Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia w działaniu (do wyboru)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02.06-S-SDZ
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjologia w działaniu (do wyboru)
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Socjologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

6

Profil kształcenia:

profil ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali
Realizowany w terenie

Literatura uzupełniająca:

G. Biesok, J. Wyród-Wróbel, Człowiek w organizacji : zaufanie, przywództwo, zaangażowanie, satysfakcja / redakcja naukowa,

Warszawa 2018.

A.Chrostowski, D. Jemielniak, Skuteczne doradztwo strategiczne : metoda Action Research w praktyce, Warszawa 2011.

D. Jemielniak, Badania jakościowe. tom 1., Warszawa 2012, rozdział 6. Action research, czyli o badaniach w działaniu, s. 115-140.

A.Kubiak, A. Krzewińska, Sondaż deliberatywny - inwentarz problemów, w: “Przegląd Socjologiczny”, 2012/1 (61), s. 9-30.

M. Kwiecińska-Zdrenka, Badacz w działaniu - opisywać, zrozumieć czy też zmieniać zastaną rzeczywistość?, w: AUNC, "Socjologia Wychowania" 2000, t. XIV.

A. Matuchniak-Krasuska: Interwencja socjologiczna A. Touraine'a. Uwagi uczestnika, w: Studia socjologiczne 3,4 199.

K. Nowak, Interwencja socjologiczna - socjologia działania i socjologia w działaniu, w: Poza granicami socjologii ankietowej, (red.) A. Sułek, K. Nowak, A. Wyka, UW, Warszawa 1989.

M. Baranowski, Wykluczeni i wyobcowani. Socjologia działania Alaina Touraine'a, w: “Sensus Historiae, 2016/1, s. 89-104.

Z. Bauman, Antonio Gramsci, czyli socjologia w działaniu, w: “Prace kulturoznawcze”, 2016, nr 19, s. 135-146.



Nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach 30 h

Przygotowanie do zajęć 30 h

Zadania do samodzielnego wykonania poza godzinami zajęć – realizacja projektu 15 h

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest dostarczenie osobom studenckim wiedzy z zakresu socjologii w działaniu zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i metodologicznym.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest dostarczenie osobom studenckim wiedzy z zakresu socjologii w działaniu zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i metodologicznym.

Cele kursu zakładają także dalsze rozwijanie umiejętności projektowania, planowania i realizacji badań socjologicznych ze szczególnym uwzględnieniem współpracy zespołowej, przekładania wyników badań na działania na rzecz określonych środowisk, instytucji i grup społecznych.

Tematy zajęć:

Socjologia w działaniu. Socjologia zaangażowana.

Socjologia publiczna

Mit czystej nauki i kryteria użyteczności badań socjologicznych.

Partycypacja społeczna i aktywizm.

Metoda konsultacji społecznych

James Fishkin, Centrum Demokracji Deliberatywnej. Sondaż deliberatywny

Interwencja socjologiczna. Alain Touraine. Centrum Interwencji Socjologicznych

Dylematy teoretyczne, metodologiczne i etyczne w socjologii w działaniu.

Literatura:

M. Burawoy, O socjologię publiczną. Przemówienie prezydenckie z roku 2004, dostęp online.

P. Sadura, D. Olko, Interwencja socjologiczna jako odpowiedź na kryzys miasta. Studium przypadku konsultacji w sprawie modernizacji ul. Kawęczyńskiej w Warszawie, w: “Studia regionalne i lokalne”, 2014, 3(57), s. 87-104

A. Twelvetrees, Pracując ze społecznością, Warszawa 2014.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną.

Podstawą uzyskania zaliczenia jest merytoryczna aktywność na zajęciach, zapoznanie się z obowiązkową literaturą, obecność na zajęciach oraz wykonanie zespołowego projektu: opracowanie projektu badawczego i realizacja wdrożenia działania oraz dyskusja nad projektem.

Ocena bardzo dobra jeśli: osoba studencka bardzo dobrze skonstruuje problematykę badawczą i temat projektu, bardzo dobrze dokona konceptualizacji,

bardzo dobrze będzie wnioskował podczas analiz oraz w przejrzysty sposób zaprezentuje wyniki badań. W trakcie pracy nad projektem student

będzie bardzo dobrze potrafił wyszukiwać, analizować i selekcjonować

informacje z literatury socjologicznej.

Ocena dobra jeśli osoba studencka dobrze skonstruuje problematykę

badawczą i temat projektu, dobrze dokona konceptualizacji, dobrze będzie wnioskował podczas analiz oraz w przejrzysty sposób zaprezentuje

wyniki badań. W trakcie pracy nad projektem student będzie dobrze po-

trafił wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje z literatury socjologicznej.

Ocena dostateczna jeśli osoba studencka w sposób dostateczny skonstruuje problematykę badawczą i temat projektu, dostateczne dokona konceptualizacji, będzie dostatecznie wnioskował podczas analiz oraz w relatywnie

przejrzysty sposób zaprezentuje wyniki badań. W trakcie pracy nad projektem student będzie w niewielkim stopniu potrafił wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje z literatury socjologicznej.

Ocena niedostateczna jeśli: osoba studencka nie skonstruuje problematyki badawczej i temat projektu, nie dokona konceptualizacji, nie będzie potrafił

wnioskować podczas analiz oraz nie będzie potrafił zaprezentować wyników badań. W trakcie pracy nad projektem student nie wykaże się umiejętnością wyszukiwania, analizowania i selekcjonowania informacji z literatury socjologicznej.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Piejko-Płonka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-2 (2025-04-29)