Adult Psychological Assessment & Diagnosis
General data
Course ID: | 2.5-DIAGDOR |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0310) Social and behavioural sciences, not further defined
|
Course title: | Adult Psychological Assessment & Diagnosis |
Name in Polish: | Diagnoza psychologiczna człowieka dorosłego |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty semestru 5 - psychologia dzienna (in Polish) Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Study level: | (in Polish) magisterski |
Field of study: | (in Polish) Psychologia |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) 5 semestr |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Requirements: | (in Polish) Wiedza z zakresu psychometrii i różnic indywidualnych potwierdzona pozytywną oceną z zajęć właściwych dla tych tematów. |
Supplementary literature: | (in Polish) Testy psychologiczne: Brzezinski, J., Gaul, M., Hornowska, E., Machowski, A., & Zakrzewska, M. (1996). Skala inteligencji D. Wechslera dla dorosłych. Wersja zrewidowana. WAIS-R (PL). Podręcznik. • Hornowska, E. (2004) Skala Inteligencji dla Dorosłych Davida Wechslera WAIS- R oraz WAIS- III. War-szawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Siuta, J. (2009). Inwentarz Osobowości NEO-PI-R Paula T. Costy Jr i Roberta R. McCrae: adaptacja pol-ska: podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych Weidlich, S., & Lamberti, G. (1996). DUM-diagnozowanie uszkodzeń mózgu wg. F. Hillersa: podręcznik. Wydawnictwo ERDA. Jaworowska, A., & Szustrowa, T. (2011). Test Matryc Ravena w wersji Kolorowej |
Student workload: | (in Polish) • udział w wykładach:15 h • udział w laboratoriach :30h • przygotowanie do zajęć lab.: 30h • zadania do samodzielnego wykonania poza go-dzinami zajęć: 15h • realizacja złożonych zadań projektowych: 15h • udział w konsultacjach z nauczycielem: 10h • samodzielne przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 25h Suma 140 h = 5 ECTS |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot poświęcony jest teoretycznym i praktycznym aspektom diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego. Studenci posiądą wiedzę na temat metodologii i metodyki diagnozy, rodzaju i zastosowania poszczególnych narzędzi psychologicznych, szczególnie testów inteligencji, postaw, stanów afektywnych i osobowości. |
Full description: |
(in Polish) A. Problematyka wykładu: 1. Wprowadzenie do diagnozy psychologicznej: rozumienie diagnozy w psychologii i naukach pokrewnych. 2. Rodzaje diagnoz psychologicznych. 3. Proces diagnozowania i jego etapy. 4. Diagnoza w praktyce psychologicznej – metody diagnozy. 5. Testy psychologiczne i ich rola w diagnozie. 6. Profesjonalne oraz interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu 7. Zagadnienia etyczne w procesie diagnozy B. Problematyka lab.: 1. Diagnoza intelektu (WAIS-R) 2. Diagnoza osobowości: a. MMPI-2 b. metody projekcyjne 3. Diagnoza neuropsychologiczna. 4. Etyka w diagnozie psychologicznej człowieka dorosłego 5. Kontakt diagnostyczny w badaniach psychologicznych człowieka dorosłego 6. Analiza i interpretacja danych ilościowych i jakościowych 7. Proces opracowania danych (opinia psychologiczna, orzeczenie, praca w zespole interdyscyplinarnym) oraz udzielanie informacji zwrotnej |
Bibliography: |
(in Polish) Wykaz literatury* A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz, Z. Toeplitz-Winiewska, M. (2017). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: PWN. Paluchowski, W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia – standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Podręczniki do poszczególnych testów. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa Klasyfikacja diagnostyczna ICD-10 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Paluchowski, W. J. (2001). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Filipiak, M., Paluchowski, W., Zalewski, B. i Tarnowska, M. (2015). Diagnoza psychologiczna: kompetencje i standardy. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Grabski, B. (2015). Podstawy badania psychiatrycznego dla studentów, lekarzy, psychologów i psychoterapeutów. Kraków: WUJ. B. Literatura uzupełniająca Anastasi, A. i Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Bilikiewicz, A. (red.) (2011). Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Warszawa: PZWL. Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w rozmowie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjo-nalne. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • posługiwać się terminologią z zakresu diagnozy psychologicznej człowieka dorosłe-go na poziomie rozszerzonym • wykazywać się uporządkowaną i pogłębioną wiedzą, obejmującą terminologię, teorie i metodologię • wykazywać się uporządkowaną wiedzą dot. rodzaju i zastosowania poszczególnych narzędzi psychologicznych, szczególnie te-stów inteligencji, postaw, stanów afektywnych i osobowości Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • pogłębionego obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji, analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań • diagnozowania wybranych cech i właściwości z wykorzystaniem wybranych technik i narzędzi diagnostycznych Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • gotowość do realizowania zadań zespołowych, zaangażowanie we współpracę • gotowość do określania priorytetów, identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z zawodem psychologa • gotowość do zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z pracą psychologa w obszarze diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) • Wykład: egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru oraz/lub pytań otwartych. Do egzaminu może przystąpić jedynie osoba, która otrzymała pozytywną ocenę z laboratorium. • Laboratoria: Praca zaliczeniowa na którą składa się: Przeprowadzenie badania psychologicznego człowieka dorosłego z wykorzystaniem wskazanych narzędzi diagnostycznych, testów i kwestionariuszy Przygotowanie raportu (studium przypadku) z postępowania diagnostycznego (w tym analiza wyników ilościowych i jakościowych). Oceniana będzie poprawność diagnostyczna, umiejętność opracowania danych ilościowych i jakościowych oraz ich interpretacja, umiejętność opracowania studium przypadku. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Ogólne wyznaczniki oceniania: • Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów • Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów • Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów • Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów • Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO LAB
LAB
LAB
TU W LAB
TH FR WYK
|
Type of class: |
Lab, 30 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Grzegorz Pajestka, Magdalena Pysz, Magdalena Raszka | |
Group instructors: | Grzegorz Pajestka, Magdalena Pysz, Magdalena Raszka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lab - Grading Lecture - Examination |
Copyright by University of Opole.