Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii starożytnej i średniowiecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05.T.NJ.01.01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia filozofii starożytnej i średniowiecznej
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Teologia, niestacjonarne, mgr
Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 01
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Jednolite studia magisterskie

Kierunek studiów:

Teologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Pierwszy (zimowy)

Profil kształcenia:

Profil ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Wymagania:


- znajomość wykładanego materiału,

- znajomość zadanych lektur.

Literatura uzupełniająca:

F. Copleston, Historia filozofii, t. I-III, Warszawa 1998-2000.

E. Gilson, Duch filozofii średniowiecznej, Warszawa 1958.

Z. Kuksewicz, Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia łacińskiego obszaru kulturowego, Warszawa 1986.

Z. Kuksewicz, Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia bizantyjska, krajów zakaukaskich, słowiańska,, arabska i żydowska, Warszawa 1986.

G. Reale, Historia filozofii starożytne, t. I-V, Lublin 2012.

S. Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa - Wrocław 2000.

Nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta:


(I) godziny kontaktowe:

(1) udział w zajęciach: 27 godzin / 1 ECTS;

(2) konsultacje: 15 godzin / 0,5 ECTS;


(II) praca własna studenta:

(1) studiowanie literatury i realizacja zadań: 15 godzin / 0,5 ECTS;

(2) przygotowanie do egzaminu: 30 godzin / 1 ECTS.

Założenia:

Wykład ma charakter elementarny. Nie zakłada się u studenta wcześniejszej znajomości historii filozofii. W pierwszej części wykładu (historia filozofii starożytnej) akcentuje się problemy, pojęcia i poglądy, które wpłynęły na dalszy rozwój kultury, zwłaszcza nauki, moralności i religii. W części drugiej (historia filozofii średniowiecznej) zwraca się uwagę na specyficzne syntezy filozofii greckiej i tradycji religijnych, widoczne m.in. w scholastyce.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest prezentacja poglądów najważniejszych filozofów epoki starożytnej i średniowiecznej. Uwzględnia się kluczowe kontrowersje filozoficzne charakteryzujące te opoki, a także wpływ filozofii starożytnej i średniowiecznej na kulturę europejską oraz na kształtowanie się doktryn teologicznych.

Pełny opis:

Część I: Filozofia starożytna

1. Filozofia presokratejska:

1.1. Jońscy filozofowie przyrody

1.2. Eleaci

1.3. Pitagorejczycy

2. Klasyczna filozofia grecka:

2.1. Sokrates

2.2. Platon

2.3. Arystoteles;

3. Filozofia hellenistyczna:

3.1. Stoicy

3.2. Sceptycy

4. Filozofia religijna:

4.1. Filon

4.2. Ojcowie Kościoła

4.3. Plotyn

4.4. Św. Augustyn

Część II: Filozofia średniowieczna

1. Filozofia scholastyczna:

1.1. Bonawentura

1.2. Tomasz z Akwinu

1.3. Jan Duns Szkot

2. Schyłek filozofii średniowiecznej

2.1. Wilhelm Ockham

2.2. Mistrz Eckhart

Literatura:

E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Warszawa 1987.

R. Heinzmann R., Filozofia średniowieczna,, Kęty 1999.

J. Legowicz, Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1986.

J. Legowicz., Historia filozofii średniowiecznej Europy zachodniej, Warszawa 1986.

W. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. I, Warszawa 2002 (lub inne wydania).

F. van Steenbergen, Filozofia w wieku XIII, Lublin 2005.

Efekty uczenia się:

I. Wiedza ("Student wie i rozumie"):

(1) Student zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie: TMA_W03; P7S_WG;

(2) Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii: TMA_W09; P7S_WG.

II. Umiejętności ("Student potrafi"):

(1) Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opanowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów: TMA_U02; P7S_UW;

(2) Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym: TMA_U08; P7S_UW.

III. Kompetencje społeczne ("Student jest gotów do..."):

(1) Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym: TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO;

(2) Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii: TMA_K08; P7S_KR.

