Bromatologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 7-S5-8-04 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bromatologia |
Jednostka: | Instytut Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | Farmacja |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | VIII |
Profil kształcenia: | praktyczny |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Skrócony opis: |
Cele C1 Zapoznanie studentów z zasadami analizy i oceny jakości żywności C2 Zapoznanie studentów z budową, właściwościami i znaczeniem podstawowych składników żywności C3 Zapoznanie studentów z żywieniem człowieka i zapotrzebowaniem na składniki odżywcze C4 Zapoznanie studentów z tematyką interakcji leków z żywnością oraz wpływem pożywienia na wchłanianie, biotransformacje i wydalanie leków C5 Zapoznanie studentów z zagadnieniami zanieczyszczeń żywności, substancji antyodżywczych C6 Zapoznanie studentów z zagadnieniami dodatków do żywności C7 Zapoznanie studentów z zagadnieniami żywności funkcjonalnej, suplementów diety i środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego C8 Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi opakowań do żywności, przechowywania żywności i transportu żywności |
Pełny opis: |
Wykład W01 Bromatologia – zagadnienia wstępne W02 Węglowodany: podział, budowa, właściwości, rola żywieniowa, znaczenia błonnika pokarmowego w żywieniu W03 Białka: rodzaje i występowanie w żywności, właściwości, rola żywieniowa W04 Tłuszcze – rodzaje i występowanie w żywności, rola żywieniowa tłuszczy oraz wielo- i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych W05 Makroelementy: występowanie w środkach spożywczych, zapotrzebowanie, skutki niedoboru i nadmiaru W06 Mikroelementy - występowanie w środkach spożywczych, zapotrzebowanie, skutki niedoboru i nadmiaru W07 Witaminy rozpuszczalne w wodzie: funkcje fizjologiczne, występowanie w żywności, skutki niedoboru i nadmiaru W08 Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: funkcje fizjologiczne , występowanie w żywności, skutki niedoboru i nadmiaru Seminarium Tematyka seminarium obejmowała będzie następujące zagadnienia: Nadzór nad jakością zdrowotną żywności – ustawodawstwo żywnościowe. Zatrucia i zakażenia pokarmowe pochodzenia bakteryjnego. Choroby zakaźne odzwierzęce i pasożytnicze. Dodatki do żywności. Żywność genetycznie modyfikowana. Żywność funkcjonalna. Zaburzenie odżywiania. Przegląd wybranych diet. Zalecenia żywieniowe w określonych schorzeniach. Suplementy diety. Interakcja leków z pożywieniem. Ćwiczenia laboratoryjne Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych (student zobowiązany jest wykonać dziesięć spośród poniżej wyszczególnionych ćwiczeń praktycznych): L01 Oznaczanie chlorków w soku z kapusty kiszonej i ogórków kiszonych metodą Mohra. L02 Oznaczanie kwasu benzoesowego w napoju bezalkoholowym metodą miareczkową L03 Identyfikacja cukrów w produktach spożywczych metodą chromatografii cienkowarstwowej (TLC). L04 Oznaczanie zawartości cukrów redukujących przed i po inwersji w miodzie pitnym metodą Lane-Eynona. L05 Analiza jakościowa tłuszczów: oznaczanie stopnia kwasowości tłuszczu; Oznaczanie zawartości nadtlenków; wykrywanie jełczenia ketonowego próbą Taufla i Thalera, wykrywanie aldehydu epihydrynowego. L06 Oznaczanie witamin: Oznaczanie zawartości witaminy C w soku z kiszonej kapusty i soku z cytryny metodą miareczkową. Oznaczanie witaminy E metoda spektrofotometryczną w produktach tłuszczowych. L07 Oznaczanie aktywności diastazowej miodu wg PN-88/A-77626 L08 Oznaczanie substancji antyodżywczych – szczawianów oraz tiocyjanów - w produktach spożywczych L09 Oznaczanie związków fenolowych w środkach spożywczych L10 Wykrywanie obecności ditlenku siarki w winie. L11 Oznaczanie zawartości białka w mleku. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Gertig H., Przysławski J. Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu. PZWL Warszawa 2006 2. Sikorski Z. E. Chemia żywności WNT Warszawa 2007 3. H. Grajeta Wybrane zagadnienia z analizy żywności i żywienia człowieka. Wrocław 2012 Literatura uzupełniająca 1. Ciborowska H., Rudnicka A. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. PZWL Warszawa 2014 2. Szczepaniak W. Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa 2012 3. Zachwieja Z. (red.) Leki i pożywienie-interakcje, MedPharm Polska, Wrocław 2016. