Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Uzależnienia dzieci i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-UZALDZM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Uzależnienia dzieci i młodzieży
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 7 - psychologia dzienna MK
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

7

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Telson, M., Degenhardt, L., Hall, W., (2005), Uzależnienia, Gdańsk: GWP


2. Zajączkowski, K., (2003), Uzależnienia od substancji psychoaktywnych, Warszawa: WSiP.


3. Griffiths, M., (2004), Gry i hazard, Gdańsk: GWP.


4. Rawicka, M., (2015), Uzależnienia behawioralne: terapia i profilaktyka, Warszawa: Krajowe Biuro do Spraw przeciwdziałania Narkomanii.


5. Woronowicz, B., (2003), Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neuro-logii.


6. Woronowicz, B., (2009), Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Poznań: Media Rodzina

Nakład pracy studenta:



Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy na temat rozpoznawania, diagnozowania oraz interwencji w przypadku dzieci i młodzieży uzależnionych. Omawiane są różne rodzaje uzależnienia i zaburzenia nawyków, popędów (m.in.: od alkoholu, narkotyków, internetu, gier, telefonu). Tematyka zajęć obejmuje: charakterystykę poszczególnych uzależnień, przyczyny, mechanizmy uzależnień, fazy rozwoju oraz formy leczenia.

Pełny opis:

1. Perspektywy teoretyczne i definicje uzależnienia

2. Przyczyny i mechanizmy uzależnienia - społeczny, indywidualny i rodzinny

3. Fazy rozwoju uzależnienia

4. Rodzaje uzależnień

5. Leczenie

6. Profilaktyka

Literatura:

1. Telson, M., Degenhardt, L., Hall, W., (2005), Uzależnienia, Gdańsk: GWP

2. Zajączkowski, K., (2003), Uzależnienia od substancji psychoaktywnych, Warszawa: WSiP.

3. Griffiths, M., (2004), Gry i hazard, Gdańsk: GWP.

4. Rawicka, M., (2015), Uzależnienia behawioralne: terapia i profilaktyka, Warszawa: Krajowe Biuro do Spraw przeciwdziałania Narkomanii.

5. Woronowicz, B., (2003), Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neuro-logii.

6. Woronowicz, B., (2009), Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Poznań: Media Rodzina

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student:

• zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym

• zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii

• ma uporządkowaną wiedzę o patologiach

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł

• potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań

• ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań praktycznych

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student:

• Potrafi określać priorytety oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z zawodem psychologa

• Odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań psychologicznych

• odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w formie pisemnej

Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów

Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów

Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów

Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów

Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Wojtarkowska-Forczek
Prowadzący grup: Ewelina Wojtarkowska-Forczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)