Grafika 5
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0202.8-KGR5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.1
|
Nazwa przedmiotu: | Grafika 5 |
Jednostka: | Wydział Sztuki |
Grupy: |
Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy) Studia stacjonarne |
Strona przedmiotu: | http://sztuka.uni.opole.pl/pracownia-grafiki/ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | PRK:6/7 Studia stacjonarne pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuk Plastycznych |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 5 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Nakład pracy studenta: | Liczba punktów ECTS: 2 A. Godziny kontaktowe: 40h/ 1,5 ECTS Udział w zajęciach: 30h Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego: - udział w przeglądzie śródsemestralnym: 5h - udział w przeglądzie końcoworocznym: 5h B. Praca własna studenta: 20h/ 0,5 ECTS Przygotowanie do zajęć: 15h Przygotowanie do zaliczenia: 5h |
Skrócony opis: |
Podstawy technik serograficznych w oparciu o szablon |
Pełny opis: |
Celem zajęć w piątym semestrze jest kontynuacja założeń poznawczych z zakresu grafiki warsztatowej, zapoznanie z tradycyjnym warsztatem druku serigraficznego. Podstawą pracy z matrycą serigraficzną jest wspomaganie się techniką szablonu. Zadania semestralne w pełni wykorzystują potencjał druku płaskiego z wachlarzem jego możliwości i ograniczeń. Treści programowe: - Podstawy technologii serigraficznej. - Proces powstawania matrycy. - Podstawowe błędy w procesie drukarskim. - Omawianie i analizowanie propozycji rysunkowych pod kątem wykonywania ich w wybranych przez siebie technikach graficznych. - Podstawy tworzenia szablonu serigraficznego i odbitki wielobarwnej przy wykorzystaniu technik manualnych. -Wykonywanie kompozycji rysunkowych mających przełożenie na technikę szablonu. - Wykorzystywanie koloru jako środka ekspresji graficznej. - Dobór środków graficznych charakterystycznych dla techniki sitodruku oraz poprawne posługiwanie się nimi. - Potencjał odbitki zwielokrotnionej (multiplikacja). - Analiza efektu końcowego. |
Literatura: |
-Techniki Sztuk Graficznych – podręcznik metod warsztatowych i historii grafiki artystycznej, A. Krejca, Wydawnictw Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1984 rozdział 1,2,3,4 -Techniki graficzne. Jordi Catafal, Clara Oliva rozdział 1,2,3 -Praca Zbiorowa, Poligrafia sztuka techniki technologie, Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego Warszawa 2021 -A.Gołąb, Praktyczny poradnik poligraficzny Procesy, Helion, Gliwice 2021 G.Ambrose P.Harris Pre-press poradnik dla grafików, PWN, Warszawa 2008 -Katalogi międzynarodowych przeglądów i konkursów graficznych – Triennale Kraków, Wiedeń, Oldenburg, Duro, Bitola, Lubliana, Frechen, Guanlan, Ourense, Taipei -Grafika artystyczna, podręcznik warsztatowy, ASP Poznań 2007 katalogi wystaw graficznych, materiały własne zgromadzone w toku edukacji - Fora internetowe, portale społecznościowe i strony internetowe poświęcone tematyce druku. -Profil Youtube Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - Posiada podstawową wiedzę na temat manualnych technik tworzenia matrycy graficzne w technice sitodruku. - Rozumie związki między wyborem konkretnej techniki graficznej, a wyrazem estetycznym dzieła graficznego. - Rozumie zasady tworzenia i komponowania matrycy i odbitki graficznej. Posiada poszerzoną wiedzę o zasadach pracy grafika oraz znani mu są artyści pracujący w poznanych technikach graficznych. UMIEJĘTNOŚCI - Sprawnie posługuje się techniką szablonu, wspomaganego nabytymi umiejętnościami rysunkowymi i malarskimi. - Potrafi w oryginalny sposób interpretować postawione zadania. - Potrafi krytycznie odnieść się do własnych pomysłów i doskonalić je na drodze prób i eksperymentów. - Potrafi w klarowny sposób wypowiadać się i prezentować swoje pomysły, efekty własnej pracy oraz właściwie argumentować zajmowane stanowisko. - Potrafi trafnie przeanalizować proces powstawania odbitki graficznej. - Potrafi krytycznie odnieść się do własnych pomysłów i doskonalić je na drodze prób i eksperymentów. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Rozumie potrzebę dialogu, rolę dyskusji i wymiany doświadczeń w procesie kreacji artystycznej. - Wykazuje się kreatywnością i świadomością we własnych działaniach twórczych, oraz otwartą i twórczą postawą w sytuacjach wymagających poszukiwania rozwiązań nowych i niekonwencjonalnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną - Realizacja projektów semestralnych (60%) - Aktywny udział w zajęciach (40%) |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT PA
ŚR PA
CZ PT PA
|
Typ zajęć: |
Pracownia artystyczna, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Trzos | |
Prowadzący grup: | Jarosław Janas, Michał Krawiec, Bartłomiej Trzos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia artystyczna - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT PA
ŚR PA
CZ PT PA
|
Typ zajęć: |
Pracownia artystyczna, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Trzos | |
Prowadzący grup: | Jarosław Janas, Michał Krawiec, Bartłomiej Trzos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia artystyczna - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.