University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Integralna koncepcja wolontariatu

General data

Course ID: KZ-O-05-00-000029
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Integralna koncepcja wolontariatu
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne
(in Polish) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Study level:

(in Polish) st 1 - licencjackie i st 2 - magisterskie

Field of study:

(in Polish) Teologia

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) Zimowy i letni 2024/2025

Education profile:

(in Polish) ogólny

Type of course:

general courses

Mode:

(in Polish) Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Requirements:

(in Polish) Aktywny udział w konwersatorium.

Przygotowanie zaliczenia według jednej według jednej z wybranych opcji (zob. metody i kryteria oceniania).

Supplementary literature:

(in Polish) P. STAWIARSKA, Woluntariat hospicyjny, Warszawa 2011; S. KOWALCZYK, Człowiek a społeczność, Lublin 1994; W. PRZYGODA, Posługa charytatywna Kościoła w Polsce. Studium teologicznopastoralne, Lublin 2004; TENŻE, Woluntariat chrześcijański w życiu i działaniu Kościoła, „Roczniki Naukowe Caritas” 5(2001) s. 39-58; U. Gołaszewska-Kaczan, Przyszłość wolontariatu pracowniczego – e-wolontariat?, „Annales etyka w życiu gospodarczym” (2017), vol.20 (3), s. 97-105; M. Muchacki, J. Machowska, B. Sufa, Wolontariat w dobie płynnej rzeczywistości, Kraków 2020.

Student workload:

(in Polish) A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Lektura z prezentowanej tematyki (efekty 1, 3, 7)

Praca pisemna (efekty 2, 4, 9)

Zadania cząstkowe (efekty 5, 6, 8)


B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej w zależności od wybranej opcji: (1) przygotowanie pracy zaliczeniowej; albo (2) opracowanie wybranej lektury;

[70%] oraz aktywności na zajęciach (30%).

Prerequisites:

(in Polish) Istnieje możliość zespolenia rożnych aspektów wolontariatu w jedną, spójną, integralna koncepcję.

Short description: (in Polish)

Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z problematyką woluntariatu: (1) różnych form woluntariatu (np. wspierającego rodzinę w wypełnianiu jej funkcji rodzicielskich, wychowawczych, woluntariatu na rzecz osób chorych, niepełnosprawnych, uzależnionych), (2) specyfiką woluntariatu chrześcijańskiego.

Full description: (in Polish)

Zajęcia obejmują wyjaśnianie podstawowych pojęć (1): wolontariat, duchowość, religia, religijność; (2) historycznych źródeł woluntariatu ; (3) różnych współczesnych rodzajów woluntariatu; (4) specyfika woluntariatu o profilu chrześcijańskim, ; (5) znaczenia edukacji i formacji woluntariuszy; (6) różne formy duchowości (ich znacznie) w wolontariacie ; (7) sens formacji duchowej woluntariuszy.

Bibliography: (in Polish)

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

BENEDYKT XVI, Encyklika Deus caritas est (2005), nr 19-36; TENŻE, Dobro i społeczeństwo nie mogą przetrwać bez woluntariatu (Przemówienie 2007), OsRomPol 28(2007) nr 10-11, s. 30-32; H. KRZYSTECZKO (red.), Woluntariat w organizacjach pozarządowych na rzecz rodziny w województwie śląskim, Katowice 2001; W. PRZYGODA, Woluntariat, w: L. Kamiński i in. (red.), Leksykon teologii pastoralnej, Lublin 2006, s. 907-911; M. KALINOWSKI, Woluntariat w życiu rodziny, RT KUL 51 (2004), z.10, s. 159-172; M. Kołodziejski, M. Michaluk, „To działa”: wolontariat jako narzędzie aktywnej integracji osób chorujących psychicznie, Warszawa 2013; E. Gładysz (oprac.), Posłani: rozmowy o wartościach, odkrywaniu siebie i o tym, że Wolontariat Misyjny niejedno ma imię, Kraków 2021.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

J. SZYMOŁON, Psychologiczna analiza zjawiska woluntariatu, w: W. Przygoda (red.), Miłość na nowo odkryta, Skarżysko-Kamienna 2007, s. 171-179; D. PIOTROWSKI, Woluntariat w Polsce – nowe spojrzenie na pracę społeczną, „Roczniki Naukowe Caritas” 5(2001) s. 31-38; S. MOJEK, Woluntariat chrześcijański wyrazem czynnej miłości bliźniego, RT KUL 47(2000) z 3, s. 189-207.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

1. Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – K_W1, S1A_W03, S1A_W08.

2. Student ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę – K_W13, H1A_W04.

3. Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; ce-lach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych – K-W14, S1A_W09.

Umiejętności

4. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogiczne – K_U03, H1A_U04, H1A_U06.

5. posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów – K_U08, H1A_U06.

6. potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych – K_U012, S1A_U05, S1A_U06.

Kompetencje społeczne

7. ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki – K_KO3, S1A_K07.

8. dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki – K-KO5, H1A_K04 S1A_K04.

9. jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie – K-KO7, S1A_K02, H1A_K02.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Lektura z prezentowanej tematyki (efekty 1, 3, 7)

Praca pisemna (efekty 2, 4, 9)

Zadania cząstkowe (efekty 5, 6, 8)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej w zależności od wybranej opcji: (1) przygotowanie pracy zaliczeniowej; albo (2) opracowanie wybranej lektury;

[70%] oraz aktywności na zajęciach (30%).

Practical placement: (in Polish)

Brak

Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-28

Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 15 hours, 30 places more information
Coordinators: Andrzej Anderwald
Group instructors: Andrzej Anderwald
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Class - Grading

Classes in period "Summer semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2025-03-01 - 2025-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 15 hours, 30 places more information
Coordinators: Andrzej Anderwald
Group instructors: Andrzej Anderwald
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Class - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)