Filozofia człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05.T.NJ.01.03 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia człowieka |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Teologia, niestacjonarne, mgr Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 01 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Literatura uzupełniająca: | Crosby J. F., Zarys filozofii osoby. Bycie sobą, tł. B. Majczyna, Kraków 2007. Czerniak S., Kontyngencja, Tożsamość, Człowiek. Studia z antropologii filozoficznej XX wieku, Warszawa 2006. Ferber R., Podstawowe pojęcia filozoficzne t. II: Człowiek; Świadomość; Ciało i dusza; Wolności woli; Śmier㏠tł. L. Kusak, A. Węgrzecki, Kraków 2008. Hałaczek B., Tomczyk J., Podręcznik przyrodniczej antropogenezy, t. I: U progów ludzkości, Warszawa 1991. Papieska Komisja Biblijna, Czym jest człowiek? Zarys antropologii biblijnej, Kielce 2020. Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Kraków 1998. |
Skrócony opis: |
Zajęcia z filozofii człowieka (antropologii filozoficznej) mają prowadzić słuchaczy do głębszego rozumienia i interpretacji osoby ludzkiej, jej przymiotów, relacji ze światem, innymi ludźmi i z Bogiem. W wykładzie przyjmuje się główne założenia personalizmu. |
Pełny opis: |
I. Filozofia personalizmu 1. Pojęcia personalizmu 2. Prekursorzy współczesnego personalizmu 3. Nurt egzystencjalny i metafizyczny II. Filozofia osoby ludzkiej 1. Filozoficzne koncepcje osoby 2. Atrybuty bytu osobowego 3. Godność osoby III. Relacje osobowe 1. Byt osobowy a byt społeczny 2. Odmiany bytu społecznego 3. Zasady życia społecznego IV. Klasyczny obraz człowieka i jego negacje 1. Jedność cielesno-duchowa 2. Natura ludzka 3. „Błąd antropologiczny” i rewolucja antropologiczna V. Geneza człowieka 1. Człowiek jako stworzenie 2. Ewolucyjne pochodzenie człowieka 3. Spojrzenie ewolucjonizmu chrześcijańskiego |
Literatura: |
Galarowicz J., Antropodramatyka. Giganci filozofii człowieka, Kraków 2020. Galarowicz J., Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kęty 2017. Haeffner G., Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, tł. W. Szymona, Kraków 2006. Kowalczyk S., Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 2002. Krąpiec M. A., Ja – człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Lublin 1991. Valverde C., Antropologia filozoficzna, tł. G. Ostrowski, Poznań 1998. |
Efekty uczenia się: |
I. Wiedza ("Student wie i rozumie"): - Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii (i prawa kanonicznego): TMA_W09; P7S_WG; - Zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia: TMA_W10; P7S_WG; - Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem: TMA_W19; P7S_WG; - Zna wybrane koncepcje człowieka oraz ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych: TnMA_W03; P7S_WG; Rozp. I_2_1. II. Umiejętności ("Student potrafi"): - Student posiad podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii: TMA_U03; P7S_UW; - Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych: TMA_U06; P7S_UW; - Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi: TMA_U12; P7S_UW; Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej: TnMA_U01; P7S_UW; Rozp. I_2_2. III. Kompetencje społeczne ("Student jest gotów do..."): - Student ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności: TMA_K01; P7S_KK; - Identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym: TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO; - Ma świadomość własnej, indywidualne odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury i dziedzictwa chrześcijańskiego: TMA_K07; P7S_Ko. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu (kategoria: zaliczenie z oceną) jest test końcowy (przeprowadzony w sali lub na platformie MS Teams). Materiał obowiązujący do zaliczenia obejmuje: - treść wykładów, - zawartość materiałów przekazywanych na platformie MS Teams, - znajomość zadanych lektur. Test jest oceniany według następującej skali: 16 p. = bardzo dobry (5), 15 p. = dobry plus (4,5) 13-14 p. = dobry (4,0) 11-12 p. = dostateczny plus (3,5) 9-10 p. = dostateczny (3,0) poniżej 9 p. = niedostateczny (2) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Ochman | |
Prowadzący grup: | Andrzej Ochman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.