Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

History of British and Irish literature 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.N3.EP.32
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: History of British and Irish literature 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Katalog przedmiotów dla English Philology, niestacjonarne, I stopień, 1 semestr
Studia niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

English Philology

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 1

Profil kształcenia:

studia niestacjonarne

profil akademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Nakład pracy studenta:

ECTS points in relation to student’s duties

total number of ECTS: 3

0,5 ECTS = 15 hours participation in classes

2,5 ECTS = 75 hours preparation to classses (extensive reading) with direct participation of the teacher


Skrócony opis:

Course description:

The course follows the evolution of British and Irish literature from its beginnings to the decline of neoclassicism and the first omens of romanticism in the second half of the 18th century

Pełny opis:

Course objectives:

On completing the HBIL1 course, students will be:

1) familiar with the successive stages in the history of British and Irish

literature

2) familiar with major British and Irish authors and works within the

successive epochs

3) able to analyze and interpret literary texts – poetic, dramatic and

prosaic

4) able to formulate critical opinions and to justify them

-----------------

Course content:

1) Introduction. Old English literature.

2) Middle ages. Geoffrey Chaucer’s ”The Canterbury Tales” (General Prologue)

3) Medieval drama. Morality play “Everyman”.

4) Late medieval period. Thomas Malory’s ”La Morte D’Arthur” (selected passages)

5) English Renaissance. Sir Philip Sidney’s poetry. Selected sonnets from “Astrophil and Stella”

6) The Renaissance drama. William Shakespeare’s “Macbeth”.

7) Metaphysical poetry. John Donne’s selected poems.

8) The Restoration. John Milton’s epic poem “Paradise Lost”.

9) Development of fiction. John Bunyan’s “Pilgrim’s Progress”.

10) British Enlightenment. Alexander Pope’s “The Rape of the Lock”.

11) Birth of the novel. Daniel Defoe’s “Robinson Crusoe”.

12) Parody and satire in Jonathan Swift’s “Gulliver’s Travels” (Part IV, "A Voyage to the Country of the Houyhnhnms").

13) Students’ presentations.

14) Students’ presentations.

15) Final test.

--------------------

Methods of instruction/ forms of classroom activity:

presentation, discussion, reading of literary texts, analysis and interpretation of selected literary texts, written work (test and/or composition), student's self-study at home, ICT tools/e-learning/MSTeams option if needed

Literatura:

Reading list:

All the literary texts listed under the heading 'Homework' (in the course content above) are obligatory. Poetic texts can be found either in The Norton Anthology of English Literature (vol. 1), or The Oxford Anthology of English Literature (also vol. 1). Dramas and novels can be found in separate editions. All the books are available in the library of the Philological Faculty (in the Collegium Maius building). Independently of the library, all the texts listed in the course content are available online at no charge.

The Norton Anthology of English Literature.

The Oxford Anthology of English Literature.

Baldick, Ch., Literary Terms.

Cuddon, J.A., Dictionary of Literary Terms.

Culler, J., Literary Theory: A Very Short Introduction.

Daiches, D., A Critical History of English Literature.

Głowiński, M., Słownik terminów literackich.

Montgomery, M., The Ways of Reading.

Sanders, A., The Short Oxford History of English Literature.

Zbierski, H., Historia literatury angielskiej.

Supplementary reading:

As regards historical-literary and critical studies, students are advised to consult David Daiches’s A Critical History of English Literature (vol. 1); The New Pelican Guide to English Literature (vols. 1 to 4); or numerous one-volume histories of English literature available in our library, such as The Short Oxford History of English Literature by Andrew Sanders. Critical commentaries and interpretations of literary texts are also available online, free of charge, on websites such as: SparkNotes – Literature Study Guides. One more useful reference book in our library is The Penguin Dictionary of Literary Terms and Literary Theory by J. A. Cuddon.

Efekty uczenia się:

Learning outcomes acc to PQR 2019:

Knowledge

The student knows and understands:

1. advanced facts concerning British and Irish literature (k_W11 / P6S_WG)

2. advanced terminology particular to literary studies (k_W02 / P6S_WG)

Skills

The student can:

3. recognize different types of literary texts in order to conduct critical analysis (k_U02 / P6S_UW)

4. use proper terminology and methodology in critical analysis of literary texts (k_U01 / P6S_UW)

Social competences

The student is ready to:

5. critically assess literary texts and solve problems connected with their analysis (k_K02 / P6S_KK)

Metody i kryteria oceniania:

Forms and criteria of evaluating learning outcomes:

1. Active participation in classroom activities - 25% of the final grade (outcomes: 1,2,3,4,5)

2. Students' presentations on selected topics concerning history of British and

Irish literature - 25% of the final grade (outcomes 1,2,3,4,5)

3. Written test – 50% of the final grade (outcomes 1,2,3,4,5)

Students should take into account that criteria for evaluation are both cognitive (i.e. relative to the range and quality of students’ knowledge) and educative (i.e. pertaining to logical thinking and independent judgment)

Grading criteria:

60 -67% 3.0

68 - 75% 3.5

76 - 83% 4.0

84 - 91% 4.5

92 - 100% 5.0

pass at 60% of the final grade

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf, Sławomir Kuźnicki
Prowadzący grup: Sławomir Kuźnicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-4 (2025-05-14)