(in Polish) Cuda a zdarzenia niezwykłe
General data
Course ID: | KZ-O-05-00-000030 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Cuda a zdarzenia niezwykłe |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne (in Polish) Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) licencjackie i magisterskie |
Field of study: | (in Polish) Teologia |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) zimowy i letni 2024/2025 |
Education profile: | (in Polish) ogólny |
Type of course: | general courses |
Mode: | Online |
Requirements: | (in Polish) Aktywny udział w konwersatorium. Przygotowanie zaliczenia według jednej według jednej z wybranych opcji (zob. metody i kryteria oceniania). |
Supplementary literature: | (in Polish) C.S. Keener, Cuda dzisiaj: nadprzyrodzone działanie Boga we współczesnym świecie, Kraków 2022; B. Kochaniewicz (red), Racjonalność wiary, Poznań 2012; M. Rusecki, Traktat o wiarygodności chrześcijaństwa. Dlaczego wierzyć Chrystusowi, Lublin 2010; A. Anderwald, Nauki przyrodnicze wobec zjawisk paranormalnych, w: K. Kaucha, J. Mastej (red.), Nauka wobec zjawisk paranormalnych, Lublin 2011, s. 49-68; Th. Mangiapan, Medyczna kontrola uzdrowień w Lourdes, „Comunio”, 9(1989), nr 6, s. 82-92. |
Student workload: | (in Polish) A. Godziny kontaktowe: 25 godz. / 1 ECTS Udział w zajęciach: 15 godz. Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. konsultacjach, omówieniu pracy zaliczeniowej, zaliczeniu): 10 godz. B. Praca własna studenta: 25 godz. / 1 ECTS Lektura: 12 godz. Przygotowanie pracy pisemnej, nawiązującej do tematyki zajęć/albo opracowanie wybranej lektury/: 13 godz. |
Prerequisites: | (in Polish) Zachodzenie współprzenikania pomiędzy treścią pojęcia teologicznego „cudu” a treścią pojęcia „zdarzenia niezwykłe” |
Short description: |
(in Polish) Wprowadzenie studenta do: (1) zagadnień dotyczących teologicznego rozumienia cuda (interpretacji cudów biblijnych, rozpoznania cudu, funkcji cudu – teologii cudu); (2) rozumienia pojęcia „zdarzenie niezwykłe”; (3) do właściwego odróżniania różnych perspektyw badawczych (psychologicznej, religiologicznej, filozoficznej, teologicznej) zdarzeń cudownych czy zdarzeń niezwykłych; (4) krytycznej interpretacji zdarzenia cudownego z uwzględnieniem właściwych danej perspektywie metod badawczych (m.in. unikania synkretyzmu i pomieszania pojęć w dziedzinie religii i wiary). |
Full description: |
(in Polish) Treść konwersatorium obejmuje: (1) próbę wyjaśnienia źródeł aktualności prezentowanej problematyki, analizy przyczyn zainteresowania (zwłaszcza w świetle roszczeń związanych z rozwojem nauk szczegółach, techniki – swoistego paradygmatu technologicznego; (2) kwestie dotyczące teologicznego rozumienia cuda (interpretacji cudów biblijnych, rozpoznania cudu, funkcji cudu – teologii cudu); (3) próby bliższego zdefiniowania pojęcia „zdarzenia niezwykłe”, prezentację złożoności procesu interpretacji różnego rodzaju zdarzeń niezwykłych (np. tzw. zjawisk paranormalnych); (4) określenia możliwych relacji między cudem (w rozumieniu teologicznym) a zdarzeniami niezwykłymi; (5) odniesienia do wiary (w tym wiary chrześcijańskiej) m.in. próby rozwiązania dylematu: cud/zdarzenia niezwykłe: szansa czy zagrożenie dla wiary religijnej; (6) ukazania odmienności i oryginalnością różnych perspektyw badawczych (psychologicznej, religiologicznej, filozoficznej, teologicznej) zdarzeń cudownych; (7); krytyczną interpretacje zdarzenia cudownego z uwzględnieniem właściwych danej perspektywie metod badawczych. |
Bibliography: |
(in Polish) A.1. wykorzystywana podczas zajęć Papieska Rada Kultury, Papieska Rada ds. dialogu Międzyreligijnego, Jezus Chrystus dawcą wody żywej. Chrześcijańska refleksja na temat „New Age” (Roma, 3 luty 2003); J. Pyda, Cuda (Seria: Pszenica i Kąkol), Warszawa – Poznań 2022; Kard. Gerhard Müller, Cud nieśmiertelności. Co będzie po życiu ziemskim?, tł. Kamil Markiewicz, Warszawa 2023; K. Kaucha, J. Mastej (red.), Nauka wobec zjawisk paranormalnych (Bi-blioteka Teologii Fundamentalnej t. 6), Lublin 2011 [https://docplayer.pl/5718900-Nauka-wobec-zjawisk-paranormalnych.html [22.09.2023]; E. LOHSE, Die Wundertaten Jesu: die Bedeutung der neutestamentlichen Wunderüberlieferung für Theologie und Kirche, Stuttgart 2015; K. Erlemann, Kaum zu glauben. Wunder im Neuen Testament, Göttingen 2016; M. Rusecki, Traktat o cudzie, Lublin 2006, s. 17-206. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Franciszek, Ja wierzę, my wierzymy: niepublikowane rozważania na temat korzeni naszej wiary, Niepokala-nów 2021; J. Dispenza, Jak uwolnić swój nadprzyrodzony potencjał: jak zwykli ludzie mogą robić niezwykłe rzeczy, Białystok 2022; R. Bartlett, Fizyka cudów: materializując świadomość, Białystok 2022; D. Adamska-Rutkowska, Świadomość wielowymiarowa w świetle badań naukowych, Białystok 2022; A. Świeżyński, Filozofia cudu, Warszawa 2012; M. Rusecki, Teologia wobec zjawisk paranormalnych: zarys problematyki, Częstochowa 2010; K. Berger. Czy wolno wierzyć w cuda? Poznań 2006; A. LÄPPLE, Cudowne uzdrowienia w Lourdes, tłum. Urszula Ruczko, Wrocław 2001; A. Anderwald, Rozpoznanie cudu, w: Leksykon teologii fundamentalnej, M. Rusecki i in. (red.), Lublin-Kraków 2002, 1042-1045. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA 1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii cudu – TMA_W05; P7S_WG 2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, religiologii – TMA_W06; TMA_W06 3. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych – TMA_W07; P7S_WG UMIEJĘTNOŚCI 4. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów – TMA_U02; P7S_UW 5. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii – TMA_U03; P7S_UW 6. posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych – TMA_U04; P7S_UW. KOMPETENCJE 7. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny – TMA_K02; P7S_KR 8. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO 9. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii – TMA_K08; P7S_KR |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Lektura z prezentowanej tematyki (efekty 1, 3, 7) Praca pisemna (efekty 2, 4, 9) Zadania cząstkowe (efekty 5, 6, 8) B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej w zależności od wybranej opcji: (1) przygotowanie pracy zaliczeniowej; albo (2) opracowanie wybranej lektury; [70%] oraz aktywności na zajęciach (30%). |
Practical placement: |
(in Polish) Brak |
Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 15 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Andrzej Anderwald | |
Group instructors: | Andrzej Anderwald | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Class - Grading |
Classes in period "Summer semestr 2024/2025" (future)
Time span: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 15 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Andrzej Anderwald | |
Group instructors: | Andrzej Anderwald | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Class - Grading |
Copyright by University of Opole.