Psychology on particular educational stages
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.2.D2.EP.AL.12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychology on particular educational stages |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu student zdobywa wiedzę na temat psychologicznych aspektów funkcjonowania uczniów na poszczególnych etapach edukacyjnych, nabywa umiejętności rozpoznawania sytuacji wymagających interwencji pedagogicznej oraz radzenia sobie z sytuacjami trudnymi zawodowo. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omawiana jest tematyka: 1. Rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny ucznia na poszczególnych etapach edukacyjnych 2. Zasady prawidłowej komunikacji interpersonalnej oraz jej zakłócenia na poszczególnych etapach edukacyjnych 3. Praca z uczniem "nietypowym" 4. Relacja nauczyciel - uczeń na poszczególnych etapach edukacyjnych 5. Relacja nauczyciel - rodzic / opiekun na poszczególnych etapach edukacyjnych 6. Sytuacje zagrażające na poszczególnych etapach edukacyjnych 7. Czynniki wpływające na funkcjonowanie ucznia (w tym współczesne technologie, trendy społeczne, świat wirtualny). 9. Interaktywne metody pacy z uczniem (w oparciu o założenia neuronauk). |
Efekty uczenia się: |
Student zdobywa wiedzę z zakresu: 1. Rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym oraz społecznym, w odniesieniu do szkoły podstawowej i ponadpodstawowej 2. Procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego 3. Wychowania i kształcenia w odniesieniu do szkoły podstawowej i ponadpodstawowej 4. Głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących 5. Specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych 6. etyki zawodu nauczyciela Student zdobywa umiejętności: 1. obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych 2. wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji w odniesieniu do szkoły podstawowej i ponadpodstawowej 3. posługiwania się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania różnorodnych sytuacji i problemów oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej 4. diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 5. kierowania procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą 6. pracy z uczniami, indywidualizowania zadań i dostosowywania metod i treści do potrzeb i możliwości uczniów W zakresie kompetencji społecznych student: 1. ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych 2. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej 3. odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć z wyznaczonej tematyki dla określonego poziomu edukacyjnego z zastosowaniem wiedzy i umiejętności zdobytych podczas zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.