Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Religiologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05.T.NJ.01.06.C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Religiologia
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Teologia, niestacjonarne, mgr
Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 01
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Podstawowym celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z wielkimi religiami świata. Zajęcia są integralną częścią wykładu z religiologii. Czytanie i interpretowanie zadanych tekstów, przygotowywanie i prezentacja referatów oraz udział w dyskusji mają uczyć studenta krytycznego myślenia, integrowania wiedzy z różnych dyscyplin religiologicznych oraz umożliwić mu zdobywanie podstawowych umiejętności badawczych w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii. Zdobyta wiedza na temat religii niechrześcijańskich, zintegrowana z teologicznymi podstawami dialogu międzyreligijnego, ma pomóc studentowi w przyjęciu postawy tolerancji i szacunku względem wyznawców innych religii, do czego wzywa współczesne nauczanie Magisterium Ecclesiae.

Pełny opis:

1. Hinduizm.

2. Buddyzm.

3. Taoizm.

4. Konfucjanizm.

5. Religie afrykańskie.

6. Judaizm.

7. Islam.

Literatura:

LITERATURA:

1. H. von STIETENCRON, Hinduizm, Warszawa 2010.

2. C. NICOLETTA, Buddyzm. Leksykon: religie, Arkady: Warszawa 2010.

3. R.D. ROCCA, S.B. LUZZATI, Judaizm. Leksykon: religie, Arkady: Warszawa 2010.

4. Co każdy powinien wiedzieć o judaizmie (praca zbiorowa), Wydawnictwo WAM: Kraków 2007.

5. P. ARTEMIUK (red.), Islam. Apologia i dialog, Płock 2016.

6. G.M. KHAN, Islam. Leksykon: religie, Arkady: Warszawa 2010.

7. M. ELIADE, J.P. COLIANO, Słownik religii, Katowice 1990.

8. M. RUSECKI. Traktat o religii. Warszawa 2007.

9. H. ZIMOŃ (red.). Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej. Lublin 2000.

10. H. WALDENFELS (red.). Leksykon religii. Zjawiska - dzieje - idee. Warszawa 1997.

11. H. BÜRKLE. Człowiek w poszukiwaniu Boga. Problem różnych religii. Poznań 1998.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. Student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie - TMA_W012; P7S_WG;

W2. posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat wielkich religii świata oraz zna główne modele teologicznoreligijne, określające stosunek chrześcijaństwa do religii pozachrześcijańskich - TMA_W08; P7S_WG.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej, syntezę różnych idei i zjawisk religijnych oraz opracowanie i prezentację wyników - TMA_U01; P7S_UW

U2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień religiologicznych, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - TMA_U09; P7S_UK.

KMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów - TMA_K05; P7_SKO;

K2. Interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa, filozofii religii i teologii religii - TMA_K08; P7S_KR.

Metody i kryteria oceniania:

A. Warunki zaliczenia:

1. Uczestnictwo zajęciach - 10%

2. Przygotowanie referatu - 40%

3. Pisemny test końcowy z zadanych lektur - 50%

B. Kryteria oceniania:

• ocena niedostateczna

WIEDZA

W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie;

W2. nie posiada żadnej wiedzy na temat wielkich religii świata oraz nie zna żadnych stanowisk teologicznoreligijnych, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. nie potrafi przeprowadzić analizy i interpretacji poglądów religiologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji;

U2. nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania i prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień religiologicznych, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów;

K2. Nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa, filozofii religii i teologii religii.

• ocena dostateczna

WIEDZA

W1. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie niektórych nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie;

W.2. zna niektóre wielkie religie świata oraz stanowiska teologicznoreligijne, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej;

U2. posiada umiejętność argumentowania oraz prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości;

K2. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie religiologii.

• ocena dobra

WIEDZA

W1. Student posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie;

W2. zna większość wielkich religii świata oraz stanowiska teologicznoreligijne, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej oraz syntezę różnych idei i zjawisk religijnych;

U2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze oraz formułowania wniosków i syntetycznych podsumowań.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania niektórych problemów;

K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa i teologii religii.

• ocena bardzo dobra

WIEDZA

W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie;

W2. ma pogłębioną wiedzę na temat wielkich religii świata oraz stanowisk teologicznoreligijnych, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej, syntezę różnych idei i zjawisk religijnych oraz opracowanie i prezentację wyników;

U2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.

KOPMETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów;

K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa, filozofii religii i teologii religii.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystian Kałuża
Prowadzący grup: Krystian Kałuża
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www5-2 (2025-04-29)