Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05.T.NJ.02.03
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwojowa
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Teologia, niestacjonarne, mgr
Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 02
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład dotyczący norm i anomalii dotyczących wieku rozwojowego prowadzony równolegle z ćwiczeniami uzupełniającymi wiedzę. Celem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień związanych z rozwojem psychicznym człowieka, zmianami zachodzącymi w psychice w ciągu całego jego życia oraz czynnikami, jakie warunkują owe zmiany.

Pełny opis:

Przedmiot przedstawia następujące zagadnienia:

1. Klasyfikacji czynników rozwoju (w odniesieniu do rozwoju ontogenetycznego) - czynniki genetyczne i środowiskowe (ekologiczne).

2. Wyznaczniki rozwoju - powiązane relacjami przyczynowo – skutkowymi ze zmianami rozwojowymi.

3. Paradygmaty teoretyczne w psychologii rozwojowej - m.in. teoria przywiązania Bowlby'ego, teorie biogenetyczne, psychoanalityczne, behawioralne, poznawcze rozwoju człowieka.

4. Psychologiczna periodyzacja etapów rozwoju człowieka.

5. Rodzaje zmian rozwojowych.

6. Strategie i metody badań zmian rozwojowych.

7. Rozwój poznawczy człowieka.

8. Rozwój emocjonalny.

9. Rozwój społeczny.

10. Rozwój moralny.

Literatura:

Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zyska i S-ka Wydawnictwo. Rozdział 1 /ss.1-32/

Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Rozdz. 1 , rozdz. 2 – s. 41-46

Brzezińska A. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP

Rozdział 1. Jak myślimy o rozwoju człowieka? /ss. 5-20/

Rozdział 2. Jak przebiega rozwój człowieka? /ss. 21-40/

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T.1. Warszawa: PWN. Rozdz. 2-4

Strelau J. (red.) (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Gdańsk: GWP. Rozdz. 7

Turner J. S., Helms D. B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. Rozdz. 1.

Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. s.40-42, s. 77-95.

Mussen P.H. (red) (1970). Podręcznik metod badania rozwoju dziecka. Warszawa: PWN. ss.80-142

Efekty uczenia się:

WIEDZA: absolwent zna i rozumie

ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym.

UMIEJĘTNOŚCI: absolwent potrafi

potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie.

potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, religijnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie .

potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: absolwent jest gotów do

ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie nauk o rodzinie

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin w sesji w formie pisemnej - test jednokrotnego wyboru.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kiełek-Rataj
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www5-4 (2025-01-17)