Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Kościoła do 1073 r.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.1.07
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia Kościoła do 1073 r.
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 01
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 01
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Poziom studiów:

magisterskie

Kierunek studiów:

Teologia kapłańska, Teologia Katechetyczno-Pastoralna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

zimowy

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna
Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Wymagania:

brak

Literatura uzupełniająca:

Literatura podstawowa:

KUMOR B., Historia Kościoła, cz. I-V, Lublin 2001-2003.

BIHLMEYER K., TÜHLE H., Historia Kościoła, t. I: Starożytność chrześcijańska, Warszawa 1971.

BANASZAK M., Historia Kościoła katolickiego, t. I-III, cz. 1, Warszawa 1986-1989.

ROGIER L.J. I IN. (red.), Historia Kościoła, t. I-III, Warszawa 1986-1988.

B. KUMOR, Z. OBERTYŃSKI (red.), Historia Kościoła w Polsce, t. I-II, Poznań 1974.

KŁOCZOWSKI J. (red.), Chrześcijaństwo w Polsce. Zarys przemian 966-1979, Lublin 1992.


Literatura uzupełniająca:

ŻUREK A., Pierwsze wieki Kościoła (I-VII wiek), Tarnów 2000.

ZIELIŃSKI Z., Historia Kościoła. Odbicie rzeczywistości Bożej w świecie, Wrocław 2005.

BEDOUELLE G., Kościół w dziejach, Poznań 1994.

DELUMEAU J., Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII w., t. I-II, Warszawa 1986.


Nakład pracy studenta:

FORMA ZALICZENIA:

z wykładu – egzamin ustny (75%), poprzedzony kolokwium z zadanych lektur (25%)

z ćwiczeń – przygotowanie prezentacji na zadany temat (50%), sprawdzian z prezentowanych 2 lektur (50%).


Założenia:

CEL:

Prezentacja samorealizacji Kościoła i jego dziejowej misji zbawczej w aspekcie procesu inkulturacji („wiara, która nie staje się kulturą, jest wiarą nie w pełni przyjętą, nie w całości przemyślaną, nie przyjętą wiernie" - Jan Paweł II). Stosowane metody: wykład i prezentacje multimedialne.

OPIS:

Prezentowane wykłady dotyczą: (1) rozwoju przestrzennego - przechodzenia chrześcijaństwa kolejno z kręgu religii i kultury żydowskiej do kręgu kultury i religii hellenistyczno-rzymskiej, wreszcie europejskiej, której chrześcijaństwo jest najważniejszym współtwórcą, i do coraz innych formacji politycznych, współbudowanych ze strukturami kościelnymi; (2) rozwoju nauki chrześcijańskiej, jako wysiłku ujęcia chrześcijańskich prawd wiary w sformułowania słowne i pojęcia filozoficzne tych nowych kręgów języ-kowych; (3) rozwoju liturgii i pobożności; (4) rozwoju struktur organizacyjnych i życia wspólnotowego. W takim kontekście ukazuje się, jak różnymi drogami, już od starożytności, szły chrześcijańskie rodziny Wschodu i Zachodu. Część wykładów dotyczy problematyki Kościoła w Polsce średniowiecznej.


Skrócony opis:

Prezentacja samorealizacji Kościoła i jego dziejowej misji zbawczej w aspekcie procesu inkulturacji („wiara, która nie staje się kulturą, jest wiarą nie w pełni przyjętą, nie w całości przemyślaną, nie przyjętą wiernie" - Jan Paweł II). Stosowane metody: wykład i prezentacje multimedialne.

Pełny opis:

Prezentowane wykłady dotyczą: (1) rozwoju przestrzennego - przechodzenia chrześcijaństwa kolejno z kręgu religii i kultury żydowskiej do kręgu kultury i religii hellenistyczno-rzymskiej, wreszcie europejskiej, której chrześcijaństwo jest najważniejszym współtwórcą, i do coraz innych formacji politycznych, współbudowanych ze strukturami kościelnymi; (2) rozwoju nauki chrześcijańskiej, jako wysiłku ujęcia chrześcijańskich prawd wiary w sformułowania słowne i pojęcia filozoficzne tych nowych kręgów języ-kowych; (3) rozwoju liturgii i pobożności; (4) rozwoju struktur organizacyjnych i życia wspólnotowego. W takim kontekście ukazuje się, jak różnymi drogami, już od starożytności, szły chrześcijańskie rodziny Wschodu i Zachodu. Część wykładów dotyczy problematyki Kościoła w Polsce średniowiecznej.

