Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Liturgika ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.1.08
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Liturgika ogólna
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 01
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 01
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

Jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

Teologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Semestr zimowy 2023/2024

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania:

Brak

Literatura uzupełniająca:

J. RATZINGER, Der Geist der Liturgie. Eine Einführung, Freiburg i. Br. 2000 (Duch liturgii, tł. E. Pieciul, Poznań 2002); M. KUNZLER, Die Liturgie der Kirche, Paderborn 1995 (Liturgia Kościoła, tł. L. Balter, Poznań 1999); H.J. SOBECZKO, Zgromadzeni w imię Pana. Teologia znaku zgromadzenia liturgicznego, Opole 1999; M. WORBS, Człowiek w misterium liturgii. Antropologiczny wymiar liturgii w ujęciu Romana Guardiniego, Opole 2007.

Nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z podstawowymi fenomenami związanymi z celebrowaniem liturgii oraz z zagadnieniami wchodzącymi w zakres liturgicznych badań.

Pełny opis:

Wykład ma charakter propedeutyczny. Jego celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i fenomenami związanymi z celebrowaniem liturgii. Po wyjaśnieniu genezy i znaczenia terminu „liturgia” oraz skrótowym przedstawieniu historii rozwoju życia liturgicznego w wykładzie zostaną omówione m.in. takie tematy, jak: natura liturgii, związek liturgii z dogmatem, formy liturgicznej modlitwy, księgi liturgiczne, osobowe i rzeczowe znaki w liturgii, liturgiczne naczynia i szaty, liturgiczna przestrzeń i jej ukształtowanie.

Literatura:

SOBÓR WATYKAŃSKI II, Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosanctum Concilium”; Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego, Poznań 2004; B. NADOLSKI, Liturgika. Liturgika fundamentalna, t. 1, Poznań 2014; B. NADOLSKI, Wprowadzenie do liturgii, Kraków 2004; A. GERHARDS, B. KRANEMANN, Einführung in die Liturgiewissenschaft, Darmstadt 2006; A. ADAM, Grundriss Liturgie, Freiburg i. Br. 1998.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. Zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną liturgiki (TMA_W01; P7S_WG).

2. Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu rozwoju życia liturgicznego na przestrzeni dziejów (TMA_W06; P7S_WG).

3. Zna podstawowe zasady liturgicznej działalności Kościoła (TMA_W08; P7S_WG).

4. Zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia (TMA_W10; P7S_WG).

Umiejętności: student potrafi

1. Potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego (TMA_U07; P7S_UW).

2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (TMA_U08; P7S_UW).

3. Potrafi posługiwać się systemami normatywnymi Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów (TMA_U13; P7S_UW).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

1. Rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (TMA_K02; P7S_KR).

2. Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego (TMA_K07; P7S_KO).

3. Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie liturgiki (TMA_K08; P7S_KR).

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia:

Aktywny udział w zajęciach oraz zdanie ustnego kolokwium.

B. Kryteria oceniania:

OCENA NIEDOSTATECZNA

WIEDZA

W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów nie zna i nie rozumie światowego dorobku, obejmującego podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.

W2. Nie zna i nie rozumie głównych trendów rozwojowych istotnych dla teologii.

W3. Nie zna i nie rozumie ekonomicznych, prawnych, kulturowych, religijnych i filozoficznych uwarunkowań działalności badawczej w dziedzinie teologii.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Nie potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.

U2. Nie potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.

U3. Nie potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.

U4. Nie potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Nie jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii.

K2. Nie jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.

K3. Nie jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.

OCENA DOSTATECZNA

WIEDZA

W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.

W2. W podstawowym stopniu zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii.

W3. W podstawowym stopniu zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. W podstawowym stopniu potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.

U2. W podstawowym stopniu potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.

U3. W podstawowym stopniu potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.

U4. W podstawowym stopniu potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. W podstawowym stopniu jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii.

K2. W podstawowym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.

K3. W podstawowym stopniu jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.

OCENA DOBRA

WIEDZA

W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.

W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii.

W3. Zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.

U2. Potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.

U3. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.

U4. Potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii.

K2. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.

K3. Jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.

OCENA BARDZO DOBRA

WIEDZA

W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.

W2. W pogłębionym stopniu zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii.

W3. W pogłębionym stopniu zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. W pogłębionym stopniu potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.

U2. W pogłębionym stopniu potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.

U3. W pogłębionym stopniu potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.

U4. W pogłębionym stopniu potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. W pogłębionym stopniu jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii.

K2. W pogłębionym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.

K3. W pogłębionym stopniu jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Worbs
Prowadzący grup: Marcin Worbs
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca:

J. RATZINGER, Der Geist der Liturgie. Eine Einführung, Freiburg i. Br. 2000 (Duch liturgii, tł. E. Pieciul, Poznań 2002); M. KUNZLER, Die Liturgie der Kirche, Paderborn 1995 (Liturgia Kościoła, tł. L. Balter, Poznań 1999); H.J. SOBECZKO, Zgromadzeni w imię Pana. Teologia znaku zgromadzenia liturgicznego, Opole 1999; M. WORBS, Człowiek w misterium liturgii. Antropologiczny wymiar liturgii w ujęciu Romana Guardiniego, Opole 2007.

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z podstawowymi fenomenami związanymi z celebrowaniem liturgii oraz z zagadnieniami wchodzącymi w zakres liturgicznych badań.

Pełny opis:

Wykład ma charakter propedeutyczny. Jego celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i fenomenami związanymi z celebrowaniem liturgii. Po wyjaśnieniu genezy i znaczenia terminu „liturgia” oraz skrótowym przedstawieniu historii rozwoju życia liturgicznego w wykładzie zostaną omówione m.in. takie tematy, jak: natura liturgii, związek liturgii z dogmatem, formy liturgicznej modlitwy, księgi liturgiczne, osobowe i rzeczowe znaki w liturgii, liturgiczne naczynia i szaty, liturgiczna przestrzeń i jej ukształtowanie.

Literatura:

SOBÓR WATYKAŃSKI II, Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosanctum Concilium”; Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego, Poznań 2004; B. NADOLSKI, Liturgika. Liturgika fundamentalna, t. 1, Poznań 2014; B. NADOLSKI, Wprowadzenie do liturgii, Kraków 2004; A. GERHARDS, B. KRANEMANN, Einführung in die Liturgiewissenschaft, Darmstadt 2006; A. ADAM, Grundriss Liturgie, Freiburg i. Br. 1998.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)