Uniwersytet Opolski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Interpersonal communication

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5.E-KOMUN Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Interpersonal communication
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy)
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: angielski
Skrócony opis:

The aim of the course is for students to acquire basic knowledge and skills in communication, verbal and non-verbal communication.

Acquaintance with selected issues in the field of interpersonal communication. Improving interpersonal skills and

ability to interact among other people. Developing the belief that both psychological and personal competences belong to the psychologist's significant competences.

Pełny opis:

1. Introduction to interpersonal communication - the definition of the phenomenon.

2. Dimensions of interpersonal communication: verbal and non-verbal communication.

3. Male and female expression styles.

4. The art of conversation - making contact

5. Basics of active listening to the communication partner and introduction to conducting the interview.

6. Influencing the recipient of a message.

7. Fighting stage fright during public speaking.

8. Intercultural communication

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

• Davis, M., Fanning, P., & McKay, M. (2005). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP

• Stewart, John (2005). Mosty zamiast murów – podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

• Leathers, D.G. (2007). Komunikacja niewerbalna: zasady i zastosowania. Warszawa: PWN.

Nęcki, Z. (1996). Komunikacja międzyludzka. Kluczbork: Antykwa.

B. .Literatura uzupełniająca

Jędrusik, A. (2001). Zasady i wybrane techniki komunikacji werbalnej. Wrocław: WSOWL.

Sikorski, W. (2011). Niewerbalna komunikacja interpersonalna: doskonalenie przez trening. Warszawa: Difin.

Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2007.

Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2002

Fensterheim H., Bear J., Nie mów „Tak”, gdy chcesz powiedzieć „Nie”. Jak nauczyć się asertywności, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

Knowledge

as a result of the course the student should be able to:

- knows the terminology used in psychology and its application in related disciplines at the extended level;

- has in-depth and expanded knowledge about the nature, sources and place of psychology in the system of sciences and about its subject and methodological connections with other disciplines of sciences;

- has expanded knowledge about the impact on social and cultural reality and its reception in terms of psychological mechanisms.

 Skills

as a result of the course the student should be able / able to:

- can use and integrate theoretical knowledge in the field of psychology and related disciplines to analyze complex educational, cultural, assistance and therapeutic problems, as well as to diagnose and design practical activities;

- can efficiently communicate using various channels and communication techniques with specialists and the target group; also in English at B2 + level

- has in-depth skills to observe, diagnose, rationally assess complex psychological situations and analyze motives and patterns of human behavior;

- has the skills needed to conduct a psychological and psychological conversation with the group and to manage it;

 Social competence

as a result of the course the student has / shows:

- is ready to carry out professional tasks; shows activity, undertakes efforts and is characterized by perseverance in undertaking individual and team professional activities in the field of psychology; is involved in cooperation;

- is convinced of the necessity and importance of behaving in a professional manner and observing the principles of professional ethics; recognizes and formulates moral problems and ethical dilemmas related to one's own and other people's work;

- can be critical of the received content

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Kwaśnicka, Radosław Walczak
Prowadzący grup: Aleksandra Kwaśnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aleksandra Kwaśnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.