University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Cuda a zdarzenia niezwykłe

General data

Course ID: KZ-O-05-00-000030
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Cuda a zdarzenia niezwykłe
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne
(in Polish) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Study level:

(in Polish) licencjackie i magisterskie

Field of study:

(in Polish) Teologia

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) zimowy i letni 2024/2025

Education profile:

(in Polish) ogólny

Type of course:

general courses

Mode:

Online

Requirements:

(in Polish) Aktywny udział w konwersatorium.

Przygotowanie zaliczenia według jednej według jednej z wybranych opcji (zob. metody i kryteria oceniania).

Supplementary literature:

(in Polish) C.S. Keener, Cuda dzisiaj: nadprzyrodzone działanie Boga we współczesnym świecie, Kraków 2022; B. Kochaniewicz (red), Racjonalność wiary, Poznań 2012; M. Rusecki, Traktat o wiarygodności chrześcijaństwa. Dlaczego wierzyć Chrystusowi, Lublin 2010; A. Anderwald, Nauki przyrodnicze wobec zjawisk paranormalnych, w: K. Kaucha, J. Mastej (red.), Nauka wobec zjawisk paranormalnych, Lublin 2011, s. 49-68; Th. Mangiapan, Medyczna kontrola uzdrowień w Lourdes, „Comunio”, 9(1989), nr 6, s. 82-92.

Student workload:

(in Polish) A. Godziny kontaktowe: 25 godz. / 1 ECTS

Udział w zajęciach: 15 godz.

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. konsultacjach, omówieniu pracy zaliczeniowej, zaliczeniu): 10 godz.


B. Praca własna studenta: 25 godz. / 1 ECTS

Lektura: 12 godz.

Przygotowanie pracy pisemnej, nawiązującej do tematyki zajęć/albo opracowanie wybranej lektury/: 13 godz.

Prerequisites:

(in Polish) Zachodzenie współprzenikania pomiędzy treścią pojęcia teologicznego „cudu” a treścią pojęcia „zdarzenia niezwykłe”

Short description: (in Polish)

Wprowadzenie studenta do: (1) zagadnień dotyczących teologicznego rozumienia cuda (interpretacji cudów biblijnych, rozpoznania cudu, funkcji cudu – teologii cudu); (2) rozumienia pojęcia „zdarzenie niezwykłe”; (3) do właściwego odróżniania różnych perspektyw badawczych (psychologicznej, religiologicznej, filozoficznej, teologicznej) zdarzeń cudownych czy zdarzeń niezwykłych; (4) krytycznej interpretacji zdarzenia cudownego z uwzględnieniem właściwych danej perspektywie metod badawczych (m.in. unikania synkretyzmu i pomieszania pojęć w dziedzinie religii i wiary).

Full description: (in Polish)

Treść konwersatorium obejmuje: (1) próbę wyjaśnienia źródeł aktualności prezentowanej problematyki, analizy przyczyn zainteresowania (zwłaszcza w świetle roszczeń związanych z rozwojem nauk szczegółach, techniki – swoistego paradygmatu technologicznego; (2) kwestie dotyczące teologicznego rozumienia cuda (interpretacji cudów biblijnych, rozpoznania cudu, funkcji cudu – teologii cudu); (3) próby bliższego zdefiniowania pojęcia „zdarzenia niezwykłe”, prezentację złożoności procesu interpretacji różnego rodzaju zdarzeń niezwykłych (np. tzw. zjawisk paranormalnych); (4) określenia możliwych relacji między cudem (w rozumieniu teologicznym) a zdarzeniami niezwykłymi; (5) odniesienia do wiary (w tym wiary chrześcijańskiej) m.in. próby rozwiązania dylematu: cud/zdarzenia niezwykłe: szansa czy zagrożenie dla wiary religijnej; (6) ukazania odmienności i oryginalnością różnych perspektyw badawczych (psychologicznej, religiologicznej, filozoficznej, teologicznej) zdarzeń cudownych; (7); krytyczną interpretacje zdarzenia cudownego z uwzględnieniem właściwych danej perspektywie metod badawczych.

Bibliography: (in Polish)

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Papieska Rada Kultury, Papieska Rada ds. dialogu Międzyreligijnego, Jezus Chrystus dawcą wody żywej. Chrześcijańska refleksja na temat „New Age” (Roma, 3 luty 2003); J. Pyda, Cuda (Seria: Pszenica i Kąkol), Warszawa – Poznań 2022; Kard. Gerhard Müller, Cud nieśmiertelności. Co będzie po życiu ziemskim?, tł. Kamil Markiewicz, Warszawa 2023; K. Kaucha, J. Mastej (red.), Nauka wobec zjawisk paranormalnych (Bi-blioteka Teologii Fundamentalnej t. 6), Lublin 2011 [https://docplayer.pl/5718900-Nauka-wobec-zjawisk-paranormalnych.html [22.09.2023]; E. LOHSE, Die Wundertaten Jesu: die Bedeutung der neutestamentlichen Wunderüberlieferung für Theologie und Kirche, Stuttgart 2015; K. Erlemann, Kaum zu glauben. Wunder im Neuen Testament, Göttingen 2016; M. Rusecki, Traktat o cudzie, Lublin 2006, s. 17-206.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Franciszek, Ja wierzę, my wierzymy: niepublikowane rozważania na temat korzeni naszej wiary, Niepokala-nów 2021; J. Dispenza, Jak uwolnić swój nadprzyrodzony potencjał: jak zwykli ludzie mogą robić niezwykłe rzeczy, Białystok 2022; R. Bartlett, Fizyka cudów: materializując świadomość, Białystok 2022; D. Adamska-Rutkowska, Świadomość wielowymiarowa w świetle badań naukowych, Białystok 2022; A. Świeżyński, Filozofia cudu, Warszawa 2012; M. Rusecki, Teologia wobec zjawisk paranormalnych: zarys problematyki, Częstochowa 2010; K. Berger. Czy wolno wierzyć w cuda? Poznań 2006; A. LÄPPLE, Cudowne uzdrowienia w Lourdes, tłum. Urszula Ruczko, Wrocław 2001; A. Anderwald, Rozpoznanie cudu, w: Leksykon teologii fundamentalnej, M. Rusecki i in. (red.), Lublin-Kraków 2002, 1042-1045.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii cudu – TMA_W05; P7S_WG

2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, religiologii – TMA_W06; TMA_W06

3. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych – TMA_W07; P7S_WG

UMIEJĘTNOŚCI

4. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów – TMA_U02; P7S_UW

5. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii – TMA_U03; P7S_UW

6. posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych – TMA_U04; P7S_UW.

KOMPETENCJE

7. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny – TMA_K02; P7S_KR

8. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO

9. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii – TMA_K08; P7S_KR

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Lektura z prezentowanej tematyki (efekty 1, 3, 7)

Praca pisemna (efekty 2, 4, 9)

Zadania cząstkowe (efekty 5, 6, 8)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej w zależności od wybranej opcji: (1) przygotowanie pracy zaliczeniowej; albo (2) opracowanie wybranej lektury;

[70%] oraz aktywności na zajęciach (30%).

Practical placement: (in Polish)

Brak

Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 15 hours, 30 places more information
Coordinators: Andrzej Anderwald
Group instructors: Andrzej Anderwald
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Class - Grading

Classes in period "Summer semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2025-03-01 - 2025-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 15 hours, 30 places more information
Coordinators: Andrzej Anderwald
Group instructors: Andrzej Anderwald
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Class - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)