Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pomocy psychologicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PODSTPOM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy pomocy psychologicznej
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

1..Sęk H. (red.) „Psychologia kliniczna”, WN PWN, Warszawa, 2006

2.Grzesiuk L. (red.) „Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy”, WN PWN, Warszawa, 2000

3.Strelau J. (red.)”Psychologia. Podręcznik akademicki”, GWP, Gdańsk, 2003

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat istoty i metod pomocy psychologicznej, dostarczenie wiedzy z zakresu rodzajów pomocy psychologicznej, czynników warunkujących profesjonalną pomoc psychologiczną

Pełny opis:

Cele przedmiotu::

− w zakresie wiedzy

celem kursu jest gruntowne poznanie istoty i metod pomocy psychologicznej, dostarczenie wiedzy z zakresu rodzajów pomocy psychologicznej, czynników warunkujących profesjonalną pomoc psychologiczną

− w zakresie umiejętności

wykształcenie umiejetności korzystania z technik pomocy psychologicznej, adekwatnego wyboru danej strategii pomocy psychologicznej do danej sytuacji kryzysowej, pracy z podstawowymi mechanizmami oporu do zmian funkcjonalnych

Literatura:

Santorski J. „ABC pomocy psychologicznej” Jacek Santorski&Co Agencja Wydawnicza, Warszawa, 1993

2. Padesky Ch.A., Greenberg D. „Umysł ponad nastrojem”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2004

3. Beck J.S. „Terapia poznawcza” Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2005

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

1. Greenstone J.L., Leviton S.C. „Interwencja kryzysowa” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

2. Badura Madej W., Dobrzyńska Mesterhazy A. „Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2000

3. Czabała J. Cz. „Czynniki leczące w psychoterapii', WN PWN, Warszawa, 2008

4. Richard J., Burl G. „Strategie interwencji kryzysowej”, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa, 2008

5. Kotller J. „Skuteczny terapeuta” GWP, Gdańsk, 2003

6. Hayes J., Gelso Ch. „Relacja terapeutyczna” GWP, Gdańsk, 2008

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• definiować poszczególne rodzaje sytuacji pomocowych, kryzysowych

• wymienić i opisać źródła zaburzeń i dysfunkcji wymagających udzielenia pomocy psychologicznej

• scharakteryzować obszary funkcjonowania człowieka których dysfunkcje wymagają stosowania pomocy psychologicznej

• scharakteryzować dysunkcje człowieka w jego cyklach rozwojowych

• scharakteryzować dysfuncje społeczne prowadzące do zaburzeń wymagających pomocy psychologicznej

• znać zasady i normy etyczne przy udzielaniu pomocy psychologicznej

• znać działania profilaktyczne i interwencyjne związane z pomocą psychologicznąUmiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• interpretowania na podstawie obserwacji i wywiadu dysfuncji człowieka warunkujacych udzielenie pomocy psychologicznej

• wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pomocy psychologicznej w sytuacji wymagajacej interwencji psychologicznej

• sprawnie nawiazać dobry kontakt terapeutyczny i kontrolować jakość tego kontaktu

• twórczego i indywidualnego podejścia do problemów pacjenta opartego na podstawach teoretycznych i etycznych

• wieloaspektowej i wnikliwej obserwacji i diagnozowania sytuacji kryzysowych człowieka

• prowadzenia rozmowy i udzielenia pomocy zarówno w kontakcie indywidualnym jak i grupowymKompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• pogłębioną świadomość swojej wiedzy na temat pomocy psychologicznej i konieczności doskonalenia swojego warsztatu terapetycznego

• jest gotowy do niesienia pomocy psychologicznej w sytuacjach kryzysu człowieka

• rozwagę w podejmowaniu działań pomocowych

• jest odpowiedzialny za kontakt z czlowiekiem potrzebującym pomocy i wsparcia psychologicznego

• jest przekonany o konieczności zachowania zasad profesjonalizmu i zasad etycznych w pracy z człowiekiem

• jest świadomy specyfiki pracy z człowiekiem potrzebujacym pomocy psychologicznej

Metody i kryteria oceniania:

egzamin końcowy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Stawiarska-Lietzau
Prowadzący grup: Monika Stawiarska-Lietzau
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:

Czabała, J. C. (2008). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2019). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN

Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo

Feltham, C., Horton, I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo.T. 1 i 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Kotller J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Założenia:

Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstawowych zasad udzielania pomocy psychologicznej, rodzajów pomocy oraz jej zastosowań, a także podstawowych umiejętności i kompetencji niezbędnych do skutecznego i zgodnego z zasadami etyki udzielania pomocy.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów do tematyki pomocy psychologicznej : czym charakteryzuje się profesjonalna pomoc psychologiczna,

czym cechuje się relacja pomagania,

jakie czynniki i warunki wpływają na efektywność udzielania pomocy,

jakie są podstawowe rodzaje pomocy psychologicznej,

jakie kompetencje są wymagane do udzielania profesjonalnej pomocy psychologicznej, czym cechuje się relacja pomagania,

jakie czynniki i warunki wpływają na efektywność udzielania pomocy,

jakie są podstawowe rodzaje pomocy psychologicznej,

jakie kompetencje są wymagane do udzielania profesjonalnej pomocy psychologicznej oraz jakie zasady etyczne związane z tym procesem.

Pełny opis:

W ramach zajęć poruszone zostaną następujące tematy:

1. Pojęcie pomocy psychologicznej, cele i rodzaje pomocy - wprowadzenie

2. Charakterystyka relacji pomagania

3. Czynniki warunkujące skuteczność pomocy psychologicznej

4. Charakterystyka podstawowych form pomocy psychologicznej: psychoedukacja, promocja zdrowia, prewencja psychopatologii, poradnictwo psychologiczne, interwencja kryzysowa, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna osób niepełnosprawnych

5. Zasady etyczne udzielania pomocy psychologicznej

Literatura:

Literatura podstawowa:

Santorski, J. (1993). ABC pomocy psychologicznej. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza

Strelau, J. (2002) (red.) Psychologia podręcznik akademicki, t. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www6-2 (2025-04-29)