Literatura: |
1. Bartkowiak G., Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, 2011.
2. Gasparski W.,(red.), Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012.
3. Klimaczak B., Lewicka-Strzałecka A., Etyka I Ekonomia, Wydawnictwo PTE, Warszawa 2007.
4. Klimczak B., Etyka gospodarcza, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2006.
5. Klimek J., Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Difin, Warszawa 2014.
6. Oraz inne materiały wskazane podczas kursu
|
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się (z odniesieniem do efektów kierunkowych):
Wiedza: student zna i rozumie:
1. podstawowe kategorie społeczne, koncepcje moralne przydatne w analizowaniu współczesnych procesów gospodarczych na poziomie mikro i makroekonomicznym, struktur i instytucji społecznych oraz istotę kodeksu etycznego (k_W16).
Umiejętności: student potrafi:
2. dokonać analizy, oceny oraz formułować wnioski w zakresie zagadnień etyki, etyki w biznesie oraz interpretować rozwiązania podejmowanych przez jednostki/podmioty (w obszarze swojej aktywności gospodarczej, relacji zawodowych itp.) w sytuacji konfliktu moralnego (k_U07)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
3. prezentowania i argumentowania własnych opinii / podjęcia aktywnej postawy wobec problemów etycznych zawiązanych z aktywnością gospodarczą (k_K04).
|
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Kolokwium pisemne (efekt 1)
Zadania cząstkowe (efekt 2, 3)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Wykład: kolokwium pisemnego (max. 60 punktów), zadań cząstkowych (max. 40 punktów). Skala ocen: 90-100 punktów: ocena: 5,0; 80-89,9: 4,5; 70-79,9: 4,0; 60-69,9: 3,5; 50-59,9: 3,0; 0-49,9: 2,0.
|
Zakres tematów: |
Wykład
Wprowadzenie do etyki. Moralność a etyka
Wybrane szkoły etyczne
Regulacje etyczne na przykładzie wybranych firm.
Idea społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Regulacje etyczne na przykładzie wybranych firm. Etyczne aspekty konkurencji
Konflikty wartości w zarządzaniu. Relacje pracownik – przedsiębiorstwo. Problem: Pracoholizmu, superdyzpozycjności, mobbingu, godziwej płacy
Etyczne aspekty w reklamie i marketingu. Odpowiedzialne pomaganie, odpowiedzialność etyczna pracownika
Praktyka działania a zasady moralne, sens pracy, praca – zawód – powołanie, etyka reguł – kodeks etyki zawodowej
Relacje firma-organy administracji publicznej: lobbing, korupcja
Zaufanie jako podstawa etyki zawodowej, kodeks etyki zawodowej. Dylematy etyczne w pracy
|