Historia filozofii nowożytnej i współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05.T.NJ.02.01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii nowożytnej i współczesnej |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Teologia, niestacjonarne, mgr Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 02 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | Jednolite studia magisterskie |
Kierunek studiów: | Teologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Semestr letni (II) |
Profil kształcenia: | Profil ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Zaliczenie I części historii filozofii (starożytnej i średniowiecznej) |
Literatura uzupełniająca: | A.J. Ayer, Filozofia w XX wieku, tł. T. Baszniak, Warszawa 2003. F. Copleston, Historia filozofii. Od Kartezjusza do Leibniza, t. IV, tł. J. Marzęcki, Warszawa 1995. F. Copleston, Historia filozofii. Od Hobbesa do Hume’a, t. V, tł. zbiorowe, Warszawa 1997. F. Copleston, Historia filozofii. Od Wolffa do Kanta, t. VI, tł. J. Łoziński, Warszawa 1996. F. Copleston, Historia filozofii. Od Fichtego do Nietzschego, t. VII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991. F. Copleston, Historia filozofii. Od Benthmama do Russella¸ t. VIII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1989. F. Copleston, Historia filozofii. Od Maine de Birana do Sartre’a, t. IX, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991. D. Folscheid, Wielkie daty filozofii nowożytnej i współczesnej, tł. J. Niecikowski, Warszawa 2000. |
Nakład pracy studenta: | Nakład pracy studenta (w godzinach): (A) godziny kontaktowe: - udział w zajęciach: 45 godzin / 1 ECTS; - konsultacje: 15 godzin / 0,5 ECTS (B) praca własna studenta (1) studiowanie literatury i realizacja zadań: 15 godzin / 0,5 ECTS; (2) przygotowanie do egzaminu - 30 godzin / 1 ECTS. |
Założenia: | Zakłada się znajomość historii filozofii starożytnej i średniowiecznej, w tym znajomość podstawowych problemów filozoficznych oraz terminologii. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z poglądami najważniejszych filozofów epoki nowożytnej i współczesności (od renesansu do czasów najnowszych), omówienie tła duchowego poszczególnych okresów, analiza kluczowych kontrowersji filozoficznych w nowożytnych i współczesnych dziejach myśli zachodniej. W zajęciach zwraca się uwagę na relację filozofii nowożytnej i współczesnej do teologii i światopoglądu chrześcijańskiego, a także do rodzących się i rozwijających nauk przyrodniczych. |
Pełny opis: |
Tematy II semestru I. Humanizm i początki renesansu: 1. Wprowadzenie 2. Mikołaj z Kuzy 3. Akademia Platońska we Florencji II. Filozofia naturalna okresu renesansu: 1. Cechy renesansowej filozofii naturalnej 2. Giordano Bruno 3. Galileusz 4. Francis Bacon III. Racjonalizm XVII wieku: 1. Rene Descartes 2. Baruch Spinoza 3. Nicolas Malebranche 4. Gottfried Wilhelm Leibniz 5. Blaise Pascal IV. Empiryzm brytyjski: 1. John Locke 2. George Berkeley 3. David Hume V. Filozofia oświecenia: 1. Wolter 2. Monteskiusz 3. Christian Wolff 4. Oświecenie polskie VI. Filozofia krytyczna i idealizm niemiecki: 1. Immanuel Kant 2. Johann Gottlieb Fichte 3. Friedrich Wilhelm Schelling 4. Georg Wilhelm Friedrich Hegel 5. Artur Schopenhauer VII. Pozytywizm, materializm i ateizm nowożytny: 1. August Comte 2. Ludwig Feuerbach 3. Karol Marks 4. Friedrich Nietzsche VIII. Filozofia chrześcijańska: 1. Søren Kierkegaard 2. Władimir Sołowjow 3. Desire Mercier IX. Fenomenologia: 1. Edmund Husserl 2. Edith Stein 3. Roman Ingarden 4. Max Scheler 5. Martin Heidegger X. Filozofia analityczna: 1. Ludwig Wittgenstein 2. Bertrand Russell 3. Kazimierz Twardowski 4. Józef M. Bocheński XI. Współczesna filozofia człowieka: 1. Egzystencjalizm 2. Personalizm 3. Filozofia spotkania 4. Naturalizm 5. Genderyzm |
Literatura: |
A. Bronk (red.), Z badań nad filozofią najnowszą, Lublin 1995. E. Coreth, H. Schöndorf, Filozofia XVII i XVIII wieku, tł. P Gwiazdecki, Kęty 2006. E. Coreth, P. Ehlen, J. Schmidt, Filozofia XIX wieku¸ tł. P. Gwiazdecki, Kęty 2006. E. Coreth, P. Ehlen, G. Haeffner, F. Ricken, Filozofia XX wieku, tł. M. L. Kalinowski, Kęty 2004. L. Gawor, Z. Stachowski (red.), Filozofia współczesna, Bydgoszcz i in. 2006. M. Hempoliński, Filozofia współczesna, Warszawa 1989. Z. Kuderowicz, Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 1989. W. Mackiewicz, Filozofia współczesna w zarysie, Warszawa1994. W. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. II i III, Warszawa 1995 (i inne wydania). |
Efekty uczenia się: |
I. Wiedza ("Student wie i rozumie"): - Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii (i prawa kanonicznego). którą jest w stanie rozwijać i stosować w działalności profesjonalnej: TMA_W02; P7S_WG; - Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych: TMA_W12; P7S_WG; - Ma pogłębioną wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie teologii praz ogólną wiedzę o nich w zakresie filozofii: TMA_W13; P7S_WG/K. II. Umiejętności ("Student potrafi"): - Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów: TMA_U02; P7S_UW; - Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych: TMA_U06; P7S_UW; - Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym: TMA_U08; P7S_UW. III. Kompetencje społeczne ("Student jest gotów do...:"): - Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów: TMA_K05; P7S_KO; - Identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym: TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO; - Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego: TMA_K07; P7S_KO. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się): (1) Zadania cząstkowe (W2, U1, U2, K1, K3); (2) Egzamin końcowy (W1, W2, W3, U3, K2) 2. Materiał obowiązujący do egzaminu obejmuje: - treść wykładów, - zawartość przekazywanych materiałów, - znajomość zadanych lektur. 3. Podstawą udzielenia zaliczenia jest egzamin ustny. Ustala się następujące kryteria oceniania: 1. Znajomość omawianych nurtów filozoficznych oraz zadanego materiału do samodzielnego opracowania jest wystarczająca do uzyskania oceny "dobry plus" (4,5); 2. Aby uzyskać ocenę bardzo dobrą (5), student powinien wykazać się umiejętnością dynamicznego operowania zdobytą wiedzą, np. umiejąc porównać ze sobą różne nurty, odpowiedzieć na pytania problemowe, samodzielnie oceniać nurty itp. (zob. efekty uczenia się w zakresie umiejętności); 3. Oceny: dobry (4,0), dostateczny plus (3,5) oraz dostateczny (3,0) są udzielane wówczas, gdy w odpowiedziach studenta pojawiają się błędy, które jednak nie zniekształcają głównego sensu poszczególnych nurtów. 4. Brak znajomości zadanego materiału, istotne błędy w prezentacji poglądów filozoficznych skutkują brakiem zaliczenia przedmiotu i oceną niedostateczną (2). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Libowski | |
Prowadzący grup: | Łukasz Libowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.