Psychologia sportu i rekreacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSSPORT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia sportu i rekreacji |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia magisterskie |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 6 |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Wymagania: | Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu następujących przedmiotów: Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej; Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia; Psychologia ogólna: emocje i motywacje; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia różnic indywidualnych. |
Literatura uzupełniająca: | 1. Cramer, D., Jackschath, B. (1998). Psychologia piłki nożnej. Wrocław: Oficyna Wydawnicza MARSHAL. 2. Hemmings, B., Holder, T., red. (2009). Psychologia sportu: Studia przypadków. Warszawa: PWN. 3. Kostorz, J., Rogowska, A., red. (2015). Osobowość trenera - wychowawcy w kulturze fizycznej. Opole: Studio IMPRE-SO. 4. Parzelski, D., red. (2006). Psychologia w sporcie: Teoria, badania, praktyka. Warszawa: Wydawnictwo UW. 5. Rogowska, A, Kuśnierz, C. (2012). Coping of Judo Competitors in the context of Gender, Age, Years of Practice, and Skill Level. Journal of Applied Sport Psychology, 24(4): 445-464. 6. Rogowska, A. M., Kuśnierz, C. (2013). Determinants of the attitude towards combat sports and martial arts. Journal of Combat Sports and Martial Arts, 4(2): 185-190. 7. Kuśnierz, C., Zmaczyńska-Witek, B., Rogowska, A. (2020). Association between the hierarchy of physical education goals and preferred profiles of physical education classes among students attending middle and high schools. Journal of Physical Education and Sport, 20(2), 571-576. doi:10.7752/jpes.2020.02084. 8. Rogowska, A. (2020). Personality differences between academic team sport players and physical education undergraduate students. Physical Education of Students, 24(1), 55-62. https://doi.org/10.15561/20755279.2020.0107 9. Wojciechowska-Maszkowska B., Borzucka D., Rogowska A., Kuczyński M. (2016). The relationship between postural control and self-reported engagement in physical activity in young and older age. Journal of Aging and Physical Activity, 24, 196-200. |
Nakład pracy studenta: | • udział w wykładach: 30 h • udział w konsultacjach z nauczycielem: 5 h • samodzielne przygotowanie do kolokwium i obecność na kolokwium: 45 h |
Założenia: | Cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy: dostarczenie wiedzy na temat psychologicznych uwarunkowań aktywności fizycznej i sportu - w zakresie umiejętności: wykształcenie umiejętności rozpoznawania potrzeb sportowca w sferze psychospołecznej - w zakresie kompetencji: uświadomienie możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu psychologii sportu w różnych sytuacjach w codziennym życiu |
Skrócony opis: |
Wiedza z zakresu psychologii sportu i rekreacji ruchowej. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Wprowadzenie do psychologii sportu – cele i zadania, teoria a praktyka. 2. Procesy percepcyjne a działalność sportowa. 3. Rola uwagi i wyobraźni w aktywności sportowej. 4. Pamięć. Mnemotechniki ruchowe. Uczenie się motoryczne. 5. Kontrola emocjonalna w działalności sportowej. Agresja w sporcie. 6. Strategie radzenia sobie ze stresem. Treningi relaksacyjne. 7. Motywacja w sporcie. Wyznaczanie celów. Umiejscowienie kontroli. Style atrybucyjne. 8. Potrzeby i motywacja osiągnięć sportowych. Poziomy aspiracji w sporcie. 9. Osobowość sportowców. Samoocena i jej rola w działalności sportowej. 10. Różnice indywidualne a sport: temperament, inteligencja, zdolności i uzdolnienia sportowe. 11. Obszary wsparcia psychologicznego sportowca. 12. Procesy grupowe w sportach zespołowych. 13. Kształtowanie się postaw. Postawy prozdrowotne. 14. Rozwój aktywności fizycznej. 15. Podsumowanie wiedzy – kolokwium zaliczeniowe. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć: 1. Gracz, J., Sankowski, T. (2000). Psychologia sportu. Poznań: AWF. 2. Jarvis, M. (2003). Psychologia sportu. Gdańsk: GWP. 3. Blecharz, J. (2006). Psychologia we współczesnym sporcie – punkt wyjścia i możliwości rozwoju. Przegląd Psycholo-giczny, 49(4), 445-462. Dostęp on-line: http://www.kul.pl/files/714/nowy_folder/4.49.2006_art.5.pdf A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: 1. Gracz, J. (1998). Psychospołeczne uwarunkowania aktywności sportowej człowieka. Poznań: AWF. 2. Łuszczyńska, A. (2011). Psychologia sportu i aktywności fizycznej: Zagadnienia kliniczne. Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • definiować pojęcia związane z psychologią sportu • scharakteryzować psychospołeczne aspekty działalności sportowej i aktywności fizycznej • wymienić i opisać obszary wsparcia psychologicznego sportowca • Przedstawić etapy rozwoju motorycznego Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: • zdiagnozować problem sportowca oraz zaplanować sposoby jego rozwązania i cele do osiągnięcia • samodzielnie przygotować się do kolokwium Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje: • aktywność w zakresie samodzielnego studiowania wiedzy z psychologii sportu |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: • zaliczenie z oceną Formy zaliczenia: • kolokwium pisemne Podstawowe kryteria oceniania: ocena końcowa z kolokwium zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska 51-60% punktów • ocena dostateczna plus: jeśli student uzyska 61-70% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska 71- 80% punktów • ocena dobra plus: jeśli student uzyska 81-90% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska 91-100% punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.