Liturgika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.1.08 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Liturgika ogólna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 01 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 01 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | Jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | Teologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Semestr zimowy 2023/2024 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania: | Brak |
Literatura uzupełniająca: | J. RATZINGER, Der Geist der Liturgie. Eine Einführung, Freiburg i. Br. 2000 (Duch liturgii, tł. E. Pieciul, Poznań 2002); M. KUNZLER, Die Liturgie der Kirche, Paderborn 1995 (Liturgia Kościoła, tł. L. Balter, Poznań 1999); H.J. SOBECZKO, Zgromadzeni w imię Pana. Teologia znaku zgromadzenia liturgicznego, Opole 1999; M. WORBS, Człowiek w misterium liturgii. Antropologiczny wymiar liturgii w ujęciu Romana Guardiniego, Opole 2007. |
Nakład pracy studenta: | Udział w zajęciach |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi fenomenami związanymi z celebrowaniem liturgii oraz z zagadnieniami wchodzącymi w zakres liturgicznych badań. |
Pełny opis: |
Wykład ma charakter propedeutyczny. Jego celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i fenomenami związanymi z celebrowaniem liturgii. Po wyjaśnieniu genezy i znaczenia terminu „liturgia” oraz skrótowym przedstawieniu historii rozwoju życia liturgicznego w wykładzie zostaną omówione m.in. takie tematy, jak: natura liturgii, związek liturgii z dogmatem, formy liturgicznej modlitwy, księgi liturgiczne, osobowe i rzeczowe znaki w liturgii, liturgiczne naczynia i szaty, liturgiczna przestrzeń i jej ukształtowanie. |
Literatura: |
SOBÓR WATYKAŃSKI II, Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosanctum Concilium”; Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego, Poznań 2004; B. NADOLSKI, Liturgika. Liturgika fundamentalna, t. 1, Poznań 2014; B. NADOLSKI, Wprowadzenie do liturgii, Kraków 2004; A. GERHARDS, B. KRANEMANN, Einführung in die Liturgiewissenschaft, Darmstadt 2006; A. ADAM, Grundriss Liturgie, Freiburg i. Br. 1998. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. Zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną liturgiki (TMA_W01; P7S_WG). 2. Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu rozwoju życia liturgicznego na przestrzeni dziejów (TMA_W06; P7S_WG). 3. Zna podstawowe zasady liturgicznej działalności Kościoła (TMA_W08; P7S_WG). 4. Zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia (TMA_W10; P7S_WG). Umiejętności: student potrafi 1. Potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego (TMA_U07; P7S_UW). 2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (TMA_U08; P7S_UW). 3. Potrafi posługiwać się systemami normatywnymi Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów (TMA_U13; P7S_UW). Kompetencje społeczne: student jest gotów do 1. Rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (TMA_K02; P7S_KR). 2. Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego (TMA_K07; P7S_KO). 3. Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie liturgiki (TMA_K08; P7S_KR). |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia: Aktywny udział w zajęciach oraz zdanie ustnego kolokwium. B. Kryteria oceniania: OCENA NIEDOSTATECZNA WIEDZA W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów nie zna i nie rozumie światowego dorobku, obejmującego podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii. W2. Nie zna i nie rozumie głównych trendów rozwojowych istotnych dla teologii. W3. Nie zna i nie rozumie ekonomicznych, prawnych, kulturowych, religijnych i filozoficznych uwarunkowań działalności badawczej w dziedzinie teologii. UMIEJĘTNOŚCI U1. Nie potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych. U2. Nie potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych. U3. Nie potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym. U4. Nie potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Nie jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii. K2. Nie jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. K3. Nie jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej. OCENA DOSTATECZNA WIEDZA W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii. W2. W podstawowym stopniu zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii. W3. W podstawowym stopniu zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii. UMIEJĘTNOŚCI U1. W podstawowym stopniu potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych. U2. W podstawowym stopniu potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych. U3. W podstawowym stopniu potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym. U4. W podstawowym stopniu potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. W podstawowym stopniu jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii. K2. W podstawowym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. K3. W podstawowym stopniu jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej. OCENA DOBRA WIEDZA W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii. W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii. W3. Zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii. UMIEJĘTNOŚCI U1. Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych. U2. Potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych. U3. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym. U4. Potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii. K2. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. K3. Jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej. OCENA BARDZO DOBRA WIEDZA W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii. W2. W pogłębionym stopniu zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii. W3. W pogłębionym stopniu zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii. UMIEJĘTNOŚCI U1. W pogłębionym stopniu potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych. U2. W pogłębionym stopniu potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych. U3. W pogłębionym stopniu potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym. U4. W pogłębionym stopniu potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. W pogłębionym stopniu jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii. K2. W pogłębionym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. K3. W pogłębionym stopniu jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Worbs | |
Prowadzący grup: | Marcin Worbs | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura uzupełniająca: | J. RATZINGER, Der Geist der Liturgie. Eine Einführung, Freiburg i. Br. 2000 (Duch liturgii, tł. E. Pieciul, Poznań 2002); M. KUNZLER, Die Liturgie der Kirche, Paderborn 1995 (Liturgia Kościoła, tł. L. Balter, Poznań 1999); H.J. SOBECZKO, Zgromadzeni w imię Pana. Teologia znaku zgromadzenia liturgicznego, Opole 1999; M. WORBS, Człowiek w misterium liturgii. Antropologiczny wymiar liturgii w ujęciu Romana Guardiniego, Opole 2007. |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi fenomenami związanymi z celebrowaniem liturgii oraz z zagadnieniami wchodzącymi w zakres liturgicznych badań. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma charakter propedeutyczny. Jego celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i fenomenami związanymi z celebrowaniem liturgii. Po wyjaśnieniu genezy i znaczenia terminu „liturgia” oraz skrótowym przedstawieniu historii rozwoju życia liturgicznego w wykładzie zostaną omówione m.in. takie tematy, jak: natura liturgii, związek liturgii z dogmatem, formy liturgicznej modlitwy, księgi liturgiczne, osobowe i rzeczowe znaki w liturgii, liturgiczne naczynia i szaty, liturgiczna przestrzeń i jej ukształtowanie. |
|
Literatura: |
SOBÓR WATYKAŃSKI II, Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosanctum Concilium”; Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego, Poznań 2004; B. NADOLSKI, Liturgika. Liturgika fundamentalna, t. 1, Poznań 2014; B. NADOLSKI, Wprowadzenie do liturgii, Kraków 2004; A. GERHARDS, B. KRANEMANN, Einführung in die Liturgiewissenschaft, Darmstadt 2006; A. ADAM, Grundriss Liturgie, Freiburg i. Br. 1998. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.