Literatura: |
Lektura obowiązkowa do zaliczenia wykładu:
1. Zdankiewicz-Ścigała E., Herda N., Odachowska E. (2018). Dziecko wobec śmierci. Jak dzieci opisują doświadczanie utraty bliskiej osoby. Psychologia Wychowawcza, 13/2018, 25–38.
2. Dryll E. (2012). Rodzinne środowisko wychowawcze w ujęciu psychologii narracyjnej. Psychologia Wychowawcza, 2012, 1, 7-23.
3. Straś-Romanowska M. (2019).Wychowanie w osobowej relacji spotkania. Psychologia Wychowawcza, 16/2019, 7–16
|
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie:
1. wykorzystywaną w psychologii terminologię w obszarze psychologii wychowania i edukacji oraz w rozszerzonym stopniu zna i rozumie jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, np. psychologii rodziny, pedagogice.
2. na poziomie rozszerzonym wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich, tj. rodzinnych, szkolnych, rówieśniczych.
Student potrafi:
1. wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii wychowawczej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych,
Student jest gotów do:
1. krytycznego ustosunkowania się wobec odbieranej treści
|
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny - Test
• Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów
• Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów
• Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów
• Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów
• Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów
|
Zakres tematów: |
A. Problematyka wykładu:
Psychologia wychowania jako nauka: przedmiot, cel i stosowane metody
Podstawowe koncepcje teoretyczne psychologii wychowania – U. Bronfenrennera
Metody oddziaływań wychowawczych
Błędy wychowawcze. Trudności wychowawcze
Transmisja międzypokoleniowa w procesie wychowania
Socjalizacja rodzinna, instytucjonalna (w szkole) i grupie rówieśniczej
Psychologia wychowania w praktyce: współpraca psychologów wychowawczych z rodziną i szkołą
|