Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kliniczna dziecka 2.5-PKDZ
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca: Butcher, J.N., Mineka, S. (2017) Psychologia zaburzeń Gdańsk: GWP
Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP
Komender, J., Wolańczyk, T. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL
Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2.
Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a
Założenia: Cel zajęć: ukazanie specyfiki zaburzeń psychicznych i zachowania u dzieci – różnice w obrazie zaburzeń dzieci i osób dorosłych, zaburzenia specyficzne dla tych okresów rozwojowych, uwarunkowania problemów klinicznych dzieci oraz problematyka diagnozowania i pomocy psychologicznej.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN

Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

 Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24

Czub. M. (2019). Ukryta trauma – zaniedbywanie i emocjonalne krzywdzenie dzieci. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 18 Nr 2

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Butcher, J.N., Mineka, S. (2017) Psychologia zaburzeń Gdańsk: GWP

Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP

Komender, J., Wolańczyk, T. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL

Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2.

Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii klinicznej dziecka

Potrafi scharakteryzować podstawowe rodzaje zaburzeń u dzieci w kontekście rozwojowym

Ma wiedzę o mechanizmach kształtujących i utrwalających zaburzenia oraz czynnikach etiopatologicznych

Umiejętności:

Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozpoznania i analizy przyczyny zaburzeń oraz stymulacji rozwoju dzieci

Potrafi wyjaśnić różnice w obrazie i przebiegu zaburzeń psychicznych dzieci i dorosłych

Kompetencje społeczne:

Ma świadomość specyfiki kontaktu klinicznego, zasad etyki zawodu psychologa, wyraża sądy na temat pomocy psychologicznej

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian pisemny testowy

Ocena końcowa na podstawie uzyskanej liczby punktów wg zasady:

Ocena dostateczna jeśli student uzyska powyżej 60% punktów

Ocena dobra jeśli student uzyska powyżej 75% punktów

Ocena bardzo dobra jeśli student uzyska powyżej 90% punktów

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do psychologii klinicznej dziecka

2. Norma i patologia w funkcjonowaniu dzieci. Klasyfikacje zaburzeń.

3. Psychologiczne modele zaburzeń wieku dziecięcego

4. Czynniki biologiczne i psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa.

5. Diagnoza zaburzeń dzieci

6. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci

7. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci

8. Całościowe zaburzenia rozwoju

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (parzyste), 10:30 - 12:00, sala 112
Monika Stawiarska-Lietzau 64/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny PL STASZICA 1 LICEUM
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)