University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Psychological diagnosis of the child

General data

Course ID: 2.5-DIAGDZ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psychological diagnosis of the child
Name in Polish: Diagnoza psychologiczna dziecka
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty semestru 5 - psychologia dzienna
(in Polish) Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali
(in Polish) Realizowany w terenie

Requirements:

(in Polish) Wymagania wstępne:

- wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia

- wiedza z zakresu psychopatologii dzieci i młodzieży

- wiedza z zakresu psychologii klinicznej dzieci i młodzieży

- wiedza z zakresu metodologii testów psychologicznych i statystyki


Supplementary literature:

(in Polish) Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne; Warszawa 1999.

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania; Warszawa 2006.

Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej; Warszawa 2007.

Szustrowa T., Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja, Warszawa 1991

Student workload:

(in Polish) Literatura studiowana przed studenta samodzielnie:


Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.2, Warszawa: PWN


Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.3, Warszawa: PWN


Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Gruszczyńska, K. (2015). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, tom I. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.


Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa 2007.

Prerequisites:

(in Polish) Cele przedmiotu::

- w zakresie wiedzy: opanowanie terminologii z zakresu diagnozy psychologicznej dziecka na poziomie rozszerzonym, uporządkowanej i pogłębionej wiedzy dot. postępowania diagnostycznego, wykorzystywanych teorii, metodologii i metodyki

- w zakresie umiejętności: opanowanie umiejętności prowadzenia pogłębionej obserwacji, procesu diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji, analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; opanowanie umiejętności prowadzenia diagnozy wybranych cech i właściwości z wykorzystaniem wybranych technik i narzędzi diagnostycznych

- w zakresie kompetencji: gotowość do realizowania zadań zespołowych, zaangażowanie we współpracę, gotowość do określania priorytetów, identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z zawodem psychologa oraz diagnosty, gotowość do zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z diagnozą psychologiczną dziecka


Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie ze specyfiką psychologicznej diagnozy klinicznej dziecka, w tym ze sposobami ujmowania procesu diagnozowania w psychologii dziecka i rodzajami diagnoz oraz podstawowymi założeniami studium przypadku.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1. Diagnoza psychologiczna dziecka. Zagadnienia wstępne.

2. Diagnoza psychologiczna dziecka: definicja diagnozy i diagnozowania, cele, funkcje, typy. Podstawowe pytania w diagnozowaniu dziecka.

3. Diagnoza psychologiczna dziecka. Nawiązanie relacji z dzieckiem i rodzicami/opiekunami prawnymi

4. Strategie komunikowania się z dzieckiem w różnych okresach rozwoju.

5. Obserwacja i wywiad w procesie diagnostycznym.

6. Rysunek i zabawa w diagnozie dziecka

7. Dziecko jako osoba badana – prawa i obowiązki

8. Etyka w diagnozie psychologicznej dzieci i młodzieży.

9. Rodzinny kontekst w diagnozie psychologicznej dziecka

10. Testy psychologiczne niezbędne w diagnozowaniu obszaru funkcji poznawczych, emocji oraz rozwoju społecznego dziecka.

Bibliography: (in Polish)

Emde, R.N. (2007). Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Warszawa: Fundament.

Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Gruszczyńska, K. (2015). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, tom I. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa 2007.

Learning outcomes: (in Polish)

K_W01 Student zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;

K_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych;

K_U04 posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Laboratorium:

- 3 Kolokwia wejściowe z zakresu psychologii rozwojowej - 30% oceny

- Kolokwium ze znajomości budowy i zastosowania testów psychologicznych - 20%

- Wykonanie badania i stworzenie diagnozy psychologicznej dziecka (opis i nagranie)- 50%

Egzamin pisemny

Ocena z egzaminu:

Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów

Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów

Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów

Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów

Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lab, 30 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik
Group instructors: Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lab - Grading
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)