Metody i kryteria oceniania:

1. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) - Egzamin końcowy (W1, W2, W3, U3, K2)

2. Materiał obowiązujący do egzaminu obejmuje:

- treść wykładów,

- zawartość przekazywanych materiałów,

- znajomość zadanych lektur.

3. Weryfikacja efektów uczenia:

3.1. W zakresie wiedzy: egzaminowany student potrafi poprawnie odpowiedzieć na podstawowe pytania egzaminacyjne dotyczące poszczególnych nurtów i poglądów filozoficznych objętych zakresem wykładu.

3.2. W zakresie umiejętności: student potrafi odpowiedzieć na rozszerzające pytania egzaminacyjne dotyczące:

- porównania poszczególnych poglądów i nurtów (wskazanie podobieństw i rozbieżności);

- mocnych i słabych stron rozumowań prezentowanych w nurtach filozoficznych;

- własnej oceny poznanych nurtów filozoficznych.

3.3. W zakresie kompetencji społecznych: student potrafi odpowiedzieć na rozszerzające pytania dotyczące:

- aktualności poznanych pojęć, podejmowanych problemów, proponowanych rozwiązań;

- żywotności tradycji platońskiej, arystotelesowskiej i archimedejskiej.

4. Ocena końcowa jest ustalona na podstawie ocen cząstkowych z odpowiedzi na pytania: 3.1, 3.2 i 3.3.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Wolsza
Prowadzący grup: Kazimierz Wolsza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Dyscyplina:

filozofia

Literatura uzupełniająca:

F. Copleston, Historia filozofii, t. I-III, Warszawa 1998-2000.

E. Gilson, Duch filozofii średniowiecznej, Warszawa 1958.

Z. Kuksewicz, Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia łacińskiego obszaru kulturowego, Warszawa 1986.

Z. Kuksewicz, Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia bizantyjska, krajów zakaukaskich, słowiańska,, arabska i żydowska, Warszawa 1986.

G. Reale, Historia filozofii starożytne, t. I-V, Lublin 2012.

S. Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa - Wrocław 2000.

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Założenia:

Wykład ma charakter elementarny. Nie zakłada się u studenta wcześniejszej znajomości historii filozofii. W pierwszej części wykładu (historia filozofii starożytnej) akcentuje się problemy, pojęcia i poglądy, które wpłynęły na dalszy rozwój kultury, zwłaszcza nauki, moralności i religii. W części drugiej (historia filozofii średniowiecznej) zwraca się uwagę na specyficzne syntezy filozofii greckiej i tradycji religijnych, widoczne m.in. w scholastyce.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest prezentacja poglądów najważniejszych filozofów epoki starożytnej i średniowiecznej. Uwzględnia się kluczowe kontrowersje filozoficzne charakteryzujące te opoki, a także wpływ filozofii starożytnej i średniowiecznej na kulturę europejską oraz na kształtowanie się doktryn teologicznych.

Pełny opis:

Część I: Filozofia starożytna

1. Filozofia presokratejska:

1.1. Jońscy filozofowie przyrody

1.2. Eleaci

1.3. Pitagorejczycy

2. Klasyczna filozofia grecka:

2.1. Sokrates

2.2. Platon

2.3. Arystoteles;

3. Filozofia hellenistyczna:

3.1. Stoicy

3.2. Sceptycy

4. Filozofia religijna:

4.1. Filon

4.2. Ojcowie Kościoła

4.3. Plotyn

4.4. Św. Augustyn

Część II: Filozofia średniowieczna

1. Filozofia scholastyczna:

1.1. Bonawentura

1.2. Tomasz z Akwinu

1.3. Jan Duns Szkot

2. Schyłek filozofii średniowiecznej

2.1. Wilhelm Ockham

2.2. Mistrz Eckhart

Literatura:

E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Warszawa 1987.

R. Heinzmann R., Filozofia średniowieczna,, Kęty 1999.

J. Legowicz, Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1986.

J. Legowicz., Historia filozofii średniowiecznej Europy zachodniej, Warszawa 1986.

W. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. I, Warszawa 2002 (lub inne wydania).

F. van Steenbergen, Filozofia w wieku XIII, Lublin 2005.

Uwagi:

Teologia, niestacjonarne, sem. 01

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-4 (2025-05-14)