Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Marketing polityczny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12.05.D3.MP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Marketing polityczny
Jednostka: Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Grupy: Plan zajęć I Public Relations licencjackie - semestr 2 (2024/25-L)
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

studia stacjonarne

Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Public Relations

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

---

Literatura uzupełniająca:

Cwalina W., Falkowski A. (pod red.), Marketing polityczny: perspektywa psychologiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Dru J-M., Disruption w reklamie politycznej, Brief – Magazyn Komunikacji Marketingowej, nr 73, październik 2005.

Karwat M., Sztuka manipulacji politycznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1999.

Kochan M., Slogany w reklamie i polityce, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2003.

Kochan Marek, Slogany w reklamie i polityce, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2003.

Kolczyński M. (pod red.), Marketing polityczny: założenia teoretyczne, reguły działania, praktyka kampanijna, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego, Katowice 2005.

Kolczyński M., Sztumski J. (pod red.), Marketing polityczny : kształtowanie indywidualnych i zbiorowych opinii, postaw i zachowań, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 2003.

Lis T., Jak to się robi w Ameryce, Wydawnictwo „Twój Styl”, Warszawa 2000.

Mazur M., Kolczyński M., Wojna na wrażenia : strategie polityczne i telewizja w kampaniach wyborczych 2005 r. w Polsce, Wydawnictwo Sejmowe : Kancelaria Sejmu, Warszawa 2007.

Mazur M., Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

Misiuna J., Molenda-Zdziech M., Lubiarz S. (red.), Amerykańskie wybory prezydenckie w erze postprawdy. Aktorzy, Strategie, Konteksty, , Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2018, ISBN 978-83-8030-212-9.

Muszyński J., Marketing polityczny, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Warszawie, Warszawa 1999.

Piątkowska-Stepaniak W., Nierenberg B. (red.), Wojna w mediach, , Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2007.

Płudowski T. (red.), American politics. Media and Elections, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.

Wilkos S., Ferenc W. (pod red.), Kampania wyborcza; strategia – taktyka – komunikacja, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2001.


Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe – 65h

Udział w zajęciach – 60h

Udział w konsultacjach – 5h

Praca własna studenta

Przygotowanie do zajęć – 45h

Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu – 15h


Założenia:

Celem zajęć z marketingu politycznego jest przygotowanie studentów Public Relations do świadomego i odpowiedzialnego wykorzystania narzędzi marketingowych w kontekście politycznym, zarówno w teorii, jak i w praktyce. Zajęcia mają na celu rozwinięcie kompetencji niezbędnych do analizowania, projektowania i realizowania skutecznych strategii komunikacji politycznej, które odpowiadają na potrzeby współczesnych społeczeństw i wyzwania związane z dynamicznie zmieniającym się światem mediów i technologii.

Skrócony opis:

Zajęcia z marketingu politycznego mają zaznajomić studentów kierunku Public Relations z problematyką rywalizacji podmiotów politycznych na rynku politycznym zmierzających do przekonania obywateli by udzielili poparcia człowiekowi, grupie czy projektowi politycznemu.

Pełny opis:

Wykład:

Tematyka wykładów

Marketing polityczny a marketing ekonomiczny

Rozwój marketingu politycznego

Rynek polityczny. Segmentacja – targeting – pozycjonowanie

Strategia polityczna i wyborcza

Wizerunek polityczny

Marketing bezpośredni

Reklama polityczna

Techniki manipulacyjne stosowane w reklamie

Polityczna kampania negatywne

Spin doctoring

Marketing polityczny w USA

Kampania wyborcza w Internecie

Seksualizacja kampanii wyborczych

Literatura:

Adamik-Szysiak M., Maguś W. (red.), Współczesne zagadnienia marketingu politycznego i public relations, red., Wydawnictwo Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.

Bobrowska A., Garska M., Elementy kreacji wizerunku podmiotu politycznego w rzeczywistości wyborczej, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych” 2012, nr II/2012.

Cichosz M., Skrzypiński D. (red.), Segmentacja, targeting, pozycjonowanie na rynku politycznym, Wrocław 2014.

Dobek-Ostrowska B. (pod red.), Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, Wrocław 2005.

Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Drosik A., Od Ilony Staller po Mara Carfagna, czyli seksualizacja polityki po włosku, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej” 2016, Tom 9 (1/2016).

Fowler E., Ridout T., Franz M., Political Advertising in 2016: The Presidential Election as Outlier?, „The Forum” 2017, vol. 14, issue 4.

Jabłoński A., Sobkowiak L. (red.), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław 2002.

Jasiok M., Produkty systemowe na lokalnym rynku politycznym, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2016, nr. 262.

Jeziński M. (pod red.), Marketing polityczny. W poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu, Dom Wydawniczy Duet, Toruń 2005.

Mruk H., Strategia podstawą rozwoju przedsiębiorstwa, „Acta Universitatis Lodziensis” 2005, nr 184.

Ociepka B. (pod red.), Kształtowanie wizerunku, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005

Rubisz L., Minkner K. (red., ) Antynomie polityczności. Artykuły, eseje i szkice dedykowane Profesor Barbarze Goli, , Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2013.

Skrzypiński D., Pomiędzy systemem a rynkiem. Rozważania o marketyzacji polityki i polityczności marketingu, „Studia Politologiczne” 2012, nr. 24.

Stępińska A., Marketingowe strategie wyborcze. Wybory prezydenckie w Polsce (1990-2000), Poznań 2004.

Walecka-Rynduch A., Przejawy manipulacji w kształtowaniu wizerunku polityka. „Efekt Ottingera” w polskiej przestrzeni politycznej, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2015, nr 3/2015.

Wiszniowski R., Marketing wyborczy, Warszawa-Wrocław 2000.

Z.Pietraś, Decydowanie polityczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; Kraków 1998.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład

Egzamin pisemny w formie testu. Test zamknięty, pytania jednokrotnego wyboru. Zagadnienia na egzamin obejmują treści realizowane w trakcie ćwiczeń oraz wykładów oraz podaną literaturę przedmiotu.

Praktyki zawodowe:

---

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Błażej Choroś, Adam Drosik, Magdalena Ozimek-Hanslik
Prowadzący grup: Adam Drosik, Piotr Klimontowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-8 (2025-07-09)