Podstawy pomocy psychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PODSTPOM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pomocy psychologicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | 1..Sęk H. (red.) „Psychologia kliniczna”, WN PWN, Warszawa, 2006 2.Grzesiuk L. (red.) „Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy”, WN PWN, Warszawa, 2000 3.Strelau J. (red.)”Psychologia. Podręcznik akademicki”, GWP, Gdańsk, 2003 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat istoty i metod pomocy psychologicznej, dostarczenie wiedzy z zakresu rodzajów pomocy psychologicznej, czynników warunkujących profesjonalną pomoc psychologiczną |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu:: − w zakresie wiedzy celem kursu jest gruntowne poznanie istoty i metod pomocy psychologicznej, dostarczenie wiedzy z zakresu rodzajów pomocy psychologicznej, czynników warunkujących profesjonalną pomoc psychologiczną − w zakresie umiejętności wykształcenie umiejetności korzystania z technik pomocy psychologicznej, adekwatnego wyboru danej strategii pomocy psychologicznej do danej sytuacji kryzysowej, pracy z podstawowymi mechanizmami oporu do zmian funkcjonalnych |
Literatura: |
Santorski J. „ABC pomocy psychologicznej” Jacek Santorski&Co Agencja Wydawnicza, Warszawa, 1993 2. Padesky Ch.A., Greenberg D. „Umysł ponad nastrojem”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2004 3. Beck J.S. „Terapia poznawcza” Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2005 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 1. Greenstone J.L., Leviton S.C. „Interwencja kryzysowa” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004. 2. Badura Madej W., Dobrzyńska Mesterhazy A. „Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2000 3. Czabała J. Cz. „Czynniki leczące w psychoterapii', WN PWN, Warszawa, 2008 4. Richard J., Burl G. „Strategie interwencji kryzysowej”, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa, 2008 5. Kotller J. „Skuteczny terapeuta” GWP, Gdańsk, 2003 6. Hayes J., Gelso Ch. „Relacja terapeutyczna” GWP, Gdańsk, 2008 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • definiować poszczególne rodzaje sytuacji pomocowych, kryzysowych • wymienić i opisać źródła zaburzeń i dysfunkcji wymagających udzielenia pomocy psychologicznej • scharakteryzować obszary funkcjonowania człowieka których dysfunkcje wymagają stosowania pomocy psychologicznej • scharakteryzować dysunkcje człowieka w jego cyklach rozwojowych • scharakteryzować dysfuncje społeczne prowadzące do zaburzeń wymagających pomocy psychologicznej • znać zasady i normy etyczne przy udzielaniu pomocy psychologicznej • znać działania profilaktyczne i interwencyjne związane z pomocą psychologicznąUmiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • interpretowania na podstawie obserwacji i wywiadu dysfuncji człowieka warunkujacych udzielenie pomocy psychologicznej • wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pomocy psychologicznej w sytuacji wymagajacej interwencji psychologicznej • sprawnie nawiazać dobry kontakt terapeutyczny i kontrolować jakość tego kontaktu • twórczego i indywidualnego podejścia do problemów pacjenta opartego na podstawach teoretycznych i etycznych • wieloaspektowej i wnikliwej obserwacji i diagnozowania sytuacji kryzysowych człowieka • prowadzenia rozmowy i udzielenia pomocy zarówno w kontakcie indywidualnym jak i grupowymKompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • pogłębioną świadomość swojej wiedzy na temat pomocy psychologicznej i konieczności doskonalenia swojego warsztatu terapetycznego • jest gotowy do niesienia pomocy psychologicznej w sytuacjach kryzysu człowieka • rozwagę w podejmowaniu działań pomocowych • jest odpowiedzialny za kontakt z czlowiekiem potrzebującym pomocy i wsparcia psychologicznego • jest przekonany o konieczności zachowania zasad profesjonalizmu i zasad etycznych w pracy z człowiekiem • jest świadomy specyfiki pracy z człowiekiem potrzebujacym pomocy psychologicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin końcowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Prowadzący grup: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Literatura uzupełniająca: | Literatura uzupełniająca: Czabała, J. C. (2008). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2019). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo Feltham, C., Horton, I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo.T. 1 i 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Kotller J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
|
Założenia: | Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstawowych zasad udzielania pomocy psychologicznej, rodzajów pomocy oraz jej zastosowań, a także podstawowych umiejętności i kompetencji niezbędnych do skutecznego i zgodnego z zasadami etyki udzielania pomocy. |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów do tematyki pomocy psychologicznej : czym charakteryzuje się profesjonalna pomoc psychologiczna, czym cechuje się relacja pomagania, jakie czynniki i warunki wpływają na efektywność udzielania pomocy, jakie są podstawowe rodzaje pomocy psychologicznej, jakie kompetencje są wymagane do udzielania profesjonalnej pomocy psychologicznej, czym cechuje się relacja pomagania, jakie czynniki i warunki wpływają na efektywność udzielania pomocy, jakie są podstawowe rodzaje pomocy psychologicznej, jakie kompetencje są wymagane do udzielania profesjonalnej pomocy psychologicznej oraz jakie zasady etyczne związane z tym procesem. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć poruszone zostaną następujące tematy: 1. Pojęcie pomocy psychologicznej, cele i rodzaje pomocy - wprowadzenie 2. Charakterystyka relacji pomagania 3. Czynniki warunkujące skuteczność pomocy psychologicznej 4. Charakterystyka podstawowych form pomocy psychologicznej: psychoedukacja, promocja zdrowia, prewencja psychopatologii, poradnictwo psychologiczne, interwencja kryzysowa, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna osób niepełnosprawnych 5. Zasady etyczne udzielania pomocy psychologicznej |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Santorski, J. (1993). ABC pomocy psychologicznej. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza Strelau, J. (2002) (red.) Psychologia podręcznik akademicki, t. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.