Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia wychowawcza i edukacji 2.5-PSWYCH-ED-Z
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 18
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Tryb prowadzenia: Realizowany zdalnie
Literatura:

Lektura obowiązkowa do zaliczenia wykładu:

1. Zdankiewicz-Ścigała E., Herda N., Odachowska E. (2018). Dziecko wobec śmierci. Jak dzieci opisują doświadczanie utraty bliskiej osoby. Psychologia Wychowawcza, 13/2018, 25–38.

2. Dryll E. (2012). Rodzinne środowisko wychowawcze w ujęciu psychologii narracyjnej. Psychologia Wychowawcza, 2012, 1, 7-23.

3. Straś-Romanowska M. (2019).Wychowanie w osobowej relacji spotkania. Psychologia Wychowawcza, 16/2019, 7–16

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

1. wykorzystywaną w psychologii terminologię w obszarze psychologii wychowania i edukacji oraz w rozszerzonym stopniu zna i rozumie jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, np. psychologii rodziny, pedagogice.

2. na poziomie rozszerzonym wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich, tj. rodzinnych, szkolnych, rówieśniczych.

Student potrafi:

1. wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii wychowawczej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych,

Student jest gotów do:

1. krytycznego ustosunkowania się wobec odbieranej treści

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny - Test

• Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów

• Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów

• Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów

• Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów

• Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów

Zakres tematów:

A. Problematyka wykładu:

Psychologia wychowania jako nauka: przedmiot, cel i stosowane metody

Podstawowe koncepcje teoretyczne psychologii wychowania – U. Bronfenrennera

Metody oddziaływań wychowawczych

Błędy wychowawcze. Trudności wychowawcze

Transmisja międzypokoleniowa w procesie wychowania

Socjalizacja rodzinna, instytucjonalna (w szkole) i grupie rówieśniczej

Psychologia wychowania w praktyce: współpraca psychologów wychowawczych z rodziną i szkołą

Metody dydaktyczne:

• wykłady

• elementy wykładu konwersatoryjnego

• pytania problemowe

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Alicja Kalus 47/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www4-4 (2025-01-17)