Uzależnienia dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-UZALDZM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Uzależnienia dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 7 - psychologia dzienna MK Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 7 |
Profil kształcenia: | studia stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Telson, M., Degenhardt, L., Hall, W., (2005), Uzależnienia, Gdańsk: GWP 2. Zajączkowski, K., (2003), Uzależnienia od substancji psychoaktywnych, Warszawa: WSiP. 3. Griffiths, M., (2004), Gry i hazard, Gdańsk: GWP. 4. Rawicka, M., (2015), Uzależnienia behawioralne: terapia i profilaktyka, Warszawa: Krajowe Biuro do Spraw przeciwdziałania Narkomanii. 5. Woronowicz, B., (2003), Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neuro-logii. 6. Woronowicz, B., (2009), Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Poznań: Media Rodzina |
Nakład pracy studenta: | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy na temat rozpoznawania, diagnozowania oraz interwencji w przypadku dzieci i młodzieży uzależnionych. Omawiane są różne rodzaje uzależnienia i zaburzenia nawyków, popędów (m.in.: od alkoholu, narkotyków, internetu, gier, telefonu). Tematyka zajęć obejmuje: charakterystykę poszczególnych uzależnień, przyczyny, mechanizmy uzależnień, fazy rozwoju oraz formy leczenia. |
Pełny opis: |
1. Perspektywy teoretyczne i definicje uzależnienia 2. Przyczyny i mechanizmy uzależnienia - społeczny, indywidualny i rodzinny 3. Fazy rozwoju uzależnienia 4. Rodzaje uzależnień 5. Leczenie 6. Profilaktyka |
Literatura: |
1. Telson, M., Degenhardt, L., Hall, W., (2005), Uzależnienia, Gdańsk: GWP 2. Zajączkowski, K., (2003), Uzależnienia od substancji psychoaktywnych, Warszawa: WSiP. 3. Griffiths, M., (2004), Gry i hazard, Gdańsk: GWP. 4. Rawicka, M., (2015), Uzależnienia behawioralne: terapia i profilaktyka, Warszawa: Krajowe Biuro do Spraw przeciwdziałania Narkomanii. 5. Woronowicz, B., (2003), Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neuro-logii. 6. Woronowicz, B., (2009), Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Poznań: Media Rodzina |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student: • zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym • zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii • ma uporządkowaną wiedzę o patologiach Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł • potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań • ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań praktycznych Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student: • Potrafi określać priorytety oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z zawodem psychologa • Odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań psychologicznych • odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie pisemnej Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Wojtarkowska-Forczek | |
Prowadzący grup: | Ewelina Wojtarkowska-Forczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Kardasz | |
Prowadzący grup: | Zofia Kardasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.