University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Diagnosis at work - practical approach

General data

Course ID: 2.5-DIAGPR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Diagnosis at work - practical approach
Name in Polish: Diagnoza w pracy - ujęcie praktyczne
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Study level:

(in Polish) jednolite magisterskie

Field of study:

(in Polish) psychologia

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) 8

Education profile:

(in Polish) ogólnoakademicki

Type of course:

obligatory courses

Requirements:

(in Polish) Diagnoza psychologiczna człowieka dorosłego.

Rekrutacja i selekcja.

Wiedza z zakresu teorii psychologii ogólnej i psychologii pracy oraz organizacji.

Zainteresowanie realiami realizacji zadań i strategii organizacyjnych i czynnikami determinującymi ich przebieg.


Supplementary literature:

(in Polish) Cieśliński W. (2009). Procesowa orientacja przedsiębiorstw: wyniki badań empirycznych, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 52

Czarnecki M. (2016). Rozwój organizacyjny a problemy wzrostu przedsiębiorstw, Difin, Warszawa.

Wojtowicz, A. (2004). Kultura organizacyjna a proces zarządzania strategicznego, "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, (6), 137-151.

Paluchowski, W. J. (2010). Diagnoza oparta na dowodach empirycznych–czy potrzebny jest „polski Buros”?. Roczniki Psychologiczne, 13(2), 7-27.

Stemplewska-Żakowicz, K. (2012). Kontekst odkrycia i kontekst uzasadnienia w diagnozie psychologicznej.

Stocki, R. (2013). Diagnoza organizacji od A do Z. Warsaw: Wolters Kluwer.

Jastrzębowska, A. (2020). Dopasowanie kompetencyjne człowieka do pracy. Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z oo.

Wieczorkowska-Wierzbińska, G. (2014). Diagnoza psychologiczna predyspozycji pracowników. Problemy Zarządzania, (1/2014 (45)), 81-98.

Prerequisites:

(in Polish) Żeby wdrożyć adekwatnie i efektywnie strategię rozwoju należy przygotować do tego całą organizację. Pierwszym krokiem jest diagnoza organizacji, która odbywa się na kilku obszarach – m.in.:

1. analiza obecnej strategii i celów operacyjnych

2. review kadr – struktura oraz potencjał zespołu

3. mapowanie procesów organizacyjnych

4. analiza otoczenia konkurencyjnego

5. audyt marketingu i sprzedaży

6. analiza portfolio produktowego

7. diagnoza kultury organizacyjnej

Jednocześnie wstępny wywiad z kluczowymi menedżerami pokazuje całe spektrum koniecznej analizy i pozwala zaprojektować szytą na miarę diagnozę organizacji. Efektem diagnozy organizacji jest z jednej strony raport “tu i teraz”, a z drugiej pogłębiony raport wyznaczający kluczowe kierunki rozwoju i obsza-ry “must have”, którymi należy zająć się w pierwszej kolejności. System priorytetyzacji pozwala na usta-lenie planu działaniu, który uwzględnia najważniejsze bolączki wynikłe z diagnozy organizacji.


Short description: (in Polish)

Żeby wdrożyć adekwatnie i efektywnie strategię rozwoju należy przygotować do tego całą organizację. Pierwszym krokiem jest diagnoza organizacji, która odbywa się na kilku obszarach – m.in.:

1. analiza obecnej strategii i celów operacyjnych

2. review kadr – struktura oraz potencjał zespołu

3. mapowanie procesów organizacyjnych

4. analiza otoczenia konkurencyjnego

5. audyt marketingu i sprzedaży

6. analiza portfolio produktowego

7. diagnoza kultury organizacyjnej

Jednocześnie wstępny wywiad z kluczowymi menedżerami pokazuje całe spektrum koniecznej analizy i pozwala zaprojektować szytą na miarę diagnozę organizacji.

Full description: (in Polish)

A. Problematyka zajęć:

1. Diagnoza holistyczna a diagnoza psychologiczna organizacji, Diagnoza holistyczna jako różne „rzuty” organiza-cji, Specyfika diagnozy psychologicznej.

2. Procesy w organizacji, mapa procesów.

3. Diagnoza organizacji a interwencja organizacyjna, założenia projektów.

4. Etapy procesu diagnozy, Faza pierwsza: od zgłoszenia się klienta do podpisania kontraktu na przeprowadzenie diagnozy, Faza druga: diagnozowanie, Faza trzecia: przekazanie wyników diagnozy zainteresowanym, Wymaga-nia formalne dotyczące raportów analitycznych.

5. Mapy poznawcze jako źródło wiedzy o procesach postrzegania i rozumowania w organizacji, Po co badać mapy poznawcze? Podstawowe zasady i warunki badania map poznawczych.

6. Wywiad jako podstawowe narzędzie diagnozy organizacji, Przygotowywanie się do wywiadów i rozmów diagno-stycznych, Rodzaje wywiadów.

7. Błędy popełniane w trakcie wywiadów diagnostycznych.

8. Obserwacja i techniki symulacyjne.

9. Klimat organizacyjny i metody jego diagnozy.

10. Podsumowanie konwersatoriów.

Bibliography: (in Polish)

Durniat, K. (2016). Badanie klimatu organizacyjnego z wykorzystaniem zaadaptowanego kwestionariusza Rosen-stiela i Boegela. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 17(3.2), 41-58.

Jurek, P. (2012). Metody pomiaru kompetencji zawodowych. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Departament Rynku Pracy.

Jurek, P. (2019). Diagnoza kompetencji pracowników: modele kompetencji uniwersalnych, menedżerskich i han-dlowych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Stocki, R. (2013). Diagnoza organizacji od A do Z. Warszawa: Wolters Kluwer.

Walczak, W. (2012). Cele i funkcje zarządzania w teoriach naukowych a praktyka-próba diagnozy źródeł występu-jących rozbieżności. e-mentor, 44(2), 19-29.

Learning outcomes: (in Polish)

K_W 03

K_W 04

K_U 01

K_U 02

K_U 05

K_U 06

K_K

01, 06, 07, 08

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Realizacja projektu badawczego oraz sporządzenie raportu. Ocenie podlega zarówno merytoryczna strona pracy (wybór odpowiednich narzędzi, poprawność wyprowadzonych wniosków) jak i formalna strona pracy (poprawność edycyjna, językowa).

Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-03-01 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Grzegorz Pajestka
Group instructors: Grzegorz Pajestka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)