Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Descriptive grammar of English with elements of historical grammar - phonology

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.EP.26
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Descriptive grammar of English with elements of historical grammar - phonology
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy)
Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

English Philology

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 1

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

profil akademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Nakład pracy studenta:

ECTS points in relation to student’s duties:

total number of ECTS: 3

1 ECTS = 30 hours of classes

1 ECTS point = 30 hours of preparation to classes (reading assignments)

1 ECTS point = 20 hours of preparation to the final test + 10 hours consultations

Skrócony opis:

Course description:

The course focuses on the basic units of phonological analysis (phonemes): it explores the relationship between phonemes and their allophones; it also aims at a systematic description and classification of vowel and consonant phonemes in English. Another major area of inquiry within English phonology is the English syllable, its structure and rules of syllabfication. Moreover, some elements of historical grammar which show the development of phonology from a diachronic perspective are introduced.

Pełny opis:

Course objectives:

The aim of the course is to familiarize students with fundamental concepts and theories relevant to the study of phonology.

---------------------------

Course content:

1. Phonetics vs. phonology (sounds and sound types)

2. The definition of phoneme: the relationship between phonemes and allophones

3. Description and classification of the English consonant phonemes (distinctive features)

4. Description and classification of the English vowel phonemes

5. Contrastive and complementary distribution, free variation

6. The English syllable and rules of syllabification

7. Suprasegmental phonology (accent, sonority, intonation).

8. Elements of old and middle English phonology.

------------------------------

Methods of instruction/ forms of classroom activity:

presentation, discussion, text analysis, language analysis, pair work, ICT tools/e-learning/MSTeams option if needed

Literatura:

Reading list:

Giegerich, H. J. (1992). English phonology: An introduction. Cambridge: Cambridge University Press.

McMahon, A. (2003). An introduction to English phonology. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Roach, P. (2000). English phonetics and phonology (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

Wełna, J. (1996). A brief outline of the history of English. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Efekty uczenia się:

Learning outcomes acc to PQF 2019:

Knowledge

1. A student knows the key concepts in phonology (k_W02/P6S_WG)

2. A student knows the main theories and approaches to analyse phonological phenomena (k_W04/P6S_WG)

3. A student knows the complex nature and historical changes of language regarding phonology. (k_W05/P6S_WG)

Skills

4. A student is able to use terminology relevant to phonology (k_U01/P6S_UW)

5. A student is able to work in pairs or groups on different phonology related exercises (k_U08/P65_UO)

Metody i kryteria oceniania:

Forms of evaluation of learning outcomes

1. Active in-class participation - 45% of the final grade (outcome 1,2,3,4,5)

2. Final written test - 55% of the final grade (outcome 1,2,3,4)

Grading criteria:

60 -67% 3.0

68 - 75% 3.5

76 - 83% 4.0

84 - 91% 4.5

92 - 100% 5.0

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf, Przemysław Wilk
Prowadzący grup: Przemysław Wilk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-2 (2025-04-29)