I. OKRES STAROŻYTNOŚCI

1. Pierwsza gmina chrześcijańska

2. Św. Paweł - Apostoł Narodów

3. Prześladowanie Chrześcijan

4. Ustrój i organizacja Kościoła Starożytnego

5. Rozwój nauki teologicznej

6. Schizmy

II. OKRES STAROŻYTNOŚCI

1. Legendy chrztu Konstantyna

2. Rozwój chrześcijaństwa w państwach pozarzymskich

3. Chrześcijaństwo wśród Germanów

4. Chrystianizacja Niemiec

5. Życie zakonne

6. Rozwój nauki kościelnej

7. Spory teologiczne w starożytnym Kościele

8. Sobory powszechne starożytnego Kościoła

III. WCZESNE ŚREDNIOWIECZE

1. Utworzenie Państwa Kościelnego

2. Karol Wielki i Kościół

3. Seculum Obscurum

4. Papiestwo za Ottonów

5. Papieże I połowy XI w.

6. Rozwój misji wśród Germanów i Słowian

7. Chrzest Mieszka i chrystianizacja Polski

Literatura:

Literatura podstawowa:

KUMOR B., Historia Kościoła, cz. I-V, Lublin 2001-2003.

BIHLMEYER K., TÜHLE H., Historia Kościoła, t. I: Starożytność chrześcijańska, Warszawa 1971.

BANASZAK M., Historia Kościoła katolickiego, t. I-III, cz. 1, Warszawa 1986-1989.

ROGIER L.J. I IN. (red.), Historia Kościoła, t. I-III, Warszawa 1986-1988.

B. KUMOR, Z. OBERTYŃSKI (red.), Historia Kościoła w Polsce, t. I-II, Poznań 1974.

KŁOCZOWSKI J. (red.), Chrześcijaństwo w Polsce. Zarys przemian 966-1979, Lublin 1992.

Literatura uzupełniająca:

ŻUREK A., Pierwsze wieki Kościoła (I-VII wiek), Tarnów 2000.

ZIELIŃSKI Z., Historia Kościoła. Odbicie rzeczywistości Bożej w świecie, Wrocław 2005.

BEDOUELLE G., Kościół w dziejach, Poznań 1994.

DELUMEAU J., Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII w., t. I-II, Warszawa 1986.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia:

Wiedza:

W 1. Absolwent zajęć ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej TMA_W01; P7S_WG;

W 2. Zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie TMA_W03; P7S_WG;

W 3. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym TMA_W14; P7S_WG; PS7_WK.

W 4. Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń TMA_W16; P7S_WG.

Umiejętności:

U 1. Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować in-formacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej TMA_U01, P7S_UW;

U 2. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych TMA_U06, P7S_UW;

U 3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań TMA_U09, P7S_UK.

Kompetencje społeczne:

K 1. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny TMA_K02, P7S_KR;

K 2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów TMA_K05, P7S_KO;

K 3. Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy TMA_K10, P7S_KO.

Metody i kryteria oceniania:

FORMA ZALICZENIA:

z wykładu – egzamin ustny (75%), poprzedzony kolokwium z zadanych lektur (25%)

z ćwiczeń – przygotowanie prezentacji na zadany temat (50%), sprawdzian z prezentowanych 2 lektur (50%).

ocena niedostateczna:

Wiedza:

W 1. Absolwent nie posiada wystarczającej wiedzy z prezentowanych zagadnień z historii Kościoła.

W 2. Nie zna terminologii nauk teologicznych i jej korzeni grecko-łacińskich.

W 4. Brak mu wiedzy o historycznej zmienności przemian historycznych i ich konsekwencjach dla teologii.

Umiejętności:

U 1. Absolwent nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej.

U 2. Nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych.

Kompetencje społeczne:

K 1. Absolwentowi brak argumentów rozumienia potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie.

K 2. Nie ma świadomości złożoności rzeczywistości.

ocena dostateczna:

Wiedza:

W 1. Absolwent posiada małą wiedzę z prezentowanych zagadnień z historii Kościoła.

W 2. Nie zbyt dobrze orientuje się w terminologii nauk teologicznych i jej korzeniach grecko-łacińskich.

W 4. Ma małą wiedzę o historycznej zmienności przemian historycznych i ich konsekwencjach dla teologii.

Umiejętności:

U 1. Absolwent w bardzo małym stopniu potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej.

U 2. Posiada średnią umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych.

Kompetencje społeczne:

K 1. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie.

K 2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości.

Ocena dobra:

Umiejętności:

U 1. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej.

U 2. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.

U 3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.

Kompetencje społeczne:

K 1. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób.

K 2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.

K 3. Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy.

Ocena bardzo dobra:

Umiejętności:

U 1. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i bardzo dobrze integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz trafnie formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej.

U 2. Posiada doskonałą umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.

U 3. Posiada w bardzo dobrym stopniu umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.

Kompetencje społeczne:

K 1. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, samodzielnie potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób.

K 2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, którą prezentuje w swoich działaniach i wypowiedziach.

K 3. Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy i w dzieła te się chętnie angażuje.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Górecki
Prowadzący grup: Piotr Górecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)