Diagnosis at work - practical approach
General data
Course ID: | 2.5-DIAGPR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Diagnosis at work - practical approach |
Name in Polish: | Diagnoza w pracy - ujęcie praktyczne |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | (unknown) |
Study level: | (in Polish) jednolite magisterskie |
Field of study: | (in Polish) psychologia |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) 8 |
Education profile: | (in Polish) ogólnoakademicki |
Type of course: | obligatory courses |
Requirements: | (in Polish) Diagnoza psychologiczna człowieka dorosłego. Rekrutacja i selekcja. Wiedza z zakresu teorii psychologii ogólnej i psychologii pracy oraz organizacji. Zainteresowanie realiami realizacji zadań i strategii organizacyjnych i czynnikami determinującymi ich przebieg. |
Supplementary literature: | (in Polish) Cieśliński W. (2009). Procesowa orientacja przedsiębiorstw: wyniki badań empirycznych, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 52 Czarnecki M. (2016). Rozwój organizacyjny a problemy wzrostu przedsiębiorstw, Difin, Warszawa. Wojtowicz, A. (2004). Kultura organizacyjna a proces zarządzania strategicznego, "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, (6), 137-151. Paluchowski, W. J. (2010). Diagnoza oparta na dowodach empirycznych–czy potrzebny jest „polski Buros”?. Roczniki Psychologiczne, 13(2), 7-27. Stemplewska-Żakowicz, K. (2012). Kontekst odkrycia i kontekst uzasadnienia w diagnozie psychologicznej. Stocki, R. (2013). Diagnoza organizacji od A do Z. Warsaw: Wolters Kluwer. Jastrzębowska, A. (2020). Dopasowanie kompetencyjne człowieka do pracy. Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z oo. Wieczorkowska-Wierzbińska, G. (2014). Diagnoza psychologiczna predyspozycji pracowników. Problemy Zarządzania, (1/2014 (45)), 81-98. |
Prerequisites: | (in Polish) Żeby wdrożyć adekwatnie i efektywnie strategię rozwoju należy przygotować do tego całą organizację. Pierwszym krokiem jest diagnoza organizacji, która odbywa się na kilku obszarach – m.in.: 1. analiza obecnej strategii i celów operacyjnych 2. review kadr – struktura oraz potencjał zespołu 3. mapowanie procesów organizacyjnych 4. analiza otoczenia konkurencyjnego 5. audyt marketingu i sprzedaży 6. analiza portfolio produktowego 7. diagnoza kultury organizacyjnej Jednocześnie wstępny wywiad z kluczowymi menedżerami pokazuje całe spektrum koniecznej analizy i pozwala zaprojektować szytą na miarę diagnozę organizacji. Efektem diagnozy organizacji jest z jednej strony raport “tu i teraz”, a z drugiej pogłębiony raport wyznaczający kluczowe kierunki rozwoju i obsza-ry “must have”, którymi należy zająć się w pierwszej kolejności. System priorytetyzacji pozwala na usta-lenie planu działaniu, który uwzględnia najważniejsze bolączki wynikłe z diagnozy organizacji. |
Short description: |
(in Polish) Żeby wdrożyć adekwatnie i efektywnie strategię rozwoju należy przygotować do tego całą organizację. Pierwszym krokiem jest diagnoza organizacji, która odbywa się na kilku obszarach – m.in.: 1. analiza obecnej strategii i celów operacyjnych 2. review kadr – struktura oraz potencjał zespołu 3. mapowanie procesów organizacyjnych 4. analiza otoczenia konkurencyjnego 5. audyt marketingu i sprzedaży 6. analiza portfolio produktowego 7. diagnoza kultury organizacyjnej Jednocześnie wstępny wywiad z kluczowymi menedżerami pokazuje całe spektrum koniecznej analizy i pozwala zaprojektować szytą na miarę diagnozę organizacji. |
Full description: |
(in Polish) A. Problematyka zajęć: 1. Diagnoza holistyczna a diagnoza psychologiczna organizacji, Diagnoza holistyczna jako różne „rzuty” organiza-cji, Specyfika diagnozy psychologicznej. 2. Procesy w organizacji, mapa procesów. 3. Diagnoza organizacji a interwencja organizacyjna, założenia projektów. 4. Etapy procesu diagnozy, Faza pierwsza: od zgłoszenia się klienta do podpisania kontraktu na przeprowadzenie diagnozy, Faza druga: diagnozowanie, Faza trzecia: przekazanie wyników diagnozy zainteresowanym, Wymaga-nia formalne dotyczące raportów analitycznych. 5. Mapy poznawcze jako źródło wiedzy o procesach postrzegania i rozumowania w organizacji, Po co badać mapy poznawcze? Podstawowe zasady i warunki badania map poznawczych. 6. Wywiad jako podstawowe narzędzie diagnozy organizacji, Przygotowywanie się do wywiadów i rozmów diagno-stycznych, Rodzaje wywiadów. 7. Błędy popełniane w trakcie wywiadów diagnostycznych. 8. Obserwacja i techniki symulacyjne. 9. Klimat organizacyjny i metody jego diagnozy. 10. Podsumowanie konwersatoriów. |
Bibliography: |
(in Polish) Durniat, K. (2016). Badanie klimatu organizacyjnego z wykorzystaniem zaadaptowanego kwestionariusza Rosen-stiela i Boegela. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 17(3.2), 41-58. Jurek, P. (2012). Metody pomiaru kompetencji zawodowych. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Departament Rynku Pracy. Jurek, P. (2019). Diagnoza kompetencji pracowników: modele kompetencji uniwersalnych, menedżerskich i han-dlowych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Stocki, R. (2013). Diagnoza organizacji od A do Z. Warszawa: Wolters Kluwer. Walczak, W. (2012). Cele i funkcje zarządzania w teoriach naukowych a praktyka-próba diagnozy źródeł występu-jących rozbieżności. e-mentor, 44(2), 19-29. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W 03 K_W 04 K_U 01 K_U 02 K_U 05 K_U 06 K_K 01, 06, 07, 08 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Realizacja projektu badawczego oraz sporządzenie raportu. Ocenie podlega zarówno merytoryczna strona pracy (wybór odpowiednich narzędzi, poprawność wyprowadzonych wniosków) jak i formalna strona pracy (poprawność edycyjna, językowa). |
Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)
Time span: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
|
Type of class: |
Seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Grzegorz Pajestka | |
Group instructors: | Grzegorz Pajestka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Opole.