Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Kościoła 1073-1648 r.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05.T.NJ.02.06
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia Kościoła 1073-1648 r.
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Teologia, niestacjonarne, mgr
Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 02
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Poziom studiów:

studia magisterskie

Kierunek studiów:

teologia kapłańska

teologia katechetyczna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr letni (II)

Profil kształcenia:

jednolite studia magisterskie

Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna
Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Realizowany w sali

Wymagania:

Wskazana i pomocna wiedza ogólna (na poziomie szkoły średniej) z zakresu historii powszechnej omawianych okresów oraz znajomość podstawowych zagadnień i problemów teologicznych.

Literatura uzupełniająca:

Dokumenty Soborów powszechnych, t. II: (869-1312), oprac. A. BARON, H. PIETRAS, Kraków 2003.

Dokumenty Soborów powszechnych, t. III: (1414-1445), oprac. A. BARON, H. PIETRAS, Kraków 2003.

Dokumenty Soborów powszechnych, t. IV: (1511-1870), oprac. A. BARON, H. PIETRAS, Kraków 2005, s. 1-867.

ZIELIŃSKI Z., Historia Kościoła. Odbicie rzeczywistości Bożej w świecie, Wrocław 2005.

BEDOUELLE G., Kościół w dziejach, Poznań 1994.

DELUMEAU J., Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII w., t. I-II, Warszawa 1986.


Nakład pracy studenta:

A.

Godziny kontaktowe: 1, 20 ECTS

zajęcia w sali: 18 godz.

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. w zdawaniu lektur, konsultacjach): 12 godz. / 1 ECTS


B. Praca własna studenta: 0,8 ECTS

Studiowanie lektur: 12 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 8 godz.


Założenia:

Wskazana i pomocna wiedza ogólna (na poziomie szkoły średniej) z zakresu historii powszechnej omawianych okresów oraz znajomość podstawowych zagadnień i problemów teologicznych.

Skrócony opis:

Prezentacja samorealizacji Kościoła i jego dziejowej misji zbawczej w aspekcie procesu inkulturacji.

Pełny opis:

Prezentowane wykłady dotyczą: (1) rozwoju przestrzennego przechodzenia chrześcijaństwa kolejno z kręgu religii europejskiej do ogólnoświatowej i do coraz innych formacji politycznych, współbudowanych ze strukturami kościelnymi; (2) rozwoju nauki chrześcijańskiej, jako wysiłku ujęcia chrześcijańskich prawd wiary w sformułowania słowne i pojęcia filozoficzne tych nowych kręgów językowych, a także poprzez orzeczenia dogmatyczne przyjęte na soborach; (3) rozwoju liturgii i pobożności; (4) rozwoju struktur organizacyjnych i życia wspólnotowego. Część wykładów dotyczy problematyki Kościoła w Polsce średniowiecznej i nowożytnej.

Zakres tematów:

I. ŚREDNIOWIECZE KLASYCZNE I SCHYŁKOWE

1. Reforma gregoriańska i Sobory Laterańskie od I do IV

2. Kościół w Polsce w okresie średniowiecznym

3. Wyprawy krzyżowe i średniowieczna odnowa życia zakonnego

4. Scholastyka

6. Niewola awiniońska papieży i Wielka Schizma Zachodnia (1378-1415/1417)

7. Sobory w Konstancji, Bazylei i Florencji

II. REFORMACJA, KONTRREFORMACJA I REFORMA KOŚCIELNA

8. Reformacja i jej główne postacie: Marcin Luter, Ulrich Zwingli, Jan Kalwin, Henryk VIII

9. Sobór trydencki (1545-1563) i odnowa Kościoła katolickiego

10. Polska i Litwa - protestantyzm i okres potrydenckiej reformy Kościoła

11. Tendencje unijne w Kościele protestanckim

Literatura:

Literatura podstawowa:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

BANASZAK M., Historia Kościoła katolickiego, t. II-III, cz. 1, Warszawa 1986-1989.

KUMOR B., Historia Kościoła, cz. III-V, Lublin 2001-2003.

B. KUMOR, Z. OBERTYŃSKI (red.), Historia Kościoła w Polsce, t. I-II, Poznań 1974.

KŁOCZOWSKI J. (red.), Chrześcijaństwo w Polsce. Zarys przemian 966-1979, Lublin 1992.

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

ROGIER L.J. I IN. (red.), Historia Kościoła, t. II-III, Warszawa 1986-1988.

TANNER N., Krótka historia Kościoła katolickiego, Kraków 2014.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. Absolwent zajęć ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej TMA_W01; P7S_WG;

2. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym TMA_W14; P7S_WG; PS7_WK.

Umiejętności: student potrafi

3. Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej TMA_U01, P7S_UW.

4. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych TMA_U06, P7S_UW.

5. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań TMA_U09, P7S_UK.

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

6. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny TMA_K02, P7S_KR.

7. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów TMA_K05, P7S_KO.

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Wykład: Egzamin (efekty 1,2, 4, 7)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

egzamin ustny (75%), poprzedzony kolokwium z zadanych lektur (25%) / efekty 3, 5, 6

ocena niedostateczna:

Wiedza:

W 1. Absolwent nie posiada wystarczającej wiedzy z prezentowanych zagadnień z historii Kościoła.

W 2. Nie zna terminologii nauk teologicznych i jej korzeni grecko-łacińskich.

W 4. Brak mu wiedzy o historycznej zmienności przemian historycznych i ich konsekwencjach dla teologii.

Umiejętności:

U 1. Absolwent nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej.

U 2. Nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych.

Kompetencje społeczne:

K 1. Absolwentowi brak argumentów rozumienia potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie.

K 2. Nie ma świadomości złożoności rzeczywistości.

ocena dostateczna:

Wiedza:

W 1. Absolwent posiada małą wiedzę z prezentowanych zagadnień z historii Kościoła.

W 2. Nie zbyt dobrze orientuje się w terminologii nauk teologicznych i jej korzeniach grecko-łacińskich.

W 4. Ma małą wiedzę o historycznej zmienności przemian historycznych i ich konsekwencjach dla teologii.

Umiejętności:

U 1. Absolwent w bardzo małym stopniu potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej.

U 2. Posiada średnią umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych.

Kompetencje społeczne:

K 1. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie.

K 2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości.

Ocena dobra:

Umiejętności:

U 1. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej.

U 2. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.

U 3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.

Kompetencje społeczne:

K 1. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób.

K 2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.

K 3. Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy.

Ocena bardzo dobra:

Umiejętności:

U 1. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i bardzo dobrze integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz trafnie formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej.

U 2. Posiada doskonałą umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.

U 3. Posiada w bardzo dobrym stopniu umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.

Kompetencje społeczne:

K 1. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, samodzielnie potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób.

K 2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, którą prezentuje w swoich działaniach i wypowiedziach.

K 3. Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy i w dzieła te się chętnie angażuje.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Górecki
Prowadzący grup: Piotr Górecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Dyscyplina:

nauki teologiczne

Literatura uzupełniająca:

Dokumenty Soborów powszechnych, t. II: (869-1312), oprac. A. BARON, H. PIETRAS, Kraków 2003.

Dokumenty Soborów powszechnych, t. III: (1414-1445), oprac. A. BARON, H. PIETRAS, Kraków 2003.

Dokumenty Soborów powszechnych, t. IV: (1511-1870), oprac. A. BARON, H. PIETRAS, Kraków 2005, s. 1-867.

ZIELIŃSKI Z., Historia Kościoła. Odbicie rzeczywistości Bożej w świecie, Wrocław 2005.

BEDOUELLE G., Kościół w dziejach, Poznań 1994.

DELUMEAU J., Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII w., t. I-II, Warszawa 1986.


Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna
Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Realizowany w sali

Założenia:

Wskazana i pomocna wiedza ogólna (na poziomie szkoły średniej) z zakresu historii powszechnej omawianych okresów oraz znajomość podstawowych zagadnień i problemów teologicznych.

Skrócony opis:

Prezentacja samorealizacji Kościoła i jego dziejowej misji zbawczej w aspekcie procesu inkulturacji.

Pełny opis:

Prezentowane wykłady dotyczą: (1) rozwoju przestrzennego przechodzenia chrześcijaństwa kolejno z kręgu religii europejskiej do ogólnoświatowej i do coraz innych formacji politycznych, współbudowanych ze strukturami kościelnymi; (2) rozwoju nauki chrześcijańskiej, jako wysiłku ujęcia chrześcijańskich prawd wiary w sformułowania słowne i pojęcia filozoficzne tych nowych kręgów językowych, a także poprzez orzeczenia dogmatyczne przyjęte na soborach; (3) rozwoju liturgii i pobożności; (4) rozwoju struktur organizacyjnych i życia wspólnotowego. Część wykładów dotyczy problematyki Kościoła w Polsce średniowiecznej i nowożytnej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

BANASZAK M., Historia Kościoła katolickiego, t. II-III, cz. 1, Warszawa 1986-1989.

KUMOR B., Historia Kościoła, cz. III-V, Lublin 2001-2003.

B. KUMOR, Z. OBERTYŃSKI (red.), Historia Kościoła w Polsce, t. I-II, Poznań 1974.

KŁOCZOWSKI J. (red.), Chrześcijaństwo w Polsce. Zarys przemian 966-1979, Lublin 1992.

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

ROGIER L.J. I IN. (red.), Historia Kościoła, t. II-III, Warszawa 1986-1988.

TANNER N., Krótka historia Kościoła katolickiego, Kraków 2014.

Uwagi:

Zajęcia są kontynuacją wykładu monograficznego z semestru pierwszego dotyczącego starożytności i wczesnego średniowiecza. Opanowanie tego materiału ułatwia i pomaga w dalszym studiowaniu i przyswajaniu prezentowanych wiadomości

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www4-6 (2025-03-04)