Psychopatologia - kurs zaawansowany
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PPAT-ZA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychopatologia - kurs zaawansowany |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | VI |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany zdalnie |
Wymagania: | Student powinien posiadać wiedzę wynikającą z zaliczenia podstawowych przedmiotów obligatoryjnych, a w szczególności z psychopatologii ogólnej. |
Literatura uzupełniająca: | Literatura uzupełniająca: 1. Cierpiałkowska L. Soroko E. red. (2014). Zaburzenia osobowości. Problemy diagnozy klinicznej. Wydawnictwo Naukowe UAM 2. Gałecki Piotr, Bobińska Kinga, Eichsteadt Krzysztof: Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego – komentarz. Wydanie II. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2016 3.Cierpiałkowska L. Ziarko M. (2010). Psychologia uzależnień. Alkoholizm. WAiP. 4. Kępiński, A. (1981). Schizofrenia. Warszawa: PZWL. 5. Sacks, O. (2008). Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Poznań: Zysk i S-ka. 6. Rosenhan D. (1978) „O ludziach normalnych w nienormalnym otoczeniu” (w:) „Przełom w psychologii” pod red. K. Jankowskiego, Warszawa: Czytelnik, s. 49 – 81; |
Nakład pracy studenta: | -udział w zajęciach dydaktycznych -samodzielne przygotowanie się do zajęć dydaktycznych -przygotowanie się do kolokwium -zapoznanie się z literaturą przedmiotu -przygotowanie się do egzaminu -egzamin |
Założenia: | Spodziewanym rezultatem zajęć jest rozwinięcie umiejętności wykonania diagnozy i diagnozy różnicowej zaburzeń psychicznych wraz z kwalifikacją pacjenta do odpowiedniego programu terapeutycznego. Umiejętności te są niezbędne w pracy z osobami cierpiącymi na zaburzenia psychiczne. |
Skrócony opis: |
Kurs - Psychopatologia szczegółowa ma na celu zapoznanie studenta z problematyką zaburzeń zdrowia psychicznego. Szczególny nacisk położony jest na kształtowanie umiejętności zastosowania wiedzy z zakresu psychopatologii w różnych dziedzinach psychologii oraz umiejętności krytycznego stosowania koncepcji o różnych rodowodach teoretycznych. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny: MODUŁ 1 1. Wprowadzenie do psychopatologii szczegółowej (biologiczne modele, koncepcje i paradygmaty psychopatologii) 2. Przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych: podejście biologiczne, neuronauka i koncepcje psychologiczne. Biomedyczny model zaburzeń psychicznych - zaburzenia psychiczne a mózgowe mechanizmy powstawania procesów psychicznych. 3. Zaburzenia organiczne - modele funkcjonowania psychicznego i ich powiązania ze strukturami mózgowia (otępienie w chorobie Alzheimera, Parkinsona, Huntingtona). MODUŁ 2 4. Zaburzenia nastroju - kryteria diagnostyczne i obraz kliniczny depresji, epizodu maniakalnego i zaburzeń afektywnych dwubiegunowych. 5. Zaburzenia nerwicowe - postacie, przyczyny, podatność, terapia. 6. Zaburzenia lękowe - fobie, zespół stresu pourazowego, lęk paniczny, agorafobia, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne - objawy, etiologia i terapia. MODUŁ 3 7. Psychologia zaburzeń psychotycznych - oraz kliniczny, kryteria diagnostyczne, rodzaje, etiologia i leczenie schizofrenii. 8. Wprowadzenie do problematyki zaburzeń osobowości - obraz kliniczny, problemy diagnostyczne oraz terapia. 9. Epizody psychotyczne, zagrożenie zdrowia i życia a prawne uwarunkowania stosowania przymusu bezpośredniego. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Rybakowski J, Pużyński S., Wciórka J.(2010) Psychiatria. Tom 1 i 2. Wydawnictwo: Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2. Cierpiałkowska, L. (2007) Psychopatologia. Warszawa: Scholar. 3. Cierpiałkowska, L. Sęk H.red. (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN 4. (2000): Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, Kraków - Warszawa |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki dopuszczenia do egzaminu końcowego: - obecność na wykładach - zaliczenie na ocenę pozytywną kolokwium, prezentacji lub pracy pisemnej z każdego modułu tematycznego (3 moduły tematyczne). Ocena pozytywna z zaliczenia modułów dopuszcza studenta do egzaminu końcowego Ocena końcowa: -zaliczenie na ocenę pozytywną testu wiedzy (test jednokrotnego wyboru) Progi punktowe dla testu: 5.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 93%-100% 4.5 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 85%-92% 4.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 77%-84% 3.5 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 69%-76% 3.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 60%-68% 2.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia poniżej 60% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.