Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopatologia - kurs zaawansowany

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PPAT-ZA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychopatologia - kurs zaawansowany
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

VI

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany zdalnie

Wymagania:

Student powinien posiadać wiedzę wynikającą z zaliczenia podstawowych przedmiotów obligatoryjnych, a w szczególności z psychopatologii ogólnej.

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:


1. Cierpiałkowska L. Soroko E. red. (2014). Zaburzenia osobowości. Problemy diagnozy klinicznej. Wydawnictwo Naukowe UAM

2. Gałecki Piotr, Bobińska Kinga, Eichsteadt Krzysztof: Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego – komentarz. Wydanie II. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2016

3.Cierpiałkowska L. Ziarko M. (2010). Psychologia uzależnień. Alkoholizm. WAiP.

4. Kępiński, A. (1981). Schizofrenia. Warszawa: PZWL.

5. Sacks, O. (2008). Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Poznań: Zysk i S-ka.

6. Rosenhan D. (1978) „O ludziach normalnych w nienormalnym otoczeniu”

(w:) „Przełom w psychologii” pod red. K. Jankowskiego, Warszawa:

Czytelnik, s. 49 – 81;



Nakład pracy studenta:

-udział w zajęciach dydaktycznych

-samodzielne przygotowanie się do zajęć dydaktycznych

-przygotowanie się do kolokwium

-zapoznanie się z literaturą przedmiotu

-przygotowanie się do egzaminu

-egzamin

Założenia:

Spodziewanym rezultatem zajęć jest rozwinięcie umiejętności wykonania diagnozy i diagnozy różnicowej zaburzeń psychicznych wraz z kwalifikacją pacjenta do odpowiedniego programu terapeutycznego. Umiejętności te są niezbędne w pracy z osobami cierpiącymi na zaburzenia psychiczne.

Skrócony opis:

Kurs - Psychopatologia szczegółowa ma na celu zapoznanie studenta z problematyką zaburzeń zdrowia psychicznego. Szczególny nacisk położony jest na kształtowanie umiejętności zastosowania wiedzy z zakresu psychopatologii w różnych dziedzinach psychologii oraz umiejętności krytycznego stosowania koncepcji o różnych rodowodach teoretycznych.

Pełny opis:

Zakres tematyczny:

MODUŁ 1

1. Wprowadzenie do psychopatologii szczegółowej (biologiczne modele, koncepcje i paradygmaty psychopatologii)

2. Przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych: podejście biologiczne, neuronauka i koncepcje psychologiczne. Biomedyczny model zaburzeń psychicznych - zaburzenia psychiczne a mózgowe mechanizmy powstawania procesów psychicznych.

3. Zaburzenia organiczne - modele funkcjonowania psychicznego i ich powiązania ze strukturami mózgowia (otępienie w chorobie Alzheimera, Parkinsona, Huntingtona).

MODUŁ 2

4. Zaburzenia nastroju - kryteria diagnostyczne i obraz kliniczny depresji, epizodu maniakalnego i zaburzeń afektywnych dwubiegunowych.

5. Zaburzenia nerwicowe - postacie, przyczyny, podatność, terapia.

6. Zaburzenia lękowe - fobie, zespół stresu pourazowego, lęk paniczny, agorafobia, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne - objawy, etiologia i terapia.

MODUŁ 3

7. Psychologia zaburzeń psychotycznych - oraz kliniczny, kryteria diagnostyczne, rodzaje, etiologia i leczenie schizofrenii.

8. Wprowadzenie do problematyki zaburzeń osobowości - obraz kliniczny, problemy diagnostyczne oraz terapia.

9. Epizody psychotyczne, zagrożenie zdrowia i życia a prawne uwarunkowania stosowania przymusu bezpośredniego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Rybakowski J, Pużyński S., Wciórka J.(2010) Psychiatria. Tom 1 i 2. Wydawnictwo: Elsevier Urban & Partner, Wrocław

2. Cierpiałkowska, L. (2007) Psychopatologia. Warszawa: Scholar.

3. Cierpiałkowska, L. Sęk H.red. (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN

4. (2000): Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, Kraków - Warszawa

Metody i kryteria oceniania:

Warunki dopuszczenia do egzaminu końcowego:

- obecność na wykładach

- zaliczenie na ocenę pozytywną kolokwium, prezentacji lub pracy pisemnej z każdego modułu tematycznego (3 moduły tematyczne). Ocena pozytywna z zaliczenia modułów dopuszcza studenta do egzaminu końcowego

Ocena końcowa:

-zaliczenie na ocenę pozytywną testu wiedzy (test jednokrotnego wyboru)

Progi punktowe dla testu:

5.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 93%-100%

4.5 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 85%-92%

4.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 77%-84%

3.5 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 69%-76%

3.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 60%-68%

2.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia poniżej 60%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www5-4 (2025-05-14)