Socjologia w działaniu (do wyboru)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 02.06-S-SDZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia w działaniu (do wyboru) |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | Socjologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 6 |
Profil kształcenia: | profil ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | G. Biesok, J. Wyród-Wróbel, Człowiek w organizacji : zaufanie, przywództwo, zaangażowanie, satysfakcja / redakcja naukowa, Warszawa 2018. A.Chrostowski, D. Jemielniak, Skuteczne doradztwo strategiczne : metoda Action Research w praktyce, Warszawa 2011. D. Jemielniak, Badania jakościowe. tom 1., Warszawa 2012, rozdział 6. Action research, czyli o badaniach w działaniu, s. 115-140. A.Kubiak, A. Krzewińska, Sondaż deliberatywny - inwentarz problemów, w: “Przegląd Socjologiczny”, 2012/1 (61), s. 9-30. M. Kwiecińska-Zdrenka, Badacz w działaniu - opisywać, zrozumieć czy też zmieniać zastaną rzeczywistość?, w: AUNC, "Socjologia Wychowania" 2000, t. XIV. A. Matuchniak-Krasuska: Interwencja socjologiczna A. Touraine'a. Uwagi uczestnika, w: Studia socjologiczne 3,4 199. K. Nowak, Interwencja socjologiczna - socjologia działania i socjologia w działaniu, w: Poza granicami socjologii ankietowej, (red.) A. Sułek, K. Nowak, A. Wyka, UW, Warszawa 1989. M. Baranowski, Wykluczeni i wyobcowani. Socjologia działania Alaina Touraine'a, w: “Sensus Historiae, 2016/1, s. 89-104. Z. Bauman, Antonio Gramsci, czyli socjologia w działaniu, w: “Prace kulturoznawcze”, 2016, nr 19, s. 135-146. |
Nakład pracy studenta: | Udział w zajęciach 30 h Przygotowanie do zajęć 30 h Zadania do samodzielnego wykonania poza godzinami zajęć – realizacja projektu 15 h |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest dostarczenie osobom studenckim wiedzy z zakresu socjologii w działaniu zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i metodologicznym. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest dostarczenie osobom studenckim wiedzy z zakresu socjologii w działaniu zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i metodologicznym. Cele kursu zakładają także dalsze rozwijanie umiejętności projektowania, planowania i realizacji badań socjologicznych ze szczególnym uwzględnieniem współpracy zespołowej, przekładania wyników badań na działania na rzecz określonych środowisk, instytucji i grup społecznych. Tematy zajęć: Socjologia w działaniu. Socjologia zaangażowana. Socjologia publiczna Mit czystej nauki i kryteria użyteczności badań socjologicznych. Partycypacja społeczna i aktywizm. Metoda konsultacji społecznych James Fishkin, Centrum Demokracji Deliberatywnej. Sondaż deliberatywny Interwencja socjologiczna. Alain Touraine. Centrum Interwencji Socjologicznych Dylematy teoretyczne, metodologiczne i etyczne w socjologii w działaniu. |
Literatura: |
M. Burawoy, O socjologię publiczną. Przemówienie prezydenckie z roku 2004, dostęp online. P. Sadura, D. Olko, Interwencja socjologiczna jako odpowiedź na kryzys miasta. Studium przypadku konsultacji w sprawie modernizacji ul. Kawęczyńskiej w Warszawie, w: “Studia regionalne i lokalne”, 2014, 3(57), s. 87-104 A. Twelvetrees, Pracując ze społecznością, Warszawa 2014. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną. Podstawą uzyskania zaliczenia jest merytoryczna aktywność na zajęciach, zapoznanie się z obowiązkową literaturą, obecność na zajęciach oraz wykonanie zespołowego projektu: opracowanie projektu badawczego i realizacja wdrożenia działania oraz dyskusja nad projektem. Ocena bardzo dobra jeśli: osoba studencka bardzo dobrze skonstruuje problematykę badawczą i temat projektu, bardzo dobrze dokona konceptualizacji, bardzo dobrze będzie wnioskował podczas analiz oraz w przejrzysty sposób zaprezentuje wyniki badań. W trakcie pracy nad projektem student będzie bardzo dobrze potrafił wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje z literatury socjologicznej. Ocena dobra jeśli osoba studencka dobrze skonstruuje problematykę badawczą i temat projektu, dobrze dokona konceptualizacji, dobrze będzie wnioskował podczas analiz oraz w przejrzysty sposób zaprezentuje wyniki badań. W trakcie pracy nad projektem student będzie dobrze po- trafił wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje z literatury socjologicznej. Ocena dostateczna jeśli osoba studencka w sposób dostateczny skonstruuje problematykę badawczą i temat projektu, dostateczne dokona konceptualizacji, będzie dostatecznie wnioskował podczas analiz oraz w relatywnie przejrzysty sposób zaprezentuje wyniki badań. W trakcie pracy nad projektem student będzie w niewielkim stopniu potrafił wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje z literatury socjologicznej. Ocena niedostateczna jeśli: osoba studencka nie skonstruuje problematyki badawczej i temat projektu, nie dokona konceptualizacji, nie będzie potrafił wnioskować podczas analiz oraz nie będzie potrafił zaprezentować wyników badań. W trakcie pracy nad projektem student nie wykaże się umiejętnością wyszukiwania, analizowania i selekcjonowania informacji z literatury socjologicznej. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Piejko-Płonka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.