Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Introduction to linguistics

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.N3.EP.63
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Introduction to linguistics
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Katalog przedmiotów dla English Philology, niestacjonarne, I stopień, 1 semestr
Studia niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

English Philology

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 1

Profil kształcenia:

studia niestacjonarne

profil akademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany zdalnie

Nakład pracy studenta:

ECTS points in relation to student’s duties:

total ECTS: 3

0,5 ECTS – 15 hours: participation in lectures

2,5 ECTS – 75 hours: preparation to lectures and the final exam (readings) with direct participation of the teacher


Skrócony opis:

Course description:

The lecture provides students with introductory academic knowledge on key issues and phenomena dealt with by the widely understood science of language, i.e. linguistics

Pełny opis:

Course objectives:

- using linguistic terminology

- understanding historical development of linguistics

- knowing leading linguists' contributions

- understanding language interrelations

---------------------

Course content:

- Linguistics as a scientific discipline;

- Branches of present-day linguistic research (theoretical vs. applied, synchronic vs. diachronic, contextual vs. independent);

- A historical outline (hypotheses of the origin of language and history of writing, the development of linguistics in ancient Greece, Rome and India, the development of European linguistics from the Middle Ages up to the present times);

- Divisions of linguistics in the 20th and 21st centuries (phonology, orphology, syntax, semantics, pragmatics, the role of the speech act theory, psycholinguistics, language acquisition and learning [the role of contrastive linguistics and error analysis]; sociolinguistics and language variety [“standard” language vs. dialect, slang, jargon; pidginisation and creolisation of language; contact-linguistics; bi- and multilingualism], language typology.

---------------------

Methods of teaching: presentation, lecture, interactive lecture, ICT tools/e-learning

Literatura:

Reading list

A. Used in class

Hayes, C. W., Ornstein, J., and Gage, W. W. (1991). The ABC's of languages and linguistics: A basic introduction to language science.

Lincolnwood: National Textbook Company.

B. Used for self-study

Crystal, D. (1997). A dictionary of linguistics and phonetics. Cambridge: Blackwell.

Fromkin, V., Rodman, R., and Hyams, N. (2003). An introduction to language. Boston: Thomson/Heinle.

Supplementary materials

Language files: Materials for an introduction to language & linguistics. Columbus: Ohio State University Press.

Efekty uczenia się:

Learning outcomes acc to PQF 2019

Knowledge

Student knows and understands

1. the place and significance of linguistics in the philological science (k_W01/P6S_WG)

2. basic linguistic terminology (k_W02/P6S_WG)

3. the historical development of linguistics (k_W05/P6S_WG)

4. basic research focal points of particular contemporary linguistic branches (k_W04/P6S_WG)

5. the names and accomplishments of the leading researchers who contributed to the development of the discipline (k_W07/ P6S_WG)

Skills

Student can:

6. use the specialist terminology of linguistics (k_U01/P6S_UW)

7. use the knowledge about contemporary linguistic theories (k_U03/P6S_UW)

Social competences

Student is ready to:

8. perceive language as a living structure which is subject to both historical change and synchronic variety (k_K03/P6S_KO)

Metody i kryteria oceniania:

Forms of evaluation of learning outcomes

1. Written exam (at the university site) - 100% of the final grade (outcomes 1-8)

Final Grading Framework:

2.0 (Fail): 0-59%

3.0 (Average): 60-68%

3.5 (Average Plus): 69-74%

4.0 (Good): 75-84%

4.5 (Good Plus): 85-92%

5.0 (Very Good): 93-100%

pass at 60% of the final grade

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf, Tomasz Sutarzewicz
Prowadzący grup: Tomasz Sutarzewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-4 (2025-05-14)