Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Integralna koncepcja wolontariatu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-O-05-00-000029
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Integralna koncepcja wolontariatu
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

st 1 - licencjackie i st 2 - magisterskie

Kierunek studiów:

Teologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Zimowy i letni 2024/2025

Profil kształcenia:

ogólny

Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Wymagania:

Aktywny udział w konwersatorium.

Przygotowanie zaliczenia według jednej według jednej z wybranych opcji (zob. metody i kryteria oceniania).

Literatura uzupełniająca:

P. STAWIARSKA, Woluntariat hospicyjny, Warszawa 2011; S. KOWALCZYK, Człowiek a społeczność, Lublin 1994; W. PRZYGODA, Posługa charytatywna Kościoła w Polsce. Studium teologicznopastoralne, Lublin 2004; TENŻE, Woluntariat chrześcijański w życiu i działaniu Kościoła, „Roczniki Naukowe Caritas” 5(2001) s. 39-58; U. Gołaszewska-Kaczan, Przyszłość wolontariatu pracowniczego – e-wolontariat?, „Annales etyka w życiu gospodarczym” (2017), vol.20 (3), s. 97-105; M. Muchacki, J. Machowska, B. Sufa, Wolontariat w dobie płynnej rzeczywistości, Kraków 2020.

Nakład pracy studenta:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Lektura z prezentowanej tematyki (efekty 1, 3, 7)

Praca pisemna (efekty 2, 4, 9)

Zadania cząstkowe (efekty 5, 6, 8)


B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej w zależności od wybranej opcji: (1) przygotowanie pracy zaliczeniowej; albo (2) opracowanie wybranej lektury;

[70%] oraz aktywności na zajęciach (30%).

Założenia:

Istnieje możliość zespolenia rożnych aspektów wolontariatu w jedną, spójną, integralna koncepcję.

Skrócony opis:

Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z problematyką woluntariatu: (1) różnych form woluntariatu (np. wspierającego rodzinę w wypełnianiu jej funkcji rodzicielskich, wychowawczych, woluntariatu na rzecz osób chorych, niepełnosprawnych, uzależnionych), (2) specyfiką woluntariatu chrześcijańskiego.

Pełny opis:

Zajęcia obejmują wyjaśnianie podstawowych pojęć (1): wolontariat, duchowość, religia, religijność; (2) historycznych źródeł woluntariatu ; (3) różnych współczesnych rodzajów woluntariatu; (4) specyfika woluntariatu o profilu chrześcijańskim, ; (5) znaczenia edukacji i formacji woluntariuszy; (6) różne formy duchowości (ich znacznie) w wolontariacie ; (7) sens formacji duchowej woluntariuszy.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

BENEDYKT XVI, Encyklika Deus caritas est (2005), nr 19-36; TENŻE, Dobro i społeczeństwo nie mogą przetrwać bez woluntariatu (Przemówienie 2007), OsRomPol 28(2007) nr 10-11, s. 30-32; H. KRZYSTECZKO (red.), Woluntariat w organizacjach pozarządowych na rzecz rodziny w województwie śląskim, Katowice 2001; W. PRZYGODA, Woluntariat, w: L. Kamiński i in. (red.), Leksykon teologii pastoralnej, Lublin 2006, s. 907-911; M. KALINOWSKI, Woluntariat w życiu rodziny, RT KUL 51 (2004), z.10, s. 159-172; M. Kołodziejski, M. Michaluk, „To działa”: wolontariat jako narzędzie aktywnej integracji osób chorujących psychicznie, Warszawa 2013; E. Gładysz (oprac.), Posłani: rozmowy o wartościach, odkrywaniu siebie i o tym, że Wolontariat Misyjny niejedno ma imię, Kraków 2021.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

J. SZYMOŁON, Psychologiczna analiza zjawiska woluntariatu, w: W. Przygoda (red.), Miłość na nowo odkryta, Skarżysko-Kamienna 2007, s. 171-179; D. PIOTROWSKI, Woluntariat w Polsce – nowe spojrzenie na pracę społeczną, „Roczniki Naukowe Caritas” 5(2001) s. 31-38; S. MOJEK, Woluntariat chrześcijański wyrazem czynnej miłości bliźniego, RT KUL 47(2000) z 3, s. 189-207.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – K_W1, S1A_W03, S1A_W08.

2. Student ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę – K_W13, H1A_W04.

3. Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; ce-lach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych – K-W14, S1A_W09.

Umiejętności

4. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogiczne – K_U03, H1A_U04, H1A_U06.

5. posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów – K_U08, H1A_U06.

6. potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych – K_U012, S1A_U05, S1A_U06.

Kompetencje społeczne

7. ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki – K_KO3, S1A_K07.

8. dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki – K-KO5, H1A_K04 S1A_K04.

9. jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie – K-KO7, S1A_K02, H1A_K02.

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Lektura z prezentowanej tematyki (efekty 1, 3, 7)

Praca pisemna (efekty 2, 4, 9)

Zadania cząstkowe (efekty 5, 6, 8)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej w zależności od wybranej opcji: (1) przygotowanie pracy zaliczeniowej; albo (2) opracowanie wybranej lektury;

[70%] oraz aktywności na zajęciach (30%).

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Anderwald
Prowadzący grup: Andrzej Anderwald
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Anderwald
Prowadzący grup: Andrzej Anderwald
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)