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: EKW1 podstawowe składniki odżywcze, zapotrzebowanie na nie organizmu, ich znaczenie, fizjologiczną dostępność i metabolizm oraz źródła żywieniowe D.W30 EKW2 metody stosowane do oceny wartości odżywczej żywności D.W31 EKW3 problematykę substancji dodawanych do żywności, zanieczyszczeń żywności oraz niewłaściwej jakości wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością D.W32 EKW4 problematykę żywności wzbogaconej, suplementów diety i środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego D.W33 EKW5 metody oceny sposobu żywienia człowieka zdrowego i chorego D.W34 EKW6 podstawy interakcji lek – żywność D.W35 EKW7 wymagania i metody oceny jakości suplementów diety, w szczególności zawierających witaminy i składniki mineralne D.W36 EKW8 metody żywienia pacjentów dojelitowo D.W37 Umiejętności W zakresie umiejętności absolwent potrafi: EKU1 charakteryzować produkty spożywcze pod kątem ich składu i wartości odżywczej D.U23 EKU2 przeprowadzać ocenę wartości odżywczej żywności metodami obliczeniowymi i analitycznymi (w tym metodami chromatografii gazowej i cieczowej oraz spektrometrii absorpcji atomowej) D.U24 EKU3 oceniać sposób żywienia w zakresie pokrycia zapotrzebowania na energię oraz podstawowe składniki odżywcze w stanie zdrowia i choroby D.U25 EKU4 wyjaśniać zasady i rolę prawidłowego żywienia w profilaktyce i przebiegu chorób D.U26 EKU5 oceniać narażenia organizmu ludzkiego na zanieczyszczenia obecne w żywności D.U27 EKU6 przewidywać skutki zmian stężenia substancji czynnej we krwi w wyniku spożywania określonych produktów spożywczych D.U28 EKU7 wyjaśniać przyczyny i skutki interakcji między lekami oraz lekami a pożywieniem D.U29 EKU8 udzielać porad pacjentom w zakresie interakcji leków z żywnością D.U30 EKU9 udzielać informacji o stosowaniu preparatów żywieniowych i suplementów diety D.U31 Kompetencje społeczne (postawy) EKK1 Potrafi podjąć współpracę z innymi przedstawicielami zawodów medycznych EKK2 Potrafi prowadzić edukację żywieniową i profilaktykę chorób dietozależnych EKK3 Potrafi edukować w zakresie wspomagania prowadzonej farmakoterapii poprzez właściwe postepowanie żywieniowe EKK4 Kontynuuje dalszą naukę w celu poszerzania i uaktualniania wiedzy |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne M1 Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną M2 Wykład konwersatoryjny M3 Ćwiczenia laboratoryjne Ocena formująca Laboratorium OF1 Wykonanie ćwiczenia praktycznego OF2 Przygotowanie sprawozdanie z ćwiczenia laboratoryjnego OF3Krótki sprawdzian pisany przed przystąpieniem do wykonywania ćwiczenia Seminarium OF4 Przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej OF5 Kolokwium końcowe Ocena podsumowująca OP1 Egzamin OP2 Średnia ważona ocen formujących (w przypadku ćwiczeń laboratoryjnych oraz seminarium) Warunki zaliczenia Wykład Egzamin pisemny w formie testu z pytaniami otwartymi oraz zamkniętymi. Ocenę pozytywną otrzymują studenci, którzy uzyskali co najmniej 60%, punktów możliwy do uzyskania . Seminarium Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie i przedstawieni prezentacji multimedialnej na zaproponowany przez prowadzącego temat oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego tematycznie związanego z poruszanymi na zajęciach tematami. Ocenę pozytywną otrzymują studenci, którzy uzyskali co najmniej 60%, punktów możliwy do uzyskania podczas cyklu zajęć. Ćwiczenia laboratoryjne Warunkiem zaliczenia jest: (I) wykonanie dziesięciu wskazanych przez prowadzącego ćwiczeń, (II) przygotowanie raportu z przeprowadzonych doświadczeń (III) zaliczenie krótkich testów tematycznie związanych z wykonywanymi ćwiczeniami. Ocenę końcową ustala się na podstawie procentowej liczby punktów uzyskanych z zajęć. Na ocenę wpływają punkty uzyskane za wykonanie ćwiczenia (max. 1 pkt), punkty uzyskane ze sprawdzianu wiedzy (max. 5 pkt.) i sprawozdania, raportu z ćwiczeń (max. 4 pkt). Ocenę pozytywną otrzymują studenci, którzy uzyskali co najmniej 60%, punktów możliwy do uzyskania podczas cyklu zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
SEM
ŚR CL
CL
CZ CL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia Laboratoryjne, 45 godzin
Egzamin
Seminarium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marietta Białoń, Izabela Jasicka-Misiak, Beata Żyszka-Haberecht | |
Prowadzący grup: | Dorota Wieczorek, Beata Żyszka-Haberecht | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia Laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Egzamin - Egzamin Seminarium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
SEM
ŚR CL
CL
CZ CL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia Laboratoryjne, 45 godzin
Egzamin
Seminarium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marietta Białoń, Izabela Jasicka-Misiak, Beata Żyszka-Haberecht | |
Prowadzący grup: | Dorota Wieczorek, Beata Żyszka-Haberecht | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia Laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Egzamin - Egzamin Seminarium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.