Wprowadzenie do marketingu politycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12.03.D3.WDMP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do marketingu politycznego |
Jednostka: | Instytut Nauk o Polityce i Administracji |
Grupy: |
Plan zajęć I Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna licencjackie - semestr 2 (2024/25-L) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | studia stacjonarne |
Poziom studiów: | studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | --- |
Literatura uzupełniająca: | Cwalina W., Falkowski A. (pod red.), Marketing polityczny: perspektywa psychologiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005. Dru J-M., Disruption w reklamie politycznej, Brief – Magazyn Komunikacji Marketingowej, nr 73, październik 2005. Karwat M., Sztuka manipulacji politycznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1999. Kochan M., Slogany w reklamie i polityce, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2003. Kochan Marek, Slogany w reklamie i polityce, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2003. Kolczyński M. (pod red.), Marketing polityczny: założenia teoretyczne, reguły działania, praktyka kampanijna, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego, Katowice 2005. Kolczyński M., Sztumski J. (pod red.), Marketing polityczny : kształtowanie indywidualnych i zbiorowych opinii, postaw i zachowań, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 2003. Lis T., Jak to się robi w Ameryce, Wydawnictwo „Twój Styl”, Warszawa 2000. Mazur M., Kolczyński M., Wojna na wrażenia : strategie polityczne i telewizja w kampaniach wyborczych 2005 r. w Polsce, Wydawnictwo Sejmowe : Kancelaria Sejmu, Warszawa 2007. Mazur M., Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. Misiuna J., Molenda-Zdziech M., Lubiarz S. (red.), Amerykańskie wybory prezydenckie w erze postprawdy. Aktorzy, Strategie, Konteksty, , Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2018, ISBN 978-83-8030-212-9. Muszyński J., Marketing polityczny, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Warszawie, Warszawa 1999. Piątkowska-Stepaniak W., Nierenberg B. (red.), Wojna w mediach, , Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2007. Płudowski T. (red.), American politics. Media and Elections, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005. Wilkos S., Ferenc W. (pod red.), Kampania wyborcza; strategia – taktyka – komunikacja, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2001. |
Nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe – 65h Udział w zajęciach – 60h Udział w konsultacjach – 5h Praca własna studenta Przygotowanie do zajęć – 45h Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu – 15h |
Założenia: | Celem przedmiotu marketing polityczny jest wykształcenie w studentach kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna umiejętności rozumienia i analizy strategii marketingowych stosowanych w polityce oraz ich wpływu na media i społeczeństwo. Zajęcia mają na celu wyposażenie przyszłych dziennikarzy w wiedzę nie tylko na temat narzędzi marketingowych wykorzystywanych w kampaniach politycznych, ale także na temat sposobów, w jakie te narzędzia wpływają na proces komunikacji politycznej w mediach oraz kształtowanie opinii publicznej. Przedmiot ma również na celu przygotowanie studentów do roli krytycznych obserwatorów, którzy rozumieją mechanizmy marketingu politycznego i potrafią obiektywnie analizować jego wpływ na procesy demokratyczne. Studenci zdobędą praktyczną wiedzę o tym, jak działają kampanie wyborcze, jak politycy budują swoje wizerunki, a także jak dziennikarze mogą angażować się w te procesy, nie przekraczając granic etycznych i zachowując obiektywność w relacjonowaniu wydarzeń politycznych. W kontekście dziennikarskim, celem jest więc nie tylko nauczenie studentów rozróżniania narzędzi marketingowych, ale także rozwinięcie umiejętności ich odpowiedzialnego wykorzystywania w pracy dziennikarza, który ma wpływ na opinię publiczną i kształtowanie świadomości obywatelskiej. |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów Dziennikarstwa i komunikacji społecznej z narzędziami marketingu politycznego oraz ich wpływem na media i społeczeństwo. Studenci nauczą się rozumieć strategie marketingowe stosowane w kampaniach politycznych, analizować ich wpływ na komunikację polityczną oraz kształtowanie opinii publicznej. Kurs przygotowuje przyszłych dziennikarzy do obiektywnej analizy działań marketingowych w polityce, umożliwiając im zrozumienie roli mediów w kształtowaniu wizerunków politycznych i zarządzaniu kampaniami, a także rozwijając umiejętności odpowiedzialnego przekazywania informacji. |
Pełny opis: |
Wykład: Tematyka wykładów Marketing polityczny a marketing ekonomiczny Rozwój marketingu politycznego Rynek polityczny. Segmentacja – targeting – pozycjonowanie Strategia polityczna i wyborcza Wizerunek polityczny Marketing bezpośredni Reklama polityczna Techniki manipulacyjne stosowane w reklamie Polityczna kampania negatywne Spin doctoring Marketing polityczny w USA Kampania wyborcza w Internecie Seksualizacja kampanii wyborczych |
Literatura: |
Adamik-Szysiak M., Maguś W. (red.), Współczesne zagadnienia marketingu politycznego i public relations, red., Wydawnictwo Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013. Bobrowska A., Garska M., Elementy kreacji wizerunku podmiotu politycznego w rzeczywistości wyborczej, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych” 2012, nr II/2012. Cichosz M., Skrzypiński D. (red.), Segmentacja, targeting, pozycjonowanie na rynku politycznym, Wrocław 2014. Dobek-Ostrowska B. (pod red.), Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, Wrocław 2005. Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. Drosik A., Od Ilony Staller po Mara Carfagna, czyli seksualizacja polityki po włosku, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej” 2016, Tom 9 (1/2016). Fowler E., Ridout T., Franz M., Political Advertising in 2016: The Presidential Election as Outlier?, „The Forum” 2017, vol. 14, issue 4. Jabłoński A., Sobkowiak L. (red.), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław 2002. Jasiok M., Produkty systemowe na lokalnym rynku politycznym, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2016, nr. 262. Jeziński M. (pod red.), Marketing polityczny. W poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu, Dom Wydawniczy Duet, Toruń 2005. Mruk H., Strategia podstawą rozwoju przedsiębiorstwa, „Acta Universitatis Lodziensis” 2005, nr 184. Ociepka B. (pod red.), Kształtowanie wizerunku, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005 Rubisz L., Minkner K. (red., ) Antynomie polityczności. Artykuły, eseje i szkice dedykowane Profesor Barbarze Goli, , Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2013. Skrzypiński D., Pomiędzy systemem a rynkiem. Rozważania o marketyzacji polityki i polityczności marketingu, „Studia Politologiczne” 2012, nr. 24. Stępińska A., Marketingowe strategie wyborcze. Wybory prezydenckie w Polsce (1990-2000), Poznań 2004. Walecka-Rynduch A., Przejawy manipulacji w kształtowaniu wizerunku polityka. „Efekt Ottingera” w polskiej przestrzeni politycznej, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2015, nr 3/2015. Wiszniowski R., Marketing wyborczy, Warszawa-Wrocław 2000. Z.Pietraś, Decydowanie polityczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; Kraków 1998. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład Egzamin pisemny w formie testu. Test zamknięty, pytania jednokrotnego wyboru. Zagadnienia na egzamin obejmują treści realizowane w trakcie ćwiczeń oraz wykładów oraz podaną literaturę przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
--- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Błażej Choroś, Adam Drosik, Magdalena Ozimek-Hanslik | |
Prowadzący grup: | Adam Drosik, Piotr Klimontowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.