Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Methods and directions of research

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S2.EP.TTP.AP.19
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Methods and directions of research
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Katalog przedmiotów dla English Philology – Teacher Training Programme, stacjonarne, II stopień, 1 s
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Poziom studiów:

studia drugiego stopnia

Kierunek studiów:

English Philology - Teacher Training Programme

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 1

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

profil akademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany zdalnie

Nakład pracy studenta:

ECTS points in relation to student’s duties:

total number of ECTS = 2

1 ECTS = 30 hrs in class

1 ECTS = 30hrs preparation to class with direct participation of teacher


Skrócony opis:

Course description

In the lecture (since 2024) on Methods and directions of research students will become familiar with main trends in research methodology useful in second language acquisition research, especially with qualitative and quantitative research designs and adequate data analyses methods.

Pełny opis:

Course objectives

The aim of the course is to deepen and systematise students’ knowledge within the scope of first and second language acquisition and use regarding methods and directions of research. Students are familiarized with qualitative and quantitative research designs and adequate data analyses methods

------------------

Course content

1. Introduction: What is research

2. Research types and qualities

3. Qualitative research (e.g. approaches (Narrative inquiry, Case study, Ethnography, Action research); data collection methods (Observation, Interview, Open question responses, Introspection, Discourse analysis)

4. Quantitative research (e.g. variables, levels of constraint; data collection methods (Observation, Interview, Survey, Questionnaire); types of statistics (Descriptive and Inferential); types of research (Correlational, Differential, Experimental)

5. Mixed methods research

6. Stages of a research project

7. Writing a research report

----------------------

Methods of classroom instruction

lecture, multimedia presentation, extensive reading, essay writing, group discussion, ICT tools/MSTeams

Literatura:

Reading list

students are advised to consult selected positions

Brown, J. D. (1992). Understanding research in seacond language learning. Cambridge: CUP.

Brown, J. D. & Rodgers, T. S. (2002). Doing second language research. Oxford: Oxford University Press

Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Quantitative, qualitative and mixed methodologies. Oxford: Oxford University Press

Gabryś-Barker, D. (2011). Action research in teacher development: An overview of research methodology. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Hartas, D. (ed.) (2010). Educational research and inquiry. Qualitative and quantitative approaches. London: Continuum

Mackey, A., & Gass, S. M. (2005). Second language research: methodology and design. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates

McKay, S. (2006). Researching second language classrooms. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates

Nunan, D. (2008). Research methods in language learning (18th ed.). New York: Cambridge University Press

Richards, K., Ross, S. & P. Seedhouse. (2012). Research methods in applied language studies.London & New York: Routledge.

Seliger, H. W., & Shohamy, E. (1995). Second language research methods (3rd ed.). Oxford: Oxford University Press

Wilczyńska, W. & Michońska-Stadnik, A. (2010). Metododologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Avalon.

Supplementary reading:

online resources searched and analysed by the students

Efekty uczenia się:

Learning outcomes (PQF 2019)

Knowledge

The student knows and understands to an in-depth extent

1. a wide range of analytical and interpretative methods relating to linguistics, including theories and research schools in the field of language acquisition (k_W04/P7S_WG)

Skills

The student can

2. read, analyse and synthetise knowledge from multiple sources (k_U04/P7S_UK)

3. create proficient English-language texts (k_U04/P7S_UK)

Social competences:

The student is ready to

4. self-monitor their own learning (k_K01/P7S_KK)

5. develop their language proficiency and academic skills following the rules of professional ethics when working with formal sources (k_K05/P7S_KR)

Metody i kryteria oceniania:

Forms of evaluation of learning outcomes

1. Active participation in classes and class discussions - 40% of the final grade (outcome 1,2,4,5)

2. A definition essay - 20% of the final grade (outcome 1,2,3,5)

3. A classification essay - 20% of the final grade (outcome 1,2,3,5)

4. A comparison/contrast essay - 20% of the final grade (outcome 1,2,3,5)

pass at 60%

60% = 3,0

80% = 4,0

100% = 5,0

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf, Ewelina Mierzwa-Kamińska
Prowadzący grup: Ewelina Mierzwa-Kamińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)