Integralna koncepcja wolontariatu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-O-05-00-000029 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Integralna koncepcja wolontariatu |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | st 1 - licencjackie i st 2 - magisterskie |
Kierunek studiów: | Teologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Zimowy i letni 2024/2025 |
Profil kształcenia: | ogólny |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | Aktywny udział w konwersatorium. Przygotowanie zaliczenia według jednej według jednej z wybranych opcji (zob. metody i kryteria oceniania). |
Literatura uzupełniająca: | P. STAWIARSKA, Woluntariat hospicyjny, Warszawa 2011; S. KOWALCZYK, Człowiek a społeczność, Lublin 1994; W. PRZYGODA, Posługa charytatywna Kościoła w Polsce. Studium teologicznopastoralne, Lublin 2004; TENŻE, Woluntariat chrześcijański w życiu i działaniu Kościoła, „Roczniki Naukowe Caritas” 5(2001) s. 39-58; U. Gołaszewska-Kaczan, Przyszłość wolontariatu pracowniczego – e-wolontariat?, „Annales etyka w życiu gospodarczym” (2017), vol.20 (3), s. 97-105; M. Muchacki, J. Machowska, B. Sufa, Wolontariat w dobie płynnej rzeczywistości, Kraków 2020. |
Nakład pracy studenta: | A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Lektura z prezentowanej tematyki (efekty 1, 3, 7) Praca pisemna (efekty 2, 4, 9) Zadania cząstkowe (efekty 5, 6, 8) B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej w zależności od wybranej opcji: (1) przygotowanie pracy zaliczeniowej; albo (2) opracowanie wybranej lektury; [70%] oraz aktywności na zajęciach (30%). |
Założenia: | Istnieje możliość zespolenia rożnych aspektów wolontariatu w jedną, spójną, integralna koncepcję. |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z problematyką woluntariatu: (1) różnych form woluntariatu (np. wspierającego rodzinę w wypełnianiu jej funkcji rodzicielskich, wychowawczych, woluntariatu na rzecz osób chorych, niepełnosprawnych, uzależnionych), (2) specyfiką woluntariatu chrześcijańskiego. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują wyjaśnianie podstawowych pojęć (1): wolontariat, duchowość, religia, religijność; (2) historycznych źródeł woluntariatu ; (3) różnych współczesnych rodzajów woluntariatu; (4) specyfika woluntariatu o profilu chrześcijańskim, ; (5) znaczenia edukacji i formacji woluntariuszy; (6) różne formy duchowości (ich znacznie) w wolontariacie ; (7) sens formacji duchowej woluntariuszy. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: A.1. wykorzystywana podczas zajęć BENEDYKT XVI, Encyklika Deus caritas est (2005), nr 19-36; TENŻE, Dobro i społeczeństwo nie mogą przetrwać bez woluntariatu (Przemówienie 2007), OsRomPol 28(2007) nr 10-11, s. 30-32; H. KRZYSTECZKO (red.), Woluntariat w organizacjach pozarządowych na rzecz rodziny w województwie śląskim, Katowice 2001; W. PRZYGODA, Woluntariat, w: L. Kamiński i in. (red.), Leksykon teologii pastoralnej, Lublin 2006, s. 907-911; M. KALINOWSKI, Woluntariat w życiu rodziny, RT KUL 51 (2004), z.10, s. 159-172; M. Kołodziejski, M. Michaluk, „To działa”: wolontariat jako narzędzie aktywnej integracji osób chorujących psychicznie, Warszawa 2013; E. Gładysz (oprac.), Posłani: rozmowy o wartościach, odkrywaniu siebie i o tym, że Wolontariat Misyjny niejedno ma imię, Kraków 2021. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta J. SZYMOŁON, Psychologiczna analiza zjawiska woluntariatu, w: W. Przygoda (red.), Miłość na nowo odkryta, Skarżysko-Kamienna 2007, s. 171-179; D. PIOTROWSKI, Woluntariat w Polsce – nowe spojrzenie na pracę społeczną, „Roczniki Naukowe Caritas” 5(2001) s. 31-38; S. MOJEK, Woluntariat chrześcijański wyrazem czynnej miłości bliźniego, RT KUL 47(2000) z 3, s. 189-207. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – K_W1, S1A_W03, S1A_W08. 2. Student ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę – K_W13, H1A_W04. 3. Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; ce-lach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych – K-W14, S1A_W09. Umiejętności 4. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogiczne – K_U03, H1A_U04, H1A_U06. 5. posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów – K_U08, H1A_U06. 6. potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych – K_U012, S1A_U05, S1A_U06. Kompetencje społeczne 7. ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki – K_KO3, S1A_K07. 8. dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki – K-KO5, H1A_K04 S1A_K04. 9. jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie – K-KO7, S1A_K02, H1A_K02. |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Lektura z prezentowanej tematyki (efekty 1, 3, 7) Praca pisemna (efekty 2, 4, 9) Zadania cząstkowe (efekty 5, 6, 8) B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej w zależności od wybranej opcji: (1) przygotowanie pracy zaliczeniowej; albo (2) opracowanie wybranej lektury; [70%] oraz aktywności na zajęciach (30%). |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Anderwald | |
Prowadzący grup: | Andrzej Anderwald | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Anderwald | |
Prowadzący grup: | Andrzej Anderwald | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.