Pedagogika II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05.T.NJ.02.09.C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika II |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Teologia, niestacjonarne, mgr Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 02 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Konwersatorium tematyczne przedstawiające najważniejszych pedagogów (dydaktyków) oraz współczesne kierunki i nurty pedagogiczne. |
Pełny opis: |
1. Najważniejsi pedagodzy (dydaktycy) w dziejach wychowania 2. Współczesne teorie i koncepcje wychowania 3. Struktura procesu wychowania 4. Aksjologiczne problemy teorii wychowania 5. Podstawowe zagrożenia i błędy wychowania |
Literatura: |
PILCH T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. I-VII (Suplement), Warszawa 2003-2010. OKOŃ W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszaw 2004. NOWAK M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2010. ŚLIWERSKI B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: – Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw; wykorzystuje posiadaną wiedzę w zakresie doboru źródeł oraz informacji, a także odpowiednich metod i narzędzi – P7S_WG; TMA_W02; Rozp. I_2_1 – zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym – P7S_WG; P7S_WK; TMA_W03; Rozp. I_2_1 - ma pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych pedagogów (dydaktyków) oraz współczesne kierunki i nurty pedagogiczne – TMA_W01; P7S_WG/K Umiejętności: – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową – P7S_UW; TMA_U01 – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – P7S_UK; TMA_U02 – potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej – P7S_UO; TMA_U03 Ko – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową – P7S_UW; TMA_U01 – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – P7S_UK; TMA_U02 – potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej – P7S_UO; TMA_U03 Kmpetencje społeczne: – ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – P7S_KK; TMA_K01 – potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – P7S_KR; TMA_K02 – potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności – P7S_KK; P7S_KO; TMA_K03. |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia: • zaliczenie z oceną (koniec II semestru) B. Kryteria oceniania: • ocena niedostateczna Wiedza: Student nie posiada wiedzy w zakresie pedagogiki ogólnej - formalnych kompetencji; – nie zna podstawowych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania, nie rozumie różnorodnych uwarunkowania tych procesów i ich związków z życiem religijno-duchowym; – nie ma wiedzy na temat najważniejszych pedagogów (dydaktyków) oraz współczesnych kierunków i nurtów pedagogicznych Umiejętności: Student nie posiada umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury pedagogicznej; – nie potrafi przeprowadzić analizy i interpretacji kierunków i nurtów pedagogicznych celem określenia ich znaczeń i implikacji; – nie posiada umiejętności argumentowania oraz prowadzenia dyskusji dotyczącej pedagogiki ogólnej i jej miejsca w społeczeństwie i kulturze. Kompetencje społeczne: Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów wychowawczych; – nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie nauk pedagogicznych. • Ocena dostateczna Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związków z życiem religijno-duchowym; – zna niektóre błędne ujęcia pedagogiczne; – zna najważniejszych przedstawicieli nurtów pedagogicznych w dziejach. – posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury pedagogicznej. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i nurtów pedagogicznych; – identyfikuje niektóre dylematy światopoglądowe i etyczne związane z formowaniem właściwego modelu wychowania; – interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie pedagogiki i dyscyplin wspierających pedagogikę. • Ocena dobra Student posiada wiedzę w zakresie pedagogiki, ma kompetencje w orzekaniu o jej istocie, naturze i genezie; – zna różne nurty i kierunki pedagogiczne oraz najważniejszych pedagogów (dydaktyków); – zna błędne ujęcia pedagogiczne; Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury pedagogicznej oraz syntezę różnych idei i zjawisk społeczno-kulturowych; – potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych nurtów i kierunków pedagogicznych celem określenia ich znaczeń i implikacji; – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej znaczenia nauczani i wychowania, procesu (pojęcie, rodzaje, style), strategii nauczania – wzorów uczenia się; organizacja warsztatu pracy nauczyciela w społeczeństwie oraz formułowania wniosków i syntetycznych podsumowań. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania niektórych problemów; • Ocena bardzo dobra Student posiada wiedzę w zakresie pedagogiki, ma kompetencje w orzekaniu o jej istocie, naturze i genezie; – zna różne nurty i kierunki pedagogiczne oraz najważniejszych pedagogów (dydaktyków); – zna błędne ujęcia pedagogiczne; – ma pogłębioną wiedzę na temat współczesnych problemów pedagogicznych i oświatowych. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury pedagogicznej, syntezę różnych nurtów i kierunków oraz opracowanie i prezentację wyników; – potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę krytyczną oraz interpretację różnych poglądów celem określenia ich znaczeń i implikacji; – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej współczesnych nurtów pedagogicznych i ich miejsca w społeczeństwie, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości pedagogicznej, rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów; – trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy społeczno-kulturowe związane z funkcjonowanie szkół publicznych i niepublicznych; – interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie nauk pedagogicznych, nauk wspierających, np. socjologii, psychologii, filozofii i teologii religii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.