Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metafizyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05.T.NJ.02.04
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metafizyka
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Teologia, niestacjonarne, mgr
Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 02
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna
Realizowany w sali
Realizowany zdalnie

Literatura uzupełniająca:

JAN PAWEŁ II, Fides et ratio. Encyklika o relacjach między wiarą a rozumem, Rzym 1998.

MARYNIARCZYK A., Metafizyka w ekologii, Lublin 1999.

SKARGA B., Kwintet metafizyczny, Kraków 2005.

SKARGA B., Tercet metafizyczny, Kraków 2009.

SZULAKIEWICZ M., Poszukiwania metafizyczne, Toruń 2014.

WOLSZA K., Religijne wymiary doświadczenia i myślenia, Opole 2011.

Skrócony opis:

Wykład z metafizyki na studiach teologicznych ma dwa cele: (1) przegląd najważniejszych problemów metafizycznych dyskutowanych w historii filozofii wraz z ukazaniem współczesnych interpretacji; (2) poznanie języka metafizyki, szczególnie tych pojęć, które zostały wykorzystane w teologii, zwłaszcza w definicjach dogmatycznych.

Pełny opis:

Plan wykładu

Rozdział I

WPROWADZENIE DO METAFIZYKI

1. Znaczenia nazwy „metafizyka”

2. Krytyki metafizyki

3. Współczesne stanowiska

Rozdział II

OGÓLNA TEORIA BYTU

1. Pojęcia bytu (B1 – B2)

2. Pojęcia zamienne z bytem (transcendentalne = transcendentalia)

3. Kategorie bytowe

Rozdział III

STRUKTURA BYTU

1. Istota i istnienie

2. Materia i forma (teoria hylemorfizmu)

3. Akt i możność

Rozdział IV

BYT I WARTOŚĆ

1. Prawda (verum)

2. Dobro (bonum)

3. Piękno (pulchrum)

Rozdział V

PRZYCZYNY BYTU

1. Myślenie przyczynowe (kauzalne)

2. Klasyczna teoria czterech przyczyn

3. Reinterpretacja teorii czterech przyczyn

Literatura:

PODRĘCZNIKI I SKRYPTY

KOŁODZIEJCZYK S.T. (red.), Przewodnik po metafizyce, Kraków 2011.

KOWALCZYK S., Metafizyka ogólna, Lublin 1998.

KRĄPIEC M.A., Metafizyka. Zarys teorii bytu, Lublin 1984 (i inne wydania).

MORAWIEC E., MAZANKA P., Metafizyka klasyczna wersji egzystencjalnej, Warszawa 2006.

STĘPIEŃ A.B., Wprowadzenie do metafizyki, Kraków 1964.

STRÓŻEWSKI W., Ontologia, Kraków 2004.

WSZOŁEK S., Elementy metafizyki, Tarnów 2008.

WOLSZA K., Metafizyka ogólna, Nysa 1994.

Efekty uczenia się:

I. Wiedza ("Student wie i rozumie"):

- Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii (i prawa kanonicznego), którą jest w stanie rozwijać i stosować w działalności profesjonalnej: TMA_W02; P7S_WG;

- Zna terminologią nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie: TMA_W03; P7S_WG;

- Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii (i prawa kanonicznego): TMA_W09; P7S_WG.

II. Umiejętności ("Student potrafi"):

- Student posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii: TMA_U03; P7S_UW;

- Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych (i życia Kościoła), z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań: TMA_U09; P7S_UK;

- Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi: TMA_U12; P7S_UW.

III. Kompetencje społeczne ("Student jest gotów do..."):

- Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów: TMA_K05; P7S_KO;

- Identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym: TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO;

- Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii: TMA_K08; P7S_KR.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania: Egzamin w formie pisemnej. Test składający się z 16 pytań obejmuje całość wyłożonego materiału oraz znajomość zadanych lektur. Test jest oceniony według następującej skali:

16 pkt. = bardzo dobru (5,0)

14-15 pkt. = dobry plus (4,5)

12-13 pkt. = dobry (4,0)

10-11 pkt. = dostateczny plus (3,5)

9 pkt. = dostateczny (3,0)

poniżej 9 pkt = niedostateczny (2,0)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczą niniejszego przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Grygiel
Prowadzący grup: Wojciech Grygiel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6 (2025-03-04)