Religiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05.T.NJ.01.06.C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Religiologia |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Teologia, niestacjonarne, mgr Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 01 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z wielkimi religiami świata. Zajęcia są integralną częścią wykładu z religiologii. Czytanie i interpretowanie zadanych tekstów, przygotowywanie i prezentacja referatów oraz udział w dyskusji mają uczyć studenta krytycznego myślenia, integrowania wiedzy z różnych dyscyplin religiologicznych oraz umożliwić mu zdobywanie podstawowych umiejętności badawczych w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii. Zdobyta wiedza na temat religii niechrześcijańskich, zintegrowana z teologicznymi podstawami dialogu międzyreligijnego, ma pomóc studentowi w przyjęciu postawy tolerancji i szacunku względem wyznawców innych religii, do czego wzywa współczesne nauczanie Magisterium Ecclesiae. |
Pełny opis: |
1. Hinduizm. 2. Buddyzm. 3. Taoizm. 4. Konfucjanizm. 5. Religie afrykańskie. 6. Judaizm. 7. Islam. |
Literatura: |
LITERATURA: 1. H. von STIETENCRON, Hinduizm, Warszawa 2010. 2. C. NICOLETTA, Buddyzm. Leksykon: religie, Arkady: Warszawa 2010. 3. R.D. ROCCA, S.B. LUZZATI, Judaizm. Leksykon: religie, Arkady: Warszawa 2010. 4. Co każdy powinien wiedzieć o judaizmie (praca zbiorowa), Wydawnictwo WAM: Kraków 2007. 5. P. ARTEMIUK (red.), Islam. Apologia i dialog, Płock 2016. 6. G.M. KHAN, Islam. Leksykon: religie, Arkady: Warszawa 2010. 7. M. ELIADE, J.P. COLIANO, Słownik religii, Katowice 1990. 8. M. RUSECKI. Traktat o religii. Warszawa 2007. 9. H. ZIMOŃ (red.). Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej. Lublin 2000. 10. H. WALDENFELS (red.). Leksykon religii. Zjawiska - dzieje - idee. Warszawa 1997. 11. H. BÜRKLE. Człowiek w poszukiwaniu Boga. Problem różnych religii. Poznań 1998. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. Student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie - TMA_W012; P7S_WG; W2. posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat wielkich religii świata oraz zna główne modele teologicznoreligijne, określające stosunek chrześcijaństwa do religii pozachrześcijańskich - TMA_W08; P7S_WG. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej, syntezę różnych idei i zjawisk religijnych oraz opracowanie i prezentację wyników - TMA_U01; P7S_UW U2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień religiologicznych, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - TMA_U09; P7S_UK. KMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów - TMA_K05; P7_SKO; K2. Interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa, filozofii religii i teologii religii - TMA_K08; P7S_KR. |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Warunki zaliczenia: 1. Uczestnictwo zajęciach - 10% 2. Przygotowanie referatu - 40% 3. Pisemny test końcowy z zadanych lektur - 50% B. Kryteria oceniania: • ocena niedostateczna WIEDZA W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie; W2. nie posiada żadnej wiedzy na temat wielkich religii świata oraz nie zna żadnych stanowisk teologicznoreligijnych, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich. UMIEJĘTNOŚCI U1. nie potrafi przeprowadzić analizy i interpretacji poglądów religiologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji; U2. nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania i prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień religiologicznych, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów; K2. Nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa, filozofii religii i teologii religii. • ocena dostateczna WIEDZA W1. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie niektórych nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie; W.2. zna niektóre wielkie religie świata oraz stanowiska teologicznoreligijne, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej; U2. posiada umiejętność argumentowania oraz prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości; K2. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie religiologii. • ocena dobra WIEDZA W1. Student posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie; W2. zna większość wielkich religii świata oraz stanowiska teologicznoreligijne, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej oraz syntezę różnych idei i zjawisk religijnych; U2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze oraz formułowania wniosków i syntetycznych podsumowań. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania niektórych problemów; K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa i teologii religii. • ocena bardzo dobra WIEDZA W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie; W2. ma pogłębioną wiedzę na temat wielkich religii świata oraz stanowisk teologicznoreligijnych, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej, syntezę różnych idei i zjawisk religijnych oraz opracowanie i prezentację wyników; U2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań. KOPMETENCJE SPOŁECZNE K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów; K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa, filozofii religii i teologii religii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystian Kałuża | |
Prowadzący grup: | Krystian Kałuża | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.