Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Communication Theories and Semiotics

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.2.D3.EPC.28
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Communication Theories and Semiotics
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Realizowany w sali

Skrócony opis:

The course introduces the students to a variety of theories and models of communication and to various perspectives that can be taken when studying public communication. The theories are related to disciplinary priorities and evolving research orientations, of which only some can be appropriated in a philological approach. One such theoretical and methodological perspective is semiotics, which is presented in more detail.

The course is of an introductory character: it gives students a panoramic overview of various theoretical approaches to communication. It aims to encourage students to select and prioritize such models and perspectives that can be useful for their study. It is designed for students to engage with presented materials, to comment on them, to critique them.

The course is offered on Moodle e-learning platform

Pełny opis:

Course content

1. Introducing concepts in mass communication and media theory

2. History of communication research: Evolving paradigms and results

3. Mass culture and society

4. Limited effects paradigm, new methodologies

5. Critical and Cultural Studies

6. Psychological, sociological and cultural perspectives in communication research

7. Recent developments: cultivation , agenda setting and globalization

8. Semiotic theories of communication (Saussure, Peirce, Barthes, Eco)

9. Language(s) and representation(s)

Literatura:

A. obligatory reading (to get a credit):

A.1. used in class

Baran, Stanley and Dennis Davis (2006) Mass Communication Theory: Foundations, Ferment, and Future. Fourth Edition. Thomson Wadsworth.

Chandler, Daniel (1994-2012) Semiotics for Beginners e-book

A.2. used for self-study

Croteau, David, William Hoynes and Stefania Milan (2012) Media/Society: Industries, images, and audiences. London: Sage

Potter, John (2010) Media Effects. London: Sage.

B. supplementary reading

Goban-Klas, Tomasz (2006) Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Efekty uczenia się:

Knowledge

Students:

1. have basic knowledge about the significance of the study of language and communication within the discipline of philology, about their research subjects as well as their methodological specificity (k-W-1)

2. know of the main methods of analysis and interpretation of uses of language that are typical of public communication, are aware of the complexity and evolution of linguistic systems and meaning-making practices(k-W-5)

Skills

Students can:

3. search for, analyze, select, evaluate and use information collected from various sources and presented in various media(k-U-3)

4. apply the terminology, theoretical frameworks, research paradigms and methodological approaches of linguistics and discouse studies (including those of semiotics, sociolinguistics, pragmatics, stylistics and rhetoric), as well as communication studies and media studies(k-U-2)

Social competences

Students:

5. participate in cultural life and use its various forms (k-K-4)

6. recognize priorities and objectives in self-study, apply ethical and professional perspectives in executing assignments and research (k-K-3)

7. approach public communications in an analytic and critical way(k-K-1)

Metody i kryteria oceniania:

Forms of evaluation of effects (see above for types of effects)

1. A written/oral test/quiz (30%) – 1,2

2. Reporting on homework assignments (50%) – commentary, discussion, analysis of examples, critiques in small groups – 3,4,5,6

3. Essay/critique/review of literature (20%) – 2,6,7

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www5 (2024-03-22)