Psychologia rozwojowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05.T.NJ.02.03 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Teologia, niestacjonarne, mgr Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 02 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczący norm i anomalii dotyczących wieku rozwojowego prowadzony równolegle z ćwiczeniami uzupełniającymi wiedzę. Celem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień związanych z rozwojem psychicznym człowieka, zmianami zachodzącymi w psychice w ciągu całego jego życia oraz czynnikami, jakie warunkują owe zmiany. |
Pełny opis: |
Przedmiot przedstawia następujące zagadnienia: 1. Klasyfikacji czynników rozwoju (w odniesieniu do rozwoju ontogenetycznego) - czynniki genetyczne i środowiskowe (ekologiczne). 2. Wyznaczniki rozwoju - powiązane relacjami przyczynowo – skutkowymi ze zmianami rozwojowymi. 3. Paradygmaty teoretyczne w psychologii rozwojowej - m.in. teoria przywiązania Bowlby'ego, teorie biogenetyczne, psychoanalityczne, behawioralne, poznawcze rozwoju człowieka. 4. Psychologiczna periodyzacja etapów rozwoju człowieka. 5. Rodzaje zmian rozwojowych. 6. Strategie i metody badań zmian rozwojowych. 7. Rozwój poznawczy człowieka. 8. Rozwój emocjonalny. 9. Rozwój społeczny. 10. Rozwój moralny. |
Literatura: |
Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zyska i S-ka Wydawnictwo. Rozdział 1 /ss.1-32/ Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Rozdz. 1 , rozdz. 2 – s. 41-46 Brzezińska A. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP Rozdział 1. Jak myślimy o rozwoju człowieka? /ss. 5-20/ Rozdział 2. Jak przebiega rozwój człowieka? /ss. 21-40/ Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T.1. Warszawa: PWN. Rozdz. 2-4 Strelau J. (red.) (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Gdańsk: GWP. Rozdz. 7 Turner J. S., Helms D. B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. Rozdz. 1. Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. s.40-42, s. 77-95. Mussen P.H. (red) (1970). Podręcznik metod badania rozwoju dziecka. Warszawa: PWN. ss.80-142 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: absolwent zna i rozumie ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym. UMIEJĘTNOŚCI: absolwent potrafi potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie. potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, religijnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie . potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych KOMPETENCJE SPOŁECZNE: absolwent jest gotów do ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie nauk o rodzinie |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w sesji w formie pisemnej - test jednokrotnego wyboru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kiełek-Rataj | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.