zdań, który umożliwia formalną analizę logiczną pojedynczych zdań oraz konstrukcję złożonych formuł logicznych za pomocą operatorów logicznych takich jak koniunkcja, alternatywa i implikacja. Następnie kurs obejmuje sylogizmy, które są podstawowymi strukturami argumentacji, gdzie uczniowie uczą się klasyfikować i oceniać ich poprawność logiczną. Kolejnym elementem jest wprowadzenie do rachunku predykatów, który umożliwia analizę złożonych zdaniowych struktur logicznych, uwzględniających relacje między obiektami oraz predykaty charakteryzujące te obiekty. Kurs ten kładzie nacisk na rozwijanie umiejętności argumentacji, poprawnego wnioskowania oraz analizy struktur logicznych, co umożliwia studentom nie tylko zrozumienie fundamentów logiki, ale również stosowanie jej w praktyce, w różnych dziedzinach życia i nauki.

Bibliography:

- Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lubin 1998.

- Kisielewicz A., Logika i argumentacja. Praktyczny kurs krytycznego myślenia. Warszawa 2017.

- Kwiatkowski T., Wykłady i szkice z logiki ogólnej. Lublin 2002.

- Logika dla prawników, red. A. Malinowski, Warszawa 2017.

- Łukowski P., Logika praktyczna z elementami wiedzy o manipulacji. Warszawa 2012.

- Stanosz B., Ćwiczenia z logiki, Warszawa 1998.

- Widła T., Zienkiewicz D., Logika. Warszawa 2005.

- Ziembiński Z., Logika praktyczna. Warszawa 2007 (i inne wydania).

Learning outcomes: (in Polish)

I. WIEDZA ("Student wie i rozumie"):

- Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych: TMA_W12; P7S_WG;

- ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu teologicznego: TMA_W15; P7S_WG;

- ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencji dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, ich prawidłowości i zakłóceń: TMA_W16; P7S_WG.

II. UMIEJĘTNOŚCI ("Student potrafi"):

- Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł praz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej: TMA_U01; P7S_UW;

- posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie problemów: TMA_U02; P7S_UW;

- posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii: TMA_U03; P7S_UW;

- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii: TnMA_U05; P7S_UK; Rozp. I_2_2;

- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej z wykorzystaniem nowoczesnych strategii edukacyjnych.

III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE ("Student jest gotów do..."):

- Student ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności: TMA_K01; P7S_KK;

- rozumie potrzebę intelektualnego orz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny: TMA_K02; P7S_Kr;

ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów: TMA_K05; P7S_KO.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:

- udział w zajęciach i aktywne uczestnictwo,

- zaliczenie kolokwium końcowego, w ramach którego rozwiązuje się zadania z materiału przerabianego na ćwiczeniach.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Wojciech Grygiel
Group instructors: Wojciech Grygiel
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)