Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w biznesie 4.B.143
Wykład (WYK) Semestr letni 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca: 1. Majka J., Etyka społeczna i polityczna, Warszawa 1993.
2. Rutkowski M., Dlaczego potrafimy działać moralnie, Warszawa 2010.
Literatura:

1. Bartkowiak G., Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, 2011.

2. Gasparski W.,(red.), Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012.

3. Klimaczak B., Lewicka-Strzałecka A., Etyka I Ekonomia, Wydawnictwo PTE, Warszawa 2007.

4. Klimczak B., Etyka gospodarcza, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2006.

5. Klimek J., Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Difin, Warszawa 2014.

6. Oraz inne materiały wskazane podczas kursu

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się (z odniesieniem do efektów kierunkowych):

Wiedza: student zna i rozumie:

1. podstawowe kategorie społeczne, koncepcje moralne przydatne w analizowaniu współczesnych procesów gospodarczych na poziomie mikro i makroekonomicznym, struktur i instytucji społecznych oraz istotę kodeksu etycznego (k_W16).

Umiejętności: student potrafi:

2. dokonać analizy, oceny oraz formułować wnioski w zakresie zagadnień etyki, etyki w biznesie oraz interpretować rozwiązania podejmowanych przez jednostki/podmioty (w obszarze swojej aktywności gospodarczej, relacji zawodowych itp.) w sytuacji konfliktu moralnego (k_U07)

Kompetencje społeczne: student jest gotów do:

3. prezentowania i argumentowania własnych opinii / podjęcia aktywnej postawy wobec problemów etycznych zawiązanych z aktywnością gospodarczą (k_K04).

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Kolokwium pisemne (efekt 1)

Zadania cząstkowe (efekt 2, 3)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Wykład: kolokwium pisemnego (max. 60 punktów), zadań cząstkowych (max. 40 punktów). Skala ocen: 90-100 punktów: ocena: 5,0; 80-89,9: 4,5; 70-79,9: 4,0; 60-69,9: 3,5; 50-59,9: 3,0; 0-49,9: 2,0.

Zakres tematów:

Wykład

Wprowadzenie do etyki. Moralność a etyka

Wybrane szkoły etyczne

Regulacje etyczne na przykładzie wybranych firm.

Idea społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Regulacje etyczne na przykładzie wybranych firm. Etyczne aspekty konkurencji

Konflikty wartości w zarządzaniu. Relacje pracownik – przedsiębiorstwo. Problem: Pracoholizmu, superdyzpozycjności, mobbingu, godziwej płacy

Etyczne aspekty w reklamie i marketingu. Odpowiedzialne pomaganie, odpowiedzialność etyczna pracownika

Praktyka działania a zasady moralne, sens pracy, praca – zawód – powołanie, etyka reguł – kodeks etyki zawodowej

Relacje firma-organy administracji publicznej: lobbing, korupcja

Zaufanie jako podstawa etyki zawodowej, kodeks etyki zawodowej. Dylematy etyczne w pracy

Metody dydaktyczne:

wykład: wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy, studia przypadku

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (parzyste), 9:40 - 11:10, sala 31
Dominika Malchar-Michalska 33/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Collegium Oeconomicum - OZIMSKA 46
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-4 (2025-05-14)