Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Social issues of English-speaking countries 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.EP.41
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Social issues of English-speaking countries 2
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Online courses for short-term studies
Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

English Philology

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 4

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

profil akademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Nakład pracy studenta:

ECTS points in relation to student’s duties:

total number of ECTS: 2

1 ECTS – 30 hours: class participation,

1 ECTS – 30 hours: preparation to class with direct participation of the teacher

Skrócony opis:

Course description

The course Social issues of English-speaking countries 2 introduces the most significant information and issues concerning geography, economy, society, modern politics, and culture of the United States of America. It shows the mechanics of the legislative, executive, and judicial powers, taking into account both the history of the US and most recent data and information about the country.

Pełny opis:

Course objectives

The main aim of the course is to provide students with broad knowledge of the US institutions, American identity, and the living conditions in the country in order to contextualize their further research in culture.

------------

Course content:

1. Introduction to course

2. Symbols and meaning of the USA.

3. New England Region

4. Government of the USA

5. The Mid-Atlantic Region

6. Slavery and Racism

7. The South

8. Native Americans

9. The Rocky Mountain Region

10. Immigration

11. California

12. Mexican-Americans

13. US Elections

----------------

Methods of instruction/ forms of classroom activity:

lecture/teacher's presentation, handouts and analysis of originall materials, videos, taking notes, matching tasks, extension readings, discussion, students' individual multimedia presentations or speeches, ICTtools/MSTeams if needed

Literatura:

Reading list

A. obligatory reading (to get a credit):

A.1. used in class

An Outline of American Geography (OAG)

Outline of US Government (OUSG)

Stevenson, D.K. (1996) American Life and Institutions. Stuttgart: Ernst Klett Verlag.

A.2. used for self-study

The United States of America Wikipaedia Template

CThe US CEnsus Bureau website

B. supplementary reading

Bromhead, P. (1988) Life in Modern America. 3rd ed. New York: Longman.

Ryszka, E. (1977) The US Federal System of Government. Warszawa: PWN.

Efekty uczenia się:

Learning outcomes acc to PQR 2019

Knowledge

The student knows and understands

1. American life and institutions in the context of interrelated disciplines (history, geography, demography, economy, political science, religion, culture). (k_W06/P6S_WG)

2. social, economic, political, and cultural institutions and processes and will be acquainted with contemporary cultural life of the USA. (k_W09/P6S_WK)

Skills

The student can

3. find, analyse, select, and use information about the USA. (k_U07/P6S_UO)

4. prepare a speech/presentation in English or write and essay on a specific subject from the area of American life and institutions. (k_U04/P6S_UK)

Social competences

5. The student is aware of the cultural heritage of his/her own country and will be tolerant of cultural differences of other countries and nations.(k_K03/P6S_KO)

Metody i kryteria oceniania:

Forms of evaluation of learning outcomes:

1. Active participation in classes, analysis of information and case studies, drawing conclusions - 30% of the final grade (outcome 2,3,5)

2. A multimedia presentation or a speech on a selected subject included in the syllabus OR a short essay - 30% of the final grade (outcome 3,4,5)

3. A written multiple-choice test - 40% of the final grade (outcome 1,2,3)

Grading criteria:

60 -67% 3.0

68 - 75% 3.5

76 - 83% 4.0

84 - 91% 4.5

92 - 100% 5.0

pass at 60% of the final grade

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf, Tomasz Gornat
Prowadzący grup: Tomasz Gornat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-8 (2025-07